smålänning i norr säger: Ps111:10HERRENS fruktan är vishetens begynnelse. Gott förstånd har alla de som gör hans befallningar. Hans lov består för evigt. Läs Ps1 2Tim3:16-17
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2023-07-07 av Anonym.
Bedrägliga.
Visst var hon vacker. Det visade sig att hon var modell. Men en skicklig bedragare använde foton av henne för att verka trovärdig. Katten och hunden fick också vara med på bild. Många fina ord om evig kärlek lycka och tillit. Hon är på resande fot i affärer, men skulle snart hem till Sverige. Känns det igen? Det verkar vara populärt att ha en svensk förälder och en i USA. När jag googlade på kvinnans påstådda namn så fanns hon inte med det ansiktet.
Fast man anade ugglor i mossen så hoppades man ju lite att det inte skulle vara en fake profil. Eftersom de inte betalar för medlemskap här så vill de ta kontakt med mail eller whatsapp. Det är de första signalerna på att något är lurt. De försöker bygga en relation med mjuka kärleksfulla ord om att man är mannen de längtat efter en lång tid och att ensamheten varit dåligt för dem. Sedan beroende på strategi så ändras historien. Det kan vara panik våld eller hot. Ofta med ett avbrott i kommunikationen för att den förledda ska bli orolig och lättare att lura.
Med en väl vald slant så kan den älskvärda kvinnan som hamnat i akut nöd räddas och snart vara i din väntande famn. Jag tror det finns en bra regel att följa. Innan du träffat människan i verkliga livet så oavsett förhoppningar så betala inte en enda krona. I mitt fall så kunde mina 1600 euro rädda hennes affärer från katastrof då nya regler fått hennes varor att fastna i tullen. Det är när pengarna ska fram som man vet att det är en bedragare. Kanske är det en man som sitter i Nigeria. Man har ju ingen aning mer än att man plötsligt förlorat pengar.

Svar på inlägg

SweKiwi
#1. Publicerat 2023-07-07 av SweKiwi

Det här är en sorts bedrägerier som tyvärr har funnits länge, långt före internets ankomst.

Någon söker kontakt med (vad det verkar) goda intentioner, ett vänskapsförhållande och så småningom tycke uppstår – och så hamnar den nya bekantskapen/romansen i någon form av knipa. En knipa som kräver pengar för att lösas.

I mars i år kunde vi läsa om en kvinna som blev lurad av någon som påstod sig vara Kalle Moraeus, som tydligen behövde hjälp att flytta sina pengar från utlandet till Sverige. Kvinnan betalade in totalt över en miljon kronor till denna falske »Kalle«.

Så ja, du har helt rätt: Betala ALDRIG pengar till någon du ALDRIG har träffat. Det är det första och bästa rådet alla borde följa. Och nej, du har inte träffat personen om ni har utbytt aldrig så många mejl, telefonsamtal, facetimesamtal, zoomkonversationer etc. Har du inte träffat personen fysiskt i verkliga livet, kan du inte veta vem och var personen är.

/ Kiwi
Anonym
#2. Publicerat 2023-07-07 av Anonym
Någon som prövat denna från megafonen?

24 juli säger: Du man mellan 25 o 55, be o hör av Dej! Härliga kvinnor jag känner har Jesus men saknar Dej. Du slipper scammers, vaccinrädsla o konspirationer.
Kapten
#3. Publicerat 2023-07-22 av Kapten
På Match, Bumble och några andra är det nerlusat med fejkprofiler, oftast känner man igen dem på misstänkt fina bilder och att "damerna" söker "äldre", ofta är "damerna" 20-35 men söker 40-75/99 osv. Lägger man in fotona i omvänt bildsök hittar man dem ofta i (a)sociala medieprofiler i Östeuropa eller USA, men inte alltid, fast ibland är det uppenbart, lite väl ofta damer i Svedala har palmer i bakgrunden på sina foton, hm. Ofta är tjejernas foton snodda från asiatiska sidor, eller så är det fejkprofiler tillverkade i Asien för försäljning till dejtingsidor, många sådana. Ser man en asiatisk tjej på 20-år nånstans på foto på semesterresemål i Asien så är det fejkprofil, asiatiska tjejer som är äkta i äkta profiler ser mycket äkta ut, om ni förstår vad jag menar. Profiltexterna är ofta i kortaste laget för att längre avslöjar goggleöversättningar. Chattade en gång på Match med en dam i Malmö som var mycket energisk och skrev felfri svenska men upptäckte att något inte stämde och hittade "hennes" foto på en sida i Texas där en dam med samma anlete hade en sida med någon slags kristen rådgivning av något slag, minns nu inte. Chatten tog slut minns nu inte hur men jag insåg att jag hade chattat med en chatoperatör. Det finns sådana. Många gånger är samma tjejer på flera profiler, eller flera tjejer på samma profil, men inte alla fejkprofiler är så taffliga. Och anmäler man det till Match så gör de oftast ingenting, vilket visar att det är deras egna fejkprofiler, allt för att blåsa upp nätdejtingfenomenet. På Tinder är det helt sjukt dåligt, och enligt uppgift är 40 % av tjejerna där inte singa utan söker bara tävla om att samla likes, och vem viker ut sig i bikini och underkläder på en dejtingsida, fattar man att den inte är seriös. Jaa, kunde göra en lång utläggning, men här två must read-länkar om bla fejkprofilfabriker, ett fenomen man ju knappst känner till, korta texter:
https://www.expressen.se/ekonomi/dejtingsajternas-bluff-skapar-fejkade-profiler/
https://www.svt.se/nyheter/konsument/sa-luras-dejtingsidorna-med-fejkade-profiler
Kapten
#4. Publicerat 2023-07-23 av Kapten
Någon som prövat denna från megafonen?

24 juli säger: Du man mellan 25 o 55, be o hör av Dej! Härliga kvinnor jag känner har Jesus men saknar Dej. Du slipper scammers, vaccinrädsla o konspirationer.
Jag har frågat men inte fått något svar.
Anonym
#5. Publicerat 2023-07-23 av Anonym
Ett lockbete för unga asiatiska kvinnor, en vacker ung var inne på kd kanske några timmar, sedan var hon borta,??? Så har det varit till och från. Det är en dold marknad snart,
Dag efter dag samma efterlysning på megafonen blev ju att något inte var av vanligt slag
Tanken var ju lite nyskapande och annorlunda här på kd,men ack så mkt konstigt det finns som smyger in utan att vi får onda aningar förrän man måste varna
Bra ni tog upp detta

smålänning i norr säger: Ps111:10HERRENS fruktan är vishetens begynnelse. Gott förstånd har alla de som gör hans befallningar. Hans lov består för evigt. Läs Ps1 2Tim3:16-17
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsFörsta Dejten
annonsKristna Dejtingpodden