På Match, Bumble och några andra är det nerlusat med fejkprofiler, oftast känner man igen dem på misstänkt fina bilder och att "damerna" söker "äldre", ofta är "damerna" 20-35 men söker 40-75/99 osv. Lägger man in fotona i omvänt bildsök hittar man dem ofta i (a)sociala medieprofiler i Östeuropa eller USA, men inte alltid, fast ibland är det uppenbart, lite väl ofta damer i Svedala har palmer i bakgrunden på sina foton, hm. Ofta är tjejernas foton snodda från asiatiska sidor, eller så är det fejkprofiler tillverkade i Asien för försäljning till dejtingsidor, många sådana. Ser man en asiatisk tjej på 20-år nånstans på foto på semesterresemål i Asien så är det fejkprofil, asiatiska tjejer som är äkta i äkta profiler ser mycket äkta ut, om ni förstår vad jag menar. Profiltexterna är ofta i kortaste laget för att längre avslöjar goggleöversättningar. Chattade en gång på Match med en dam i Malmö som var mycket energisk och skrev felfri svenska men upptäckte att något inte stämde och hittade "hennes" foto på en sida i Texas där en dam med samma anlete hade en sida med någon slags kristen rådgivning av något slag, minns nu inte. Chatten tog slut minns nu inte hur men jag insåg att jag hade chattat med en chatoperatör. Det finns sådana. Många gånger är samma tjejer på flera profiler, eller flera tjejer på samma profil, men inte alla fejkprofiler är så taffliga. Och anmäler man det till Match så gör de oftast ingenting, vilket visar att det är deras egna fejkprofiler, allt för att blåsa upp nätdejtingfenomenet. På Tinder är det helt sjukt dåligt, och enligt uppgift är 40 % av tjejerna där inte singa utan söker bara tävla om att samla likes, och vem viker ut sig i bikini och underkläder på en dejtingsida, fattar man att den inte är seriös. Jaa, kunde göra en lång utläggning, men här två must read-länkar om bla fejkprofilfabriker, ett fenomen man ju knappst känner till, korta texter:
https://www.expressen.se/ekonomi/dejtingsajternas-bluff-skapar-fejkade-profiler/
https://www.svt.se/nyheter/konsument/sa-luras-dejtingsidorna-med-fejkade-profiler