Dafred säger: Solens strålar värmer idag också, gott det, tack Jesus för det, men var är du min vän ?
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Davistro
Skapat 2023-06-08 av Davistro, man, 57 år, Örebro län.
Andedöpt
Somliga får en riktig Gudsupplevelse som förändrar dem fullständigt. Är man riktigt frälst genom sin tro eller måste det till det gudomliga mötet med Jesus? Han som döpte mig i sjön var inte andedöpt själv. Det visste jag inte då. För ett tag sedan så kände jag att jag kunde förnimma tungotalet men det liksom stutsade tillbaka. Kanske har jag ett behov av att behålla kontrollen. Min syster har tungotal och kan vara en riktig snyftare. Jag är ofta i ett sammanhang där det finns mycket ande. Så jag har fått min beskärda del hur som helst.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2023-06-08 av Anonym
Tron är ju en relation med Jesus så att leva utan Gudsmötet blir ju knepigt. Hans närvaro och hans röst är centrala delar I denna relation, dagligen. Dopet i Anden är helt nödvändigt för att kunna leva tron både att lyda Guds ord och att likt lärjungarna demonstrera Guds rike.

I detta kan det uppstå en inre kamp i många jag är här men borde vara där och detta är hunger och en viktig del i att vi ropar till Gud om att han ska leda oss närmare honom.
MrAmour
#2. Publicerat 2023-06-08 av MrAmour
Min tro är att frälsningen kan komma med dunder och brak men behöver inte göra så; är man frälst så är man frälst, det viktiga är att man gjort ett medvetet val att följa Jesus Kristus och då följer Hans bud och undervisning. Det blir alltså viktigt med lydnaden gentemot Jesus Kristus.
Kapten
#3. Publicerat 2023-06-08 av Kapten
Somliga får en riktig Gudsupplevelse som förändrar dem fullständigt. Är man riktigt frälst genom sin tro eller måste det till det gudomliga mötet med Jesus? Han som döpte mig i sjön var inte andedöpt själv. Det visste jag inte då. För ett tag sedan så kände jag att jag kunde förnimma tungotalet men det liksom stutsade tillbaka. Kanske har jag ett behov av att behålla kontrollen. Min syster har tungotal och kan vara en riktig snyftare. Jag är ofta i ett sammanhang där det finns mycket ande. Så jag har fått min beskärda del hur som helst.
Ständigt detta missförstånd, visst kan man ha en dramatisk paulusk omändelse men alla som är kristna (och inte bara tror sig vara det) är andedöpta (står i din Bibel), men tungotalet upphörde redan på 100-talet. De svärmare som lever i "känslor" är fel ute och kristendomen är en nykter faktabaserad verklighet. Gud finns, det är inte tro utan fakta, medan evolutionen är tro, vantro och religion. And so on.
Anonym
#4. Publicerat 2023-06-08 av Anonym
Ständigt detta missförstånd, visst kan man ha en dramatisk paulusk omändelse men alla som är kristna (och inte bara tror sig vara det) är andedöpta (står i din Bibel), men tungotalet upphörde redan på 100-talet. De svärmare som lever i "känslor" är fel ute och kristendomen är en nykter faktabaserad verklighet. Gud finns, det är inte tro utan fakta, medan evolutionen är tro, vantro och religion. And so on.
Andedopet är en separat upplevelse och något vi är uppmanade att fördjupa och få ständigt mer av. Att tungotalet har upphört är ju inte sant. Bibeln säger inte det och kyrkohistoria säger något annat. Kristen tro är relations fokuserad på Jesus och är oerhört starkt präglad av känslor. Vi ska älska Gud av hela....
Tron är byggt på förtroende, höra hans röst och uppleve gemenskap med Gud där i ligger trons kärna. Det du beskriver är en främmande tro för mig och har inte sin grund i Guds ord.
Growitz
#5. Publicerat 2023-06-09 av Growitz
Ständigt detta missförstånd, visst kan man ha en dramatisk paulusk omändelse men alla som är kristna (och inte bara tror sig vara det) är andedöpta (står i din Bibel), men tungotalet upphörde redan på 100-talet. De svärmare som lever i "känslor" är fel ute och kristendomen är en nykter faktabaserad verklighet. Gud finns, det är inte tro utan fakta, medan evolutionen är tro, vantro och religion. And so on.
var hittar du i Bibeln att alla är andedöpta bara dom har rätt tro?
Dafred säger: Solens strålar värmer idag också, gott det, tack Jesus för det, men var är du min vän ?
Skriv Skriv här Skriv i megafonen