Undervisning.
Skapad 2023-05-26 kl 00:47 av Vingen, tjej/kvinna, 72år, Dalarnas län.
Oj, nu blir det en radda inlägg efter varandra, såg jag ..Äääh, jag kör en Colin-variant ;))
Allvarligt nu, jag funderar över alla sekter som uppträder här och där, människan fångas in och faller för en karismatisk ledare/ledarinna och det slutar ofta i kaos och undergång... ex gamla Livets ord, Ulf Ekman och Kristi brud m.fl. Knutby .
Kan vi finna andlig trygghet enbart genom att låta oss fyllas med den Helige Ande och leva efter Guds ord som enskild människa?
Bibeln:
Jag börjar med Joh. 16:13 "Men när han kommer, sanningens Ande, då skall han leda er in i hela sanningen. Han ska inte tala av sig själv utan bara tala det han hör. Och han ska förkunna för er vad som kommer att ske".
Och 1 Joh 2:27 "Men smörjelsen som ni har fått av honom förblir i er, och ni behöver inte någon som undervisar er. Hans smörjelse undervisar er om allt, och den är sanning och inte lögn. Förbli i honom, så som den har lärt er."
och Jer 31: 24 "Då skall de inte längre behöva undervisa varandra, ingen sin broder säga: "Lär känna Herren!" Alla ska känna mig, från den minste av dem till den störste, säger Herren. för jag ska förlåta deras missgärningar och aldrig mer minnas deras synder."