smålänning i norr säger: Ps111:10HERRENS fruktan är vishetens begynnelse. Gott förstånd har alla de som gör hans befallningar. Hans lov består för evigt.(Se också 2Tim3:16-17)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

SweKiwi
Skapat 2023-06-05 av SweKiwi, man, 48 år, Skåne län.
Reportage om »de vakna«
Jag läste ett reportage som HD/Sydsvenskan nyligen gjorde om de som kallar sig »de vakna«. De finns ute i samhället och de finns här, på just det här forumet.

Jag ska av upphovsskäl inte klistra in all artikeltext här, men jag ska gå igenom några av de saker som togs upp i artikeln – som jag för övrigt tyckte var alldeles för kort, med tanke på det intressanta ämnet.

Man intervjuar två personer, som av anonymitetsskäl kallas Johan och Anna, som båda anser sig ha »vaknat«. I Johans fall handlar det om att han tror på »personer som säger sig ha kontakt med högre intelligenser som berättar om det som sker ute i galaxen, och på jorden, bortom den vanliga världens vetande«:

– Den första nivån är att man upptäcker att det finns en korruption. Man upptäcker att det finns element i etablissemanget som inte är till samhällets eller befolkningens bästa, säger Johan.

Dessa »element« är kända bankfamiljer, Bilderberggruppen, frimurare och Illuminati.

Anna, som är med i en frikyrka i Malmö, är också inne på det sistnämnda. Hon »vaknade« under pandemin:

– När corona kom var jag skeptisk och tänkte att det måste vara något som inte står rätt till. Så hittade jag profetior på Youtube som kopplade det som hände i politiken till Bibeln. Det var jättespännande. Jag tänkte: »wow, vi lever verkligen i en bibeltid nu«.

Johan berättar att han lever ett dubbelliv. Han känner inte att han kan ta upp sina tankar och idéer med arbetskollegor och vänner, för det kan leda till hetlevrade debatter eller att de blir ovänner. I stället är han väldigt aktiv på nätet i olika forum.

En sociologiprofessor, Mikael Klintman, intervjuas och menar att det »finns en klar gräns mellan konspirationsteori och kritiskt tänkande«:

– En sund skeptiker kan vara kritisk – men är öppen för att bli motbevisad. Kunskapsresistens fungerar tvärtom. Ju mer evidensbaserad fakta som presenteras, desto mer misstänksam blir man, säger Mikael Klintman.

Det hade varit väldigt intressant att få diskutera med någon av dessa »vakna« öga mot öga, och inte bara via tangentbordet – så som jag har gjort här de senaste åren. Jag är fortfarande väldigt fascinerad över fenomenet och undrar om jag har missat något som hade gjort mig också till en »vaken«.

/ Kiwi

Svar på inlägg

BoazNovax
#1. Publicerat 2023-06-05 av BoazNovax
Satan och hans demoner är verksamma här på jorden.
Kalla det världens ande, den här världens system är riggat mot människan som Guds skapelse. Satan vill åsamka så mycket skada han kan mot mänskligheten, därför är han vår fiende.
Folk börjar vakna upp o se att världens system är riggat mot dem på olika sätt.
Men Satan är ju väldigt listig o vill ju därför själv leda detta uppvaknande, han framställer sig själv som ett ljus en befriare en messias som avslöjar ”djupa staten” etc etc ( se Trump)..
Många av dessa sanningsrörelser säger mycket som är sant, men pekar inte på Jesus som svaret. Utan har andra lösningar, med ett gemensamt begrepp kan man kalla det New Age.
sestir
#2. Publicerat 2023-06-05 av sestir
– Den första nivån är att man upptäcker att det finns en korruption. Man upptäcker att det finns element i etablissemanget som inte är till samhällets eller befolkningens bästa, säger Johan.

Och den andra nivån är väl då att låta sig intervjuas av just de elementen?

– En sund skeptiker kan vara kritisk – men är öppen för att bli motbevisad.

Vad gäller frågan om mängden korruption i offentlig sektor, går det inte att bevisa att den skulle vara mindre än någon viss mängd. Professorn efterfrågar här ovetenskaplighet och kallar det för att vara "sund".

En rimligare utgångspunkt är att kräva att den offentliga sektorn vidtar de åtgärder för transparens och redovisning som är god sed inom motsvarande verksamheter, och sen antar att det inte varit korrupt om det inte framkommer något som tyder påkorruption, och givetvis att inte blanda in aliens när det väl framkommer något som tyder på korruption.

Kunskapsresistens fungerar tvärtom. Ju mer evidensbaserad fakta som presenteras, desto mer misstänksam blir man, säger Mikael Klintman.

"Evidensbaserad fakta" är ett bedårande slemmigt uttryck. Om någon har en rosenbuske i sin rabatt, och jag har kollat upp det med kikare och vet att det är exakt en rosenbuske, så kan jag skriva en rapport som säger att vederbörande har fem rosenbuskar i sin rabatt. Det är då evidensbaserad fakta. Det är ju baserat på observationer av empirin. Jag har bara lagt till fyra buskar.
Gideon I
#3. Publicerat 2023-06-05 av Gideon I
De som är "vakna" i olika omfattning har det gememsamt att de förstått eller anar att något inte står rätt till med världen. Kristna som kan sin bibel vet det också. Den senaste bedrägliga "pandemin" har fått flera människor än någonsin att vakna upp och börja fundera på vilka krafter som styr oss.

Kärnan av inflytelserika globalister, som utgör några hundra eller tusen mångmiljardärer, är satanister.
De drömmer om och arbetar dag och natt för en världsrevolution och en världsdiktatur. Drivkrafterna är religiösa och har varit verksamma i århundraden, från generation till generation. Ändamålet helgar medlen: lögn, terror massmord, krig, progaganda ingår i vapenarsenalen för globalister.

Förstå sambandet mellan synonymerna globalister, sionister, satanister och sabbateister:

Robert Sepehr: 1666 Redemption Through Sin - YouTube

ATLANTISKA TRÄDGÅRDAR: 1666 Inlösen genom synd - ROBERT SEPEHR (atlanteangardens.blogspot.com)

(PDF) Gershom Scholem, "Redemption through Sin", i The Messianic Idea in Judaism and Other Essays on Jewish Spirituality (New York: Schocken, 1971), 78-141, övers. Hillel Halkin | Gershom Scholem??? - Academia.edu
Gideon I
#4. Publicerat 2023-06-16 av Gideon I
Jag läste ett reportage som HD/Sydsvenskan nyligen gjorde om de som kallar sig »de vakna«. De finns ute i samhället och de finns här, på just det här forumet.

Jag ska av upphovsskäl inte klistra in all artikeltext här, men jag ska gå igenom några av de saker som togs upp i artikeln – som jag för övrigt tyckte var alldeles för kort, med tanke på det intressanta ämnet.

Man intervjuar två personer, som av anonymitetsskäl kallas Johan och Anna, som båda anser sig ha »vaknat«. I Johans fall handlar det om att han tror på »personer som säger sig ha kontakt med högre intelligenser som berättar om det som sker ute i galaxen, och på jorden, bortom den vanliga världens vetande«:

– Den första nivån är att man upptäcker att det finns en korruption. Man upptäcker att det finns element i etablissemanget som inte är till samhällets eller befolkningens bästa, säger Johan.

Dessa »element« är kända bankfamiljer, Bilderberggruppen, frimurare och Illuminati.

Anna, som är med i en frikyrka i Malmö, är också inne på det sistnämnda. Hon »vaknade« under pandemin:

– När corona kom var jag skeptisk och tänkte att det måste vara något som inte står rätt till. Så hittade jag profetior på Youtube som kopplade det som hände i politiken till Bibeln. Det var jättespännande. Jag tänkte: »wow, vi lever verkligen i en bibeltid nu«.

Johan berättar att han lever ett dubbelliv. Han känner inte att han kan ta upp sina tankar och idéer med arbetskollegor och vänner, för det kan leda till hetlevrade debatter eller att de blir ovänner. I stället är han väldigt aktiv på nätet i olika forum.

En sociologiprofessor, Mikael Klintman, intervjuas och menar att det »finns en klar gräns mellan konspirationsteori och kritiskt tänkande«:

– En sund skeptiker kan vara kritisk – men är öppen för att bli motbevisad. Kunskapsresistens fungerar tvärtom. Ju mer evidensbaserad fakta som presenteras, desto mer misstänksam blir man, säger Mikael Klintman.

Det hade varit väldigt intressant att få diskutera med någon av dessa »vakna« öga mot öga, och inte bara via tangentbordet – så som jag har gjort här de senaste åren. Jag är fortfarande väldigt fascinerad över fenomenet och undrar om jag har missat något som hade gjort mig också till en »vaken«.

/ Kiwi
Signaturen Johan tycks ha upptäckt att det finns en andlig verklighet, god eller ond. Bibeln bekräftar detta och säger detsamma. Johan fann att den onda andliga dimensionen är kopplad till inflytelserika maktmänniskor, "som inte söker samhällets och befolkningens bästa". Även detta bekräftas av Bibeln, t.ex i Je
smålänning i norr säger: Ps111:10HERRENS fruktan är vishetens begynnelse. Gott förstånd har alla de som gör hans befallningar. Hans lov består för evigt.(Se också 2Tim3:16-17)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen