smålänning i norr säger: Jesus dog och uppstod för dig och mig 1Mos2-3,Jes53,Matt25-28,Ef1,Apg26:19-20
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2023-05-29 av Anonym.
Falla i golvet, vad är poängen egentligen?
Jag har gått på en hel del möten inom Trosrörelsen när jag var yngre, och jag har själv fallit i golvet ett antal gånger och sett andra göra det. Men jag förstår ärligt talat inte grejen med det. Kristna säger att de fallit i golvet och det var så härligt. Men det blir liksom ingen mer förändring pga det. Utan deras liv lunkar på likadant som innan. Det är väl meningen att den helige ande ska förändra och rena en inifrån? Inte endast utföra lite häftiga manifestationer där folk faller i golvet till höger och vänster.

Svar på inlägg

BoazNovax
#1. Publicerat 2023-05-30 av BoazNovax


Att ”falla i den helige Ande”, är ju en väldigt fysiskt påtaglig manifestation av Guds kraft.
Efter du har varit med om det, vet du att Gud är på riktigt, du behöver aldrig tvivla på om han finns eller inte.

Som pånyttfödd blir du andligen levande, förvandlad. Men att förvandla ens själ / sinne, är en livslång process.

”Och anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom förnyelsen av ert sinne så att ni kan pröva vad som är Guds vilja: det som är gott och fullkomligt och behagar honom.”
Romarbrevet12:2 SFB15

Så att falla i golvet är ingen Quick fix för att omedelbart bli förvandlad/ förändrad till en gudsman/kvinna.
Men det kan ge en boost,till att att vilja lära känna Honom mer. Och så sett bli förändrad

Sen är det ju väldigt individuellt vad som faktiskt händer med folk som faller i Anden.
En del får ju uppleva både fysiska o själsliga helande och befrielse..
Medan för andra var det ”bara” en skön upplevelse..
SweKiwi
#2. Publicerat 2023-05-30 av SweKiwi
HesaFredrik
#3. Publicerat 2023-05-30 av HesaFredrik
Ja, herre gud
Inte konstigt att folk lämnar kyrkan!
Om det är detta som är "Helig Ande" så tackar jag artigt men bestämt nej tack!
MrAmour
#4. Publicerat 2023-06-02 av MrAmour
Jag har gått på en hel del möten inom Trosrörelsen när jag var yngre, och jag har själv fallit i golvet ett antal gånger och sett andra göra det. Men jag förstår ärligt talat inte grejen med det. Kristna säger att de fallit i golvet och det var så härligt. Men det blir liksom ingen mer förändring pga det. Utan deras liv lunkar på likadant som innan. Det är väl meningen att den helige ande ska förändra och rena en inifrån? Inte endast utföra lite häftiga manifestationer där folk faller i golvet till höger och vänster.
Okristet...
Det är som med tungomålstalande under en predikan, eller ett ständigt mässande med typ - Tack Jesus, eller något som Maranatarörelsen sysslade med; obefogat och ganska irriterande. De som vill hålla på så är väl mer sekteristiska och kanske mer intresserade att vara den nya flugan, något nytt som utför lite häftiga manifestationer på det ena eller andra sättet.
Sök dig till/besök andra församlingar från några olika samfund/kyrkor.
Läs våra evangelier igen där det framgår klart och tydligt att Jesus aldrig fick folk att falla i golvet eller något liknande.
Att det sedan finns dokumenterat i Apostlagärningarna om att vissa började tala i tungor är inte något som vi skall ta som intäkt för att det gjordes jämt och ständigt; också en skillnad om det kommer spontant och naturligt eller mer som en ful ovana för att vederbörande tycker det känns så härligt.
BoazNovax
#5. Publicerat 2023-06-03 av BoazNovax
Okristet...

Läs våra evangelier igen där det framgår klart och tydligt att Jesus aldrig fick folk att falla i golvet eller något liknande..



Jag läser i Johannesevangeliet som MrArmour brukar vurma så mycket för…



”När Jesus sade till dem: Jag Är, ryggade de tillbaka och föll till marken.”Johannesevangeliet? 18:6 SFB15


Varför tror du att de föll till marken, om det inte var för att Guds Ande fick de till att falla?
Tror du kanske att de alla plötsligt snubblade omkull, eller vad?
Det är du som är experten på Jesus så du borde ha ett logiskt svar.

Anonym
#6. Publicerat 2023-06-03 av Anonym
Det har inget med Helige Ande att göra! det är okult, det är New Age.
Trosrörelsen kommer också från den okulta värden!


BoazNovax
#7. Publicerat 2023-06-03 av BoazNovax
Det har inget med Helige Ande att göra! det är okult, det är New Age.
Trosrörelsen kommer också från den okulta värden!


Okult! Vad är det för något?
Du menade kanske ockult?
Så när soldaterna kom för att gripa Jesus så manifesterades onda andar och fick soldaterna att falla till marken.
Är det så jag skall tolka din tolkning av skriften?
Davistro
#8. Publicerat 2023-06-04 av Davistro
Syrran berättade att en predikant från USA besökte Emanuelkyrkan i Örebro på den tiden det fortfarande var väckelse. Predikanden svepte ut med handen och många sveptes bakåt så att stolarna välte utan att göra sig illa. Tänker på predikanden Benny hinn. Jag gillar inte det han gör. Jag skulle inte acceptera det i min församling. Då skulle jag lämna.
BoazNovax
#9. Publicerat 2023-06-05 av BoazNovax
Syrran berättade att en predikant från USA besökte Emanuelkyrkan i Örebro på den tiden det fortfarande var väckelse. Predikanden svepte ut med handen och många sveptes bakåt så att stolarna välte utan att göra sig illa. Tänker på predikanden Benny hinn. Jag gillar inte det han gör. Jag skulle inte acceptera det i min församling. Då skulle jag lämna.
Hur ska man kunna ta emot något från Gud?

Om man ska begränsa vad Gud får göra. Nej Gud det där är inte okej..

Om man ska komma in i himmelriket, måste man bli som ett barn.
Dvs ifrågasätt inte så mycket, ha inte så mycket intellektuella blockeringar.
Bara ta emot med öppet sinne o hjärta.. Var inte rädda!


”Finns det någon far bland er som ger sin son en orm när han ber om en fisk? Eller en skorpion när han ber om ett ägg? Om nu ni som är onda förstår att ge goda gåvor till era barn, hur mycket mer ska då inte er Far i himlen ge den helige Ande åt dem som ber honom?"”
Lukasevangeliet? 11?:11-13SFB15

”på den tiden det fortfarande var väckelse.”
Varför tror du det var väckelse? För att Gud utgöt sin Ande..
Hur ska Gud kunna utgjuta av sin Ande, om Guds folk inte är villig att emot på det sätt som Anden behagar uppenbara sig på..

Är det vi som ska diktera för Gud vad han får göra o inte, då kommer vi inte se någon mer väckelse….

Anonym
#10. Publicerat 2023-06-05 av Anonym



Jag läser i Johannesevangeliet som MrArmour brukar vurma så mycket för…



”När Jesus sade till dem: Jag Är, ryggade de tillbaka och föll till marken.”Johannesevangeliet? 18:6 SFB15


Varför tror du att de föll till marken, om det inte var för att Guds Ande fick de till att falla?
Tror du kanske att de alla plötsligt snubblade omkull, eller vad?
Det är du som är experten på Jesus så du borde ha ett logiskt svar.

I det stycket som du citerar från Johannes 18:6 är det Guds motståndare som faller omkull. Andra bibelställen då människan faller omkull sker oftast till följd av att Guds fruktansvärda härlighet och eld är så överväldigande och skräckinjagande. Så som jag förstår saken är det alltså inte Gud som genom sin kraft direkt får den gudfruktige att falla ner, utan det sker som en naturlig respons genom den mänskilga viljan när varandet konfronterar den Allsmäktige YHWH. När man får ett smakprov av den Gudomliga Kärleken och förenas med Gud genom Hans Son i den Helige Ande, då förstår man innebörden av dödlighet och synd i kontrast till Guds Ljus och Liv, och då faller man frivilligt ner i ödmjukhet inför Guds storhet.

Slutligen vill jag tillägga för resterande trådläsare och för trådskaparen, att Gud i gamla testamentet gav Mose instruktioner kring tillbedjan efter att Mose varit i gemenskap med YHWH uppe på berget Sinai och beskådat hur den himmelska tillbedjan av Gud sker; så som i himlen, så ock på jorden. I evangelierna läser vi att Jesus själv gick till synagogan och därigenom bekräftade att det är rätt, att Gud är en Gud av ordning som bör bli tillbedd på ett vis som är i sammanstämmighet med Hans natur och karaktär. Dessutom finner vi efter Kristi himmelfärd att lärjungarna ständigt var vid templet, i.e. liturgisk tillbedjan. Då apostlarna var israeliter och judar tog de med sig detta sätt att tillbedja Gud och det var så de första kristna också tillbad.
Därför avstår jag personligen från karismatiska och andra frikyrkliga möten, för enligt mig är de varken bibliska eller historiska.
Samtidigt är det viktigt att hålla i åtanke att vi är kallade att älska varandra, så i vissa fall bör man skilja mellan teologiska idéer och individer. De allra flesta jag har mött som är frikyrkliga/karismatiska är människor som älskar Gud och vill att Guds rike och härlighet ska fylla hela jorden. Gott folk som dessvärre vidhåller felaktiga idéer, enligt mig. Men här är det ju ett forum för diskussion och idéer, så upplys mig gärna om mitt förstånd brister.

Vi alla blinda till följd av syndens korruption, framförallt jag. Må Gud därför vägleda var och en samt upplysa vårt hjärtas mörker till att se tydligt och förbli i Kärleken och Sanningen som är Kr
smålänning i norr säger: Jesus dog och uppstod för dig och mig 1Mos2-3,Jes53,Matt25-28,Ef1,Apg26:19-20
Skriv Skriv här Skriv i megafonen