Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Seglare
Skapat 2023-06-06 av Seglare, man, 63 år, Västra Götalands län.
Ni hustrur, underordna er era män, så som ni underordnar er Herren
Jag läser Efesierbrevet 5: vers 22-33 och det fortsätter från vers 23. Ty en man är sin hustrus huvud, liksom Kristus är församlingens huvud - han som är frälsare för sin kropp. 24. Som församlingen underordnar sig Kristus, skall hustrun i allt underordna sig sin man.

Jag har mest lyssnat på predikningar från Pingstkyrkan eftersom jag tillhör den församlingen och än så länge har jag inte hört någon predika och tolka detta stycke om äktenskap bokstavligt som det står i Bibeln.

Pastorn Niklas Piensoho i Filadelfiakyrkan predikar på nätet från Första Korintierbrevet 11: där det står i vers 3 - Och nu vill jag att ni skall veta att Kristus är varje mans huvud, att mannen är kvinnans huvud och att Gud är Kristus huvud. Pastorn Niklas Piensoho tolkar detta med att mannen är kvinnans huvud på sitt eget vis.

Jag läste även Jehovas vittnes tolkning av Första Korintierbrevet 11: 3 eftersom även det kom upp då jag skrev- "mannen är kvinnans huvud" på nätet och de tolkade äktenskapet som det står i Bibeln och har en helt annan utförlig tolkning av detta stycke.

I denna tid som vi lever i nu så är det nog inte det lättaste för andliga ledare att tolka de här verserna bokstavligt, så som det står i Bibeln. De verkar undvika att predika om detta eller t.om. förvanska det här viktiga budskapet. Är det Bibeln som skall anpassa sig till denna tidsålder eller tvärt om?

Svar på inlägg

MrAmour
#1. Publicerat 2023-06-06 av MrAmour
Är du singel eller bli så?
sestir
#2. Publicerat 2023-06-07 av sestir
Är det Bibeln som skall anpassa sig till denna tidsålder eller tvärt om?

Det handlar inte så myket om tidsålder som om klimat (landremsa med likartad temperatur och kultur). I Mellersta Östern och Afrika överlåter kvinnor de viktigaste besluten och beslut som rör andliga frågor på sina makar. Det beror inte enbart på att staten utövar våld och dömer ut fängelsestraff till kvinnor som är mer uppnosiga, utan också på att det har varit mycket krig där främst karlar har dödats, vilket historiskt lämnat ett överskott av kvinnor i fruktsam ålder. I Norden har det varit tvärt om, i synnerhet nu under massinvandringsregimen, d v s tillgång och efterfrågan avgör relationen mellan karl och kvinna.

Men det brukar vara så i vanliga fall också eftersom karlar/pojkar är benägna att migrera norrut för att slippa bli mördadae i den hårdare konkurrensen längre söderut medan kvinnor migrerar söderut för de tror att det värsta som kan hända är att de blir våldtagna, och historiskt har det lett till att de har fått barn vilket har gett upphv till fler kvinnor som tänker ika dant.

Enligt min erfarenhet är bibeltexten perfekt i sin ursprungliga form. Därför, innan vi funderar på att ändra den bör vi fundera på om någon redan har ändrat den och om vi kan ändra tillbaks. Jag har inte studerat de ställen du tar upp men ett skriftställe som också behandlar kvinnors roll är 1 Korintierna 14:34-35. Jag föreslår att någon har flyttat de verserna (länk till min blog), vilket också obfuskerar betydelsen av de verser de släpptes ner mellan.
Davistro
#3. Publicerat 2023-06-08 av Davistro
Frågan är väl om en kvinna ska foga sig i en dominant man. Förr när kvinnan inte förvärvsarbetade som idag, så var hon ju beroende av mannen för sin försörjning. Men hon hade kunskap som gjorde att familjen kunde självhushålla. Bibeln har inget emot driftiga kvinnor. Det kan vi förstå. Att hålla henne tillbaka kanske fungerade förr. Men nu får förmodligen mannen inse att om han inte vårdar sitt äktenskap och inte lyssnar på sin hustrus önskemål så kan han rätt snart vara en frånskild man. Hon kan nämligen klara sig utmärkt själv och ofta är hon bättre utbildad än sin man för att kunna få jobb.
Ferguson
#4. Publicerat 2023-06-08 av Ferguson
Frågan är väl om en kvinna ska foga sig i en dominant man. Förr när kvinnan inte förvärvsarbetade som idag, så var hon ju beroende av mannen för sin försörjning. Men hon hade kunskap som gjorde att familjen kunde självhushålla. Bibeln har inget emot driftiga kvinnor. Det kan vi förstå. Att hålla henne tillbaka kanske fungerade förr. Men nu får förmodligen mannen inse att om han inte vårdar sitt äktenskap och inte lyssnar på sin hustrus önskemål så kan han rätt snart vara en frånskild man. Hon kan nämligen klara sig utmärkt själv och ofta är hon bättre utbildad än sin man för att kunna få jobb.
Bibeln är tydlig först och främst gäller detta för de båda, "underordna er varandra i Kristi fruktan" sen kommer denna vers för oss män, "Ni män älska era hustrur så som Kristus har älskat församlingen" Ef 5:21-33

Det ovan är några klipp från urplanen för äktenskapet men ack så svårt att följa och göra. Jag tror att det vi, både män och kvinnor inte vet vad det innebär är att underordna oss varandra. Och för oss män att ge våra liv för hustrun. Visste vi det är jag säker på det blev färre skilsmässor.
Seglare
#5. Publicerat 2023-06-08 av Seglare
Jag tror att Bibeln menar att det behövs en "ordning" att alla skall underordna sig i kärlek, barnen skall lyda sina föräldrar och kvinnan skall underordna sig mannen som är huvudet och vi skall alla underordna oss Jesus som är huvudet för oss kristna. Jag tror att Gud har satt mannen att ansvara och ta besluten, ett fartyg behöver en kapten som fattar besluten, annars kan fartyget förlisa med alla ombord. Det innebär inte att en man skall kuva kvinnan för då är kärleken borta och han älskar då inte kvinnan som sig själv. Kvinnan kanske är mer kunnig, har skarpare intellekt eller är bättre än mannen på något eller några områden och då bör mannen lyssna på henne innan han fattar sina beslut. Både mannen och kvinnan bör läsa och studera Bibeln för att förkovra sig och bli helgade.

"Detta är en tolkning från en ofullkomlig syndare"
sestir
#6. Publicerat 2023-06-08 av sestir
Seglare, det ser helt rimligt ut.

Tilläggas kan att vissa vill ha mer kontroll och bestämma mer, andra vill följa någon annans ledning. Det innebär att en god matchning är att kombinera en av vardera gruppen. Åter andra är mer balanserade. Jag tror det kan vara mitt problem. Det finns kvinnor som är balanserade också, men det säger aldrig klick. För att det ska säga klick krävs mer extrema personligheter, vilket kanske också förklarar mängden extremism i samhället.

I samhällen där kvinnor har en stark ställning är de särskilt olämpliga för ledarskap. I samhällen där karlar har en stark ställning har kvinnor ofta vandrat den långa vägen med förtryck, hårt arbete, fattigdom, sjukdom, mycket studier men ingen examen, konfliktlösning och rättsprocesser, precis som många karlar har gjort i t ex Sverige. Liksom en sten slipas av havets vågor formas den hånade till en god ledare.


Huldah
#7. Publicerat 2023-06-10 av Huldah
Min övertygelse är att det är Bibeln som gäller! Men även att männen ska älska sina hustrur som sina egna kroppar (precis som Kristus älskade församlingen).
Om kvinnan känner sig älskad, hur svårt är det då för henne att ära sin man???
Huldah
#8. Publicerat 2023-06-10 av Huldah
Frågan är väl om en kvinna ska foga sig i en dominant man. Förr när kvinnan inte förvärvsarbetade som idag, så var hon ju beroende av mannen för sin försörjning. Men hon hade kunskap som gjorde att familjen kunde självhushålla. Bibeln har inget emot driftiga kvinnor. Det kan vi förstå. Att hålla henne tillbaka kanske fungerade förr. Men nu får förmodligen mannen inse att om han inte vårdar sitt äktenskap och inte lyssnar på sin hustrus önskemål så kan han rätt snart vara en frånskild man. Hon kan nämligen klara sig utmärkt själv och ofta är hon bättre utbildad än sin man för att kunna få jobb.
Själv tror jag Bibeln håller i alla väder. Vårt liv ärninte så mycket värt utan Guds välsignelse!
Huldah
#9. Publicerat 2023-06-10 av Huldah
Seglare, det ser helt rimligt ut.

Tilläggas kan att vissa vill ha mer kontroll och bestämma mer, andra vill följa någon annans ledning. Det innebär att en god matchning är att kombinera en av vardera gruppen. Åter andra är mer balanserade. Jag tror det kan vara mitt problem. Det finns kvinnor som är balanserade också, men det säger aldrig klick. För att det ska säga klick krävs mer extrema personligheter, vilket kanske också förklarar mängden extremism i samhället.

I samhällen där kvinnor har en stark ställning är de särskilt olämpliga för ledarskap. I samhällen där karlar har en stark ställning har kvinnor ofta vandrat den långa vägen med förtryck, hårt arbete, fattigdom, sjukdom, mycket studier men ingen examen, konfliktlösning och rättsprocesser, precis som många karlar har gjort i t ex Sverige. Liksom en sten slipas av havets vågor formas den hånade till en god ledare. Gud har gett Fudnan


Jag kan hålla med i mångt o mycket. Min far, luthersk prästson, rymde till sjöss som 14 åring. Han lärde mig: kapten bestämmer!
Huldah
#10. Publicerat 2023-06-10 av Huldah
Jag tror att Bibeln menar att det behövs en "ordning" att alla skall underordna sig i kärlek, barnen skall lyda sina föräldrar och kvinnan skall underordna sig mannen som är huvudet och vi skall alla underordna oss Jesus som är huvudet för oss kristna. Jag tror att Gud har satt mannen att ansvara och ta besluten, ett fartyg behöver en kapten som fattar besluten, annars kan fartyget förlisa med alla ombord. Det innebär inte att en man skall kuva kvinnan för då är kärleken borta och han älskar då inte kvinnan som sig själv. Kvinnan kanske är mer kunnig, har skarpare intellekt eller bättre än mannen på något eller några områden och då bör mannen lyssna på henne innan han fattar sina beslut. Både mannen och kvinnan bör läsa och studera Bibeln för att förkovra sig och bli helgade.

"Detta är en tolkning från en ofullkomlig syndare"
Hålder helt med! En klok kapten lyssnar på sitt manskap! Har jobbat med olika kaptener.
När det gått över gränser har jag lyckats avstyra!
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen