Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

MrAmour
Skapat 2023-09-25 av MrAmour, man, 61 år, Skåne län.
Hur ska det gå för Ebbas parti?
Ja nu är valrörelsen över och man kan konstatera att det var många som röstade fel, som tur är för de allra flesta så får de en ny chans om fyra år, försök att rösta rätt då

Svar på inlägg

HesaFredrik
#1. Publicerat 2023-09-25 av HesaFredrik
Vi röstade inte "fel". Vi röstade som vi ville och vi var oerhört lyckliga över att få se det självgoda Sossepacket få lämna maktens korridorer med svansen mellan benen.
Under deras 8 år har de lyckats att förstöra landet fullständigt med sitt horande med MP bara för att få behålla makten. Så du behöver inte oroa dig. Vi kommer att rösta "rätt" nästa gång också.
MrAmour
#2. Publicerat 2023-09-25 av MrAmour
Gängkriminaliteten har väl aldrig varit värre, fler skjutningar än någonsin men du är alltså nöjd?
Regeringen försöker undvika ett krig mot alla muslimer/muslimska länder eftersom man kastat in svenska folket i förhöjt hotläge genom att inte sätta stopp för koranbränningar, men du är alltså nöjd?
Lägre miljö och klimat ambitioner, inflation, otrygghet, bristen på välfärdssatsningar men du är alltså nöjd?
Tillit
#3. Publicerat 2023-09-25 av Tillit
Ja nu är valrörelsen över och man kan konstatera att det var många som röstade fel, som tur är för de allra flesta så får de en ny chans om fyra år, försök att rösta rätt då
Intressant titel på en tråd med den trådstarten. Vad syftar du på egentligen?
HesaFredrik
#4. Publicerat 2023-09-25 av HesaFredrik
Äh, lägg av!! Gängkriminaliteten är ett direkt resultat av Sossepackets ansvarslösa politik.
Och det samma gäller engergibristen.
Och inget parti eller regering har förmågan att lösa det under en mandatperiod, så vi är fast i skiten oavsett vem som håller i rodret.

Men Sossedrägg vill vi inte se där!
MrAmour
#5. Publicerat 2023-09-25 av MrAmour
Intressant titel på en tråd med den trådstarten. Vad syftar du på egentligen?
Jo partiet ligger ju nära 4% spärren och genom regeringssamarbetet med SD så har ju partiet egentligen lämnat det social liberala fältet... genom att flörta med de konservativa krafterna har man ju nu verkligen vänt de Jesus trogna ryggen....
Tillit
#6. Publicerat 2023-09-25 av Tillit
Jo partiet ligger ju nära 4% spärren och genom regeringssamarbetet med SD så har ju partiet egentligen lämnat det social liberala fältet... genom att flörta med de konservativa krafterna har man ju nu verkligen vänt de Jesus trogna ryggen....
Det här är en väldigt intressant inställning från vänstersympatiserande kristna. En ganska dömande sådan dessutom. Att göra att vara "jesustrogen" till ett politiskt ställningstagande. Jag kan ta som exempel. Min ena son är väldigt engagerad i vänsterpartiet och har ett album på Spotify som heter "Det tystade barnet" som han även turnerat med och har en föreställning omkring det temat. Just nu ljuder "Fjärilen" i mina högtalare. Sök upp den om du vill. Men trots våra ganska olika uppfattningar om vilket samhälle som vi ska ha politiskt och hur vi röstar, så har han och jag ALDRIG tvivlat på våra respektive grundläggande värderingar om den lilla människan och människovärdet. Och den respekten är ömsesidig, så HAN skulle aldrig uttala det om mig som du nu gör, utifrån hur jag lägger min politiska röst.

Det får stå för dig förstås, men ville bara säga det ändå eftersom din uppfattning tyvärr är vanlig från "ditt" politiska håll. Att jag är jesustrogen är jag trots allt förvissad om (med mina fel och brister) och den troheten kan inte dit dömande ändra på det minsta. Den ömsesidiga respekten är väl ändå ganska fundamental i det sammanhanget och den har jag gentemot dig, var du än lägger din politiska röst, men förväntar mig att bemötas på samma sätt tillbaka från den som säger sig att följa Jesus. Men visst kan vi och ska även diskutera politiska frågor, men som syskon i Herren ändå kunna älska varandra, trots att vi må vara oense.
Kapten
#7. Publicerat 2023-09-26 av Kapten
Jag konfonterade Acko vid en valstuga 2022 med att hennes partifuhrer dansat av lycka i en bögparad och att Kristen Demokratisk samling var något annat än gång men Acko var van vi frågorna och avfyrade vant en ramsa med att "KD inte är någon kyrka" och att detta om vad Gud sagt om homofiler bara var "min tolkning av Bibeln" men att det finns andra "tolkningar" och så var sagan slut. KD är vare sig K eller D, och har verkligen vänt Jesus ryggen. SD har en sundare syn på dessa frågor.
MrAmour
#8. Publicerat 2023-09-27 av MrAmour
Det här är en väldigt intressant inställning från vänstersympatiserande kristna. En ganska dömande sådan dessutom. Att göra att vara "jesustrogen" till ett politiskt ställningstagande. Jag kan ta som exempel. Min ena son är väldigt engagerad i vänsterpartiet och har ett album på Spotify som heter "Det tystade barnet" som han även turnerat med och har en föreställning omkring det temat. Just nu ljuder "Fjärilen" i mina högtalare. Sök upp den om du vill. Men trots våra ganska olika uppfattningar om vilket samhälle som vi ska ha politiskt och hur vi röstar, så har han och jag ALDRIG tvivlat på våra respektive grundläggande värderingar om den lilla människan och människovärdet. Och den respekten är ömsesidig, så HAN skulle aldrig uttala det om mig som du nu gör, utifrån hur jag lägger min politiska röst.
Det får stå för dig förstås, men ville bara säga det ändå eftersom din uppfattning tyvärr är vanlig från "ditt" politiska håll. Att jag är jesustrogen är jag trots allt förvissad om (med mina fel och brister) och den troheten kan inte dit dömande ändra på det minsta. Den ömsesidiga respekten är väl ändå ganska fundamental i det sammanhanget och den har jag gentemot dig, var du än lägger din politiska röst, men förväntar mig att bemötas på samma sätt tillbaka från den som säger sig att följa Jesus. Men visst kan vi och ska även diskutera politiska frågor, men som syskon i Herren ändå kunna älska varandra, trots att vi må vara oense.
Jag anser naturligtvis att man kan vara Kristen och rösta både från mitten, höger eller vänster men det är väl när man röstar från långt ut på vänsterkanten eller högerkanten som det inte går ihop med Kristen tro anser jag.
Om ett kristet-judiskt parti som KD kallar sig, samarbetar med ett parti som är främlingsfientligt, som inte värnar miljö och klimat, som inte bedriver en fördelningspolitik värd namnet eller är pådrivande för sociala reformer då framstår det som mindre Kristet än som jag uppfattade det under den tid då Alf Svensson var partiledare.
MrAmour
#9. Publicerat 2023-09-29 av MrAmour
Jag tror partiet kommer att få det svårt att stanna kvar i riksdagen då man valt att i huvudsak vara den dåliga tvåan; de som tillexempel vill ha främlingsfientlighet väljer ju SD, inte det parti som kommer som tvåa med lite mindre främlingsfientlighet i sin politik och så vidare...
MrAmour
#10. Publicerat 2023-09-29 av MrAmour
Du har ju tagit det hela lite väl hårt tycker jag...
men ändå ger du själv en känga "från ditt politiska håll" som om du visste....
Dömande eller inte, mer av ett konstaterande; men kanske jag skulle behandla de som röstar tokfel som ovetande barn, men det kan väl uppfattas som kränkande.
Det är därför jag inte tänkt bemöta ditt svar; eftersom jag endast kan förstå det som att du inte själv har förstått eller inte intresserat dig för att ta reda på vad regeringspartierna och SD står för... du märker ju själv att det inte är något som du kanske håller med om.
Men du måste naturligtvis vara stolt över din son, det är ju fint att ni delar grundläggande värderingar om den lilla människan och människovärdet (som ju är så centralt i det kristna budskapet); det verkar då mer än konstigt att rösta på en regering som inte tycker det är så viktigt...Eftersom vi diskuterat lite här på forumet så har jag ändå bildat mig en uppfattning om dig som en trevlig och god individ; men herregud människa du är ju som den förlorade sonen, du är ju helt vilse; jag vill kunna gråta glädjetårar över att du insett och förstått och vänt om från de partier som mest består av fel och brister - kom hem!
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsFörsta Dejten
annonsKristna Dejtingpodden