Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2023-09-22 av Anonym.
Dödsstraff!
Det bör återinföras.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2023-09-22 av Anonym
Det bör återinföras.
Vi har redan dödsstraff: "Syndens lön är döden", så står det skrivet. Med tillägget: Men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus (Rom 6:23). Så vi kan både dö och leva i evighet.
Anonym
#2. Publicerat 2023-09-22 av Anonym

Sluta Ragnar att provocera, det är ju nästan som du skriftligt bränner bibeln
Man behöver inte vara pacifist för att vara kristen men att riskera att oskyldiga dödas ska vi aldrig behöva uppleva; det är bra att dödsstraff är förbjudet i vårt land.
Antar att du lägger ut texten lite mer om varför du vill återinföra det, är du uppretad på någon?
Var får du ifrån att oskyldiga ska dömas med dödsstraff?
Varför är det bra att dödsstraff är förbjudet i vårt kand?
Nej, jag är inte uppretad. Men i samhället bör öga för öga och tand för tand gälla. Så är det med all lagstiftning i vårt land. Stjäl du från någon måste du betala tillbaka samma summa. Varför skulle det vara annorlunda om du själ någons liv?
Anonym
#3. Publicerat 2023-09-22 av Anonym
Vi har redan dödsstraff: "Syndens lön är döden", så står det skrivet. Med tillägget: Men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus (Rom 6:23). Så vi kan både dö och leva i evighet.
Nu säger du emot dig själv. Du har nyss startat en tråd där du anser att vi är medborgare i två riken. Dessutom är den fysiska döden inget straff, men mer än följd av synden. Gud själv införde dödsstraff i GT. Han dödade dessutom själv, både i GT och i NT. Paulus säger att överheten bär sitt svärd. Vad tror du det innebär? Var Luther emot dödsstraff? Varför ska någon som överlagt mördar någon på dennes liv få behålla sitt eget? Är det rättvist?
Anonym
#4. Publicerat 2023-09-22 av Anonym
Var får du ifrån att oskyldiga ska dömas med dödsstraff?
Varför är det bra att dödsstraff är förbjudet i vårt kand?
Nej, jag är inte uppretad. Men i samhället bör öga för öga och tand för tand gälla. Så är det med all lagstiftning i vårt land. Själ du från någon måste du betala tillbaka samma summa. Varför skulle det vara annorlunda om du själ någons liv?
Det är väl inget nytt att somliga döms för brott fast de är oskyldiga. Svårt att ge upprättelse åt den man redan avrättat.

Men jag kan också tänka emellanåt att dödsstraff vore rimligt under vissa omständigheter. Det är nog högst mänskligt när man ser fängelser bli överfulla och dömda mördare slippa ut och begå nya brott.
Anonym
#5. Publicerat 2023-09-23 av Anonym
Det är väl inget nytt att somliga döms för brott fast de är oskyldiga. Svårt att ge upprättelse åt den man redan avrättat.

Men jag kan också tänka emellanåt att dödsstraff vore rimligt under vissa omständigheter. Det är nog högst mänskligt när man ser fängelser bli överfulla och dömda mördare slippa ut och begå nya brott.
Samhället är ofullkomligt, men i svensk kontext tror jag snarare tendensen är att skyldiga fridöms. Men redan här hamnar vi i frågans pereferi. Det blir som att argumentera emot abort för att det drabbar kvinnor som befruktats genom våldtäkt, trots att dessa förmodligen utgör en försvinnande liten procent. Där tillräcklig bevisföring saknas, ska överhuvudtaget aldrig det högsta straffet utdelas, oavsett det ä dödsstraff eller livstids fängelse gäller. Den mer grundläggande frågan handlar om principen, snarare än hur varje enskilt fall ska avgöras.
Anonym
#6. Publicerat 2023-09-23 av Anonym
Det går att rätta till ett misstag med långt fängelsestraff, även om ekonomisk kompensation, ursäkt och att bli frisläppt aldrig kan ge tillräcklig kompensation; så är det ju inte om någon blivit dömd till döden, det går inte att rätta till. Det finns de som intresserar/intresserat sig för att gå igenom olika rättsfall eller då det framkommit genom erkännande att det dömts individer till döden trots att de egentligen var oskyldiga. Både fattiga och exempelvis afroamerikaner i USA är överrepresenterade när det gäller dödsstraff.
Om det verkligen fanns en genuin önskan och vilja att förhindra att någon själ någons liv som du uttrycker det så behöver hela kriminalvården,straffsatser (rättsväsendet), polisens arbete ses över i vårt land och rejäla ekonomiska resurser satsas på förebyggande arbete; då det är betydande summor som måste satsas och de stora resultaten troligen inte kommer att påvisas förän efter cirka 30 år så är det inget parti som driver frågan. Man gör lite men långt ifrån tillräckligt från politiskt håll.
Vad i sammanhanget menar du är ett misstag, och hur definierar du "misstag"?

Hur går det att "rätta till ett misstag" med långt fängelsestraff? Vad innebär det att det är tillrättat? Hur definierar du "tillrättat"?

Vad har ekonomisk kompensation med straffet att göra? Det drabbar ju inte den som mördat och frihetsberövats på livstid.

Det handlar om en princip. Den som tagit en annans liv har med omedelbar verkan förlorat sin egen rätt till fortlevnad. Det har inget med kompensation att göra. Vad det desutom handlar om är eliminering av risken att handlingen upprepas.

Så i de fall där det är bortom alt rimligt tvivel att en person begått överlagt mord, är du för dödsstraff?
Anonym
#7. Publicerat 2023-09-23 av Anonym
vad hjälper det att döda en som har dödat, mer än att det blir en person mindre i fängelset?
1. Avskräckning: Dödsstraffet fungerar som ett avskräckande medel för potentiella brottslingar. Utsikten att möta det ultimata straffet kan avskräcka individer från att begå avskyvärda brott som mord.

2. Vedergällning: Det ger en form av vedergällning eller rättvisa för offren och deras familjer. Vissa brott är så moraliskt förkastliga att det enda lämpliga svaret är att utdöma det strängaste straff som finns.

3. Avslut för offrens familjer: Dödsstraff kan ge en känsla av avslut och rättvisa för mordoffrens familjer. Att veta att förövaren aldrig kommer att kunna skada någon igen kan ge tröst till sörjande familjer.

4. Allmän säkerhet: Dödsstraffet säkerställer att farliga brottslingar som har begått avskyvärda brott permanent avlägsnas från samhället, och därigenom skyddar allmänheten från ytterligare skada.

5. Att uttrycka samhällets värderingar: Dödsstraffet speglar samhällets värderingar och moraliska normer. Det sänder ett tydligt budskap om att vissa handlingar, såsom överlagt mord, inte kommer att tolereras.

6. Proportionalitet: Det är det enda lämpliga straffet för de allvarligaste brotten, eftersom det ger ett proportionellt svar på den skada som förövaren orsakar.

7. Avslut för det straffrättsliga systemet: Dödsstraffet är ett sätt att avsluta brottmål och förhindra utdragna överklagandeprocesser, vilket potentiellt sparar tid och resurser inom det straffrättsliga systemet.

8. Kostnadseffektivt: Beroende på hur dödsstraffet förrättas, kan det bli långt billigare för samhället med omedelbart dödsstraff än långt utdragna rättprocesser och livstids fängelsestraff.

Anonym
#8. Publicerat 2023-09-23 av Anonym
Enligt Jesus kan man få förlåtelse för de mest horribla synder, den möjligheten kan försvinna för den personen i och med dödstraff. Det beror också på omständigheter, en kallblodig seriemördare psykopat utan ånger i kroppen, man undrar om den personen redan är dömd.. Som Judas, och Judas kände ånger ändå, och själva satan gick i honom OCH han var utvald för detta!
Aldrig hört att en psykopat seriemördare har blivit frälst och börjat känna ånger.
Samtidigt tänker jag, om man inte kan känna ånger, vad kan personen möjligen göra åt det då?Därmed sagt inte att man skulle känna så om ens eget barn tex skulle bli mördad.
Att få förlåtelse från Gud förutsätter omvändelse. Om en person omvänder sig får han förlåtelse. Men samhället och de som drabbats är inte Gud. Dessa lever under samma lagar och regler som förövaren. Hur ska de eller någon mänsklig domstol kunna övertygas eller övertyga offren om att omvändelsen är gnuin? Och tänk om de inte delar samma tro. Hur kan en persons religiösa övertygelse överhuvdtaget kännas relevant för offren, och hur kan den vara relevant för samhället i övrigt. Den har inget med lagen att göra. Frågan om förlåtelse blir ur den aspekten irrelevant, och blir en sak mellan förövaren och Gud. Möjligheten till förlåtelse finns fram till dödsögonblicket. Och jag försäkrar dig att många fler kommer att omvända sig "under galjen" än annars. Men du menar att det endast är i de fall personen ber Gud om förlåtelse som den ska slippa dödsstraff? Det är vad allt hänger på? Om man då kunde se in i framtiden och såg att personen i fråga aldrig kommer att omvända sig, menar du då att i dessa fall (om det nu var möjligt), skulle utdöma dödsstraff?

Men följer man din logik, ska ingen människa som säger sig vänt om från sitt brott och bett Gud om förlåtelse, helt slippa straff. Är det så du tänker?

Judas var ingen kallblodig psykopat. Han tog livet av sig just för att han insåg sitt misstag och kände Guds dom. Han kunde inte acceptera förlåtelse. En kallblodig mördare har normalt ingen sådan ånger. Att mena att han redan är dömd, och därför inte ska dömas till döden, är inte logiskt.

Vad människor känner eller tänker innan de begår överlagt mord, saknar relevans. De flesta skyller på omständigheter, uppväxtförhållanden, arvssynden och... Adam. Och till slut är det Gud som står skyldig. Det blir ett filosofiskt resonemang utan lösning. Det är ett never ending kaninhål.
Anonym
#9. Publicerat 2023-09-23 av Anonym
Då ska jag visa på en princip som Gud själv visar redan i början av mänsklighetens historia och som fullbordas i Jesus. Det gäller alltså inte bara nåden för evigheten utan ÄVEN här på jorden. Om Kain efter att ha slagit ihjäl sin bror.

Kain sade då till Herren: ”Mitt brott är för stort för att förlåtas. Se, i dag driver du mig bort från åkerjorden, och jag är dold för ditt ansikte. Rotlös och hemlös blir jag på jorden, och vem som helst som möter mig kan döda mig.” Men Herren sade till honom: ”Kain ska bli hämnad sju gånger om, vem som än dödar honom.” Och Herren satte ett tecken på Kain så att ingen som mötte honom skulle döda honom.
Första Moseboken 4:13-15 SFB15

Kain var enligt principen du talar om inte värd att överleva, men ändå sätter Gud själv ett skydd på honom.
Principen du demonstrerar är ingen princip. Om du menar att den är det, behöver du beskriva för vad. En princip är något som alltid gället, exempelvis som lagen om sådd och skörd. Så är det inte här. Det utgör snarare undantaget som bekräftar regeln. Det sker inte heller inom rättsystemets ramar.

Kain blir straffad. Han ser sig själv som brottsling och straffad, och det han gjort, som oförlåtligt. Han vänder inte heller om och ber om förlåtelse. Han bekänner inte att han förtjänar döden, men uttrycker istället rädsla för att det han faktiskt förtjänar ska möta honom. Fadern låter honom sedan vandra runt på jorden, dvs existera, om man nu vill se det som en befrielse och välsignelse. Att det skule beteckna någon form av benådning som sedan fullbordas i Kristus, blir i mina ögon något absurt. Att det skulle vara ett bevis på Guds nåd och kärlek, är tvivelaktigt. Det kan snarare handla om ren pragmatism eller något annat skäl från Guds sida. Kanske var det av strategiska eller ideologiska skäl, dvs för mänklighetens överlevnad. Vem vet? Du bör hursom helst inte läsa in i texten än vad som tydligt står där. Glöm inte heller att Gud några 100 år senare utrotar hela mänskligheten, så när som på en familj. Ser därför inte riktigt principen du talar om. Händelsen faller därför inte under dödsstraffets princip.
Anonym
#10. Publicerat 2023-09-23 av Anonym
Som jag skrev så kan ju aldrig misstaget till fullo rättas till; det som har blivit gjort kan inte göras ogjort.... men förenklat att när någon blivit frihetsberövad på felaktiga grunder så sätts vederbörande på fri fot.
Den ekonomiska kompensationen bygger på att den som felaktigt anklagats, frihetsberövats eller på annat sätt farit illa i rättssystemet får något för sveda och värk men som naturligtvis aldrig kan fullt kompensera. Den som har mördat däremot bör dömas till fängelse och i grova brott tycker jag även att det ska kompletteras med fotboja och armboja efter fängelsestraffet.
Men det finns ju inget sådant som bortom allt rimligt tvivel; det finns bara som en hypotetisk teori och inte i verkligheten.
Du har fortfarande inte definirat vd du menar med "misstag". "Misstag" är när man gör något fel, utan avsikt. Exempelvis om man är i handgemäng med någon, och personen faller, slår huvudet i en sten och avlider. Det kallas "dråp". "Överlagt mord" ryms inte i den kolumnen. Så föklara gärna vad du menar med "misstag" så vi inte talar förbi varandra.

Du verkar som standar alltid tar förövarens sida i diskussionen. Jag talar inte om oskyldiga som frihetsberövats. Jag talar om de som bortom allt rimligt tvivel gjort sig skyldiga till överlagt mord. Det är klart att begreppet "bortom allt rimligt tvivel är verkligt", exempelom förövaren filmas under akten eller tas på bar gärning. Varför anser du att en sådan inte får dömas till döden?
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsFörsta Dejten
annonsKristna Dejtingpodden