Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2023-10-21 av Anonym.
Sign of The Times
Saker och ting eskalerar snabbt nu. Även om Sverige inte ligger i frontlinjen kommer vi ändå drabbas av globala utvecklingen. Tids nog. Kan man undgå tvångschippning och tvångsvaccinering framöver? En del tycker det är kul grej och gör det frivilligt, men vi som inte är så sugna få ett chip inopererat i handen och en giftspruta i armen var 3mån..?
Dags börja fundera på PlanB.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2023-10-21 av Anonym
original

Är väldigt nyfiken hur Sestir m. fl som känner till hur dessa verser skrivs och tolkas ur original hebreisk/grekisk källa. Har texten förvanskats?
sestir
#2. Publicerat 2023-10-21 av sestir
Jag undrar varför den infogade kommentaren identifierar vilddjuret i Uppenbarelseboken kap 13 som antikrist. Visserligen uppfyller alla som motarbetar Kristus eller dennes efterföljare definitionen av en antikrist, men jag tror det kan vara missledande att sätta likhetsecken mellan just det vilddjuret och "the antichrist".

Den textvariant som har störst betydelse i närheten av vers 7 är i vers 8, där vissa manuskript menar att de som har sitt namn skrivet i livets bok tillber vilddjuret, och andra manuskript menar att de inte tillber vilddjuret. Jag känner tyvärr inte till så mycket om textkritik av just Uppenbarelseboken, så ta mina funderingar med en tesked salt, men jag tycker mig se att de flesta människor idag tillber Gud men tjänar vilddjuret. Det skulle då kunna vara opportunt för kristna att vända på det och tillbe (enligt en snäv definition av proskynein) vilddjuret, men tjäna Gud. Att ständigt ha miljarder människor som ber dig om saker och håller dig ansvarig när det inte blir så kan ju vara något utmattande. :)

I vers 7 har Papyrus 115 och Codex Sinaiticus med första halvan av versen medan Papyrus 47, Codex Alexandrinus och Codex Efraemi Rescriptus inte har med den. Jag gissar att det är en översättningsgrej från något semitiskt språk eftersom det ord som används i Peshitta för stam/klan/tribe/kindred har en del överförda betydelser som innebär att de heliga kan betraktas som en sådan grupp. Vissa av de som översatte till grekiska skulle då, enligt min hypotes, ha lagt till det som förklaring för att en av betydelserna av den andra delen av versen inte skulle undgå den som läser texten på grekiska.

Vad jag kan se har vers 7 inte förvanskats. Jag upplever att alla aktörer har gjort sitt bästa för att förmedla en text som överensstämmer med originalet, med Guds vilja och med läsarens behov.
Anonym
#3. Publicerat 2023-10-21 av Anonym

Källan till inlägget. Så ser man sammanhanget.

Intressant. Tack Sestir.

Jag tänker på alla kristna som själva tror bensäkert att de är äkta kristna. Men inte är det i Guds ögon. Finns ju många exempel på ”kristna sekter (församlingar)” som är övertygade om att vara Guds barn men uppenbarligen jobbar för något helt annat. Suspekta människor.

Så klart det finns ett sammanhang men att bara plocka en vers är vedertaget på forumet när man strider med bibelverser för att få igenom sina egna argument. Så tänkte att jag också får lov att ta en vers och särskåda den. Det står också lite längre ner att alla de som tror på Gud kommer också att förföljas men att dessa människor ”will be taken care of” (min enkla översättning).

Vilket faktiskt slår spiken i kistan för de som hängivet väntar på en uppryckelse, tolkar jag.

ALLA människor på jorden kommer få en massa skit men en liten grupp troende kommer få uppbackning från en annan grupp (de 144000) enligt min tolkning av sammanhanget. Är helt övertygad att det finns många fler fantastiska tolkningar som man anser vara mer relevanta. Summan av kardemumman är ändå att vi alla som lever får se fram emot en svart galen tid. Man nästan *önskar att man tagit de där sprutorna ändå* så man slipper vara med när de mörka krafterna tar över. Hmmm...kanske man kan tolka massinjektionerna som uppryckelsen i så fall, för en del tror ju på allvar att mRNA injektionerna kommer från Gud via helige anden.

*ironi

sestir
#4. Publicerat 2023-10-21 av sestir
Eller, hmm....
Det grekiska ordet 'laos' kanske borde översättas "manskap" eller "befolkning".
Som synes i Mazarins 2:a inlägg utelämnar King James Version det ordet med stöd av Textus Receptus. På senare tid har även Papyrus 47 hittats som stöder KJV i det. Jag har ingen nämnvärd uppfattning om det ordet ska vara med eller inte.
Kapten
#5. Publicerat 2023-10-21 av Kapten

[...] en annan grupp (de 144000) [...]

De 144 000 är israels 12 stammar, 12 tusen från vardera, allt annat är lögn, även om det finns en icke kristen sekt (JWOrg) som baserat sig på denna siffra helt felaktigt. Och fear not: om du är kristen kommer du med i uppryckandet och slipper vedermödan, vilket dock, för att citera Chuck Missler, inte innebär att vi slipper från alla vedermödor vi får utstå här på jorden idag, men den sista stora som riktar sig mot Israel och hednafolken slipper vi. Har man förstått i varje fall lite om Daniels 70 veckor så känner man sig trygg i detta.
Anonym
#6. Publicerat 2023-10-21 av Anonym
De 144 000 är israels 12 stammar, 12 tusen från vardera, allt annat är lögn, även om det finns en icke kristen sekt (JWOrg) som baserat sig på denna siffra helt felaktigt. Och fear not: om du är kristen kommer du med i uppryckandet och slipper vedermödan, vilket dock, för att citera Chuck Missler, inte innebär att vi slipper från alla vedermödor vi får utstå här på jorden idag, men den sista stora som riktar sig mot Israel och hednafolken slipper vi. Har man förstått i varje fall lite om Daniels 70 veckor så känner man sig trygg i detta.
Jag känner till JW´s tolkning av de 144000 och känns långsökt. Men har alltid undrat över hur man kom fram till just den summan. Gud är matematiker sägs det, och numerologerna har tagit fasta på det och räknar så fingrarna blöder för att få ihop siffrorna att betyda något meningsfullt. Jag tolkar texten som att 144000 (utvalda) personer (inte stammar) har fått till uppgift att hjälpa de stackars kristna som finns kvar under mörka tiden på jorden. Men var de kommer från och hur det ska gå till har jag ingen uppfattning om. (Från samma källa som ovan:)

Kapten
#7. Publicerat 2023-10-21 av Kapten
... har alltid undrat över hur man kom fram till just den summan. Gud är matematiker sägs det, och numerologerna har tagit fasta på det och räknar så fingrarna blöder för att få ihop siffrorna att betyda något meningsfullt. Jag tolkar texten som att 144000 (utvalda) personer (inte stammar) har fått till uppgift att hjälpa de stackars kristna som finns kvar under mörka tiden på jorden. Men var de kommer från och hur det ska gå till har jag ingen uppfattning om. (Från samma källa som ovan:)
Du är ju "inte längre" kristen så du saknar anden som vägledning. Hur "man kom fram till" antalet? Men det står i Bibeln.

Upp 7:4: Och jag hörde antalet av dem som var försedda med sigill: etthundrafyrtiofyra tusen ur Israels alla stammar, (läs resten sen själv).
Anonym
#8. Publicerat 2023-10-21 av Anonym
Du är ju "inte längre" kristen så du saknar anden som vägledning. Hur "man kom fram till" antalet? Men det står i Bibeln.

Upp 7:4: Och jag hörde antalet av dem som var försedda med sigill: etthundrafyrtiofyra tusen ur Israels alla stammar, (läs resten sen själv).
Aj, den tog. Men det är långt ifrån alla som kallar sig kristna som har en ande som hjälp att stötta upp förståndet. Bara läsa megafon så blir det väldigt tydligt. Även inlägg i forum osar okristligt och skvallrar om total avsaknad av en "helig andes vägledning" tycker jag. Så du ska inte döma. Står så i bibeln. Bara för att man inbillar sig själv och andra och påstår att man har en "helig ande som vägleder" betyder det inte att det är sant. Det är bevisat och dokumenterat, Knutby är väl ett praktexempel på människor som va övertygade om att de följde en helig andes vägledning.

Finns kristna som anser sig ha anden men som ständigt bråkar med varandra om tolkning av bibeltexten. Har väl pågått sen bibeln skrevs tänker jag. Frågan är väl snarare om det bara finns en ande som vägleder kristna, varför vägleder den anden inte alla kristna åt samma håll? Mot enighet?

Om alla kristna har samma helig ande till sin hjälp, varför är de då oense om hur det mesta ska tolkas i bibeln? Blir inte så trovärdigt då påstå att man själv "äger anden som vägleder" och får ensamrätt på sin egen personliga bibeltolkning, och alla andra hedningar kan dra åt skogen. Men ett effektivt kontrollverktyg är det ju, bara påstå att andra "saknar helige andens vägledning" när man inte gillar en åsikt så är det bra med det.
Kapten
#10. Publicerat 2023-10-22 av Kapten
[...] Även inlägg i forum osar okristligt och skvallrar om total avsaknad av en "helig andes vägledning" tycker jag. Så du ska inte döma. [...]
Jag dömer ingen, Ty HERREN är en domens Gud, saliga är alla som väntar på Honom. Men inte heller du kan ”döma” vem som är kristen och inte här, eftersom du inte vet det, och kan följaktligen inte säga att det finns ”kristna som inte har anden”. KD är en tummelplats för folk som inte är kristna men tar sig för att orera på ett forum för kristna, och många som utger sig för att vara ”troende” är troende på allt möjligt antikristligt. De som förnekar centrala Bibliska sanningar är inte kristna, lika lite som en brottsling kan kalla sig laglydig, eller hur. En längre utläggning ryms inte här men de i Knutby kanske inte var kristna, lika lite som påven är det, som företräder en lära som förnekar centrala Bibliska sanningar. Finns många exempel, och varför det är så besvaras i Bibeln. Att kristna ”bråkar” om tolkning av bibeltexter har sin rot i 1 mosebokens uråldriga fråga ”skulle då Gud ha sagt?”. Du förstår inte detta och varför du inte gör det står att finna i samma fråga som i förra meningen, men du förstår det inte eftersom du inte är kristen. I övrigt tänker jag inte ta mer tid på detta tämligen meningslösa forum, försöker lämna. Man skall inte debattera Bibeln med otroende utan predika den dem till vittnesbörd men sedan låta dem vara, så jag gör det. ha re
annonsFörsta Dejten
annonsKristna Dejtingpodden