Det här är en väldigt intressant inställning från vänstersympatiserande kristna. En ganska dömande sådan dessutom. Att göra att vara "jesustrogen" till ett politiskt ställningstagande. Jag kan ta som exempel. Min ena son är väldigt engagerad i vänsterpartiet och har ett album på Spotify som heter "Det tystade barnet" som han även turnerat med och har en föreställning omkring det temat. Just nu ljuder "Fjärilen" i mina högtalare. Sök upp den om du vill. Men trots våra ganska olika uppfattningar om vilket samhälle som vi ska ha politiskt och hur vi röstar, så har han och jag ALDRIG tvivlat på våra respektive grundläggande värderingar om den lilla människan och människovärdet. Och den respekten är ömsesidig, så HAN skulle aldrig uttala det om mig som du nu gör, utifrån hur jag lägger min politiska röst.
Det får stå för dig förstås, men ville bara säga det ändå eftersom din uppfattning tyvärr är vanlig från "ditt" politiska håll. Att jag är jesustrogen är jag trots allt förvissad om (med mina fel och brister) och den troheten kan inte dit dömande ändra på det minsta. Den ömsesidiga respekten är väl ändå ganska fundamental i det sammanhanget och den har jag gentemot dig, var du än lägger din politiska röst, men förväntar mig att bemötas på samma sätt tillbaka från den som säger sig att följa Jesus. Men visst kan vi och ska även diskutera politiska frågor, men som syskon i Herren ändå kunna älska varandra, trots att vi må vara oense.
Jag anser naturligtvis att man kan vara Kristen och rösta både från mitten, höger eller vänster men det är väl när man röstar från långt ut på vänsterkanten eller högerkanten som det inte går ihop med Kristen tro anser jag.
Om ett kristet-judiskt parti som KD kallar sig, samarbetar med ett parti som är främlingsfientligt, som inte värnar miljö och klimat, som inte bedriver en fördelningspolitik värd namnet eller är pådrivande för sociala reformer då framstår det som mindre Kristet än som jag uppfattade det under den tid då Alf Svensson var partiledare.