Svar #6. Postat 2023-05-19 kl 16:57 av
Ferguson.
För det första föds vi i synd enligt Skriften, som säger att "alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud". "Se, i synd är jag född och i synd har min moder avlat mig", säger psalmisten. Vi är, till skillnad från Jesus, födda syndare, som därför från den naturliga födelsen behöver födas på nytt, från ovan, av den helige Ande för att se Guds rike och komma in i Guds rike. Johannes tredje kapitlet gör detta väldigt tydligt.......Dopet kallas därför nådemedel, tillsammans med Ordet och nattvarden i luthersk teologi, vilket går hand i hand med Skriftens rena lära och klara ord.
Davids exempel går inte att överföra till alla människor efter honom men han var född som vi in i en syndig värld. Versen handlar om David och hans mor och det är ingen händelse där Gud ger oss en ny uppenbarelse. Att alla har syndat är ju sant men inte heller det har bäring på att vi människor föds som syndare.
"https://bjorkbloggen.com/2012/01/14/i-synd-ar-jag-fodd-sager-kung-david-men-menar-inte-att-han-ar-fodd-syndig/x
"Luther och luthersk tradition argumenterar i sin tur utifrån att barnen har en passivitet inom sig som gör barnen mera mottagliga för dopnåden. Barndopet i luthersk kontext handlar om att man döps på tilliten till Guds nåd och Guds handlande i dopet. Luther betonar vattnets kombination med ”ordet” i dopformeln, ”i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn” och den tro som ryms i ordet. Detta tillsammans med dopbefallningen i Matt 28:19, menar Luther, gör dopet till ett riktigt dop.
För Luther handlar dopet om att människan får ta emot frälsningens gåva och att dopet således ligger till grund för tron och når sin fulla verkan när tron kommer till."
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1290289/FULLTEXT01.pdf
"Anabaptisterna, liksom många nyare kristna rörelser som baptismen och pingströrelsen, tar avstånd från läran om arvsynd. Detta är en konsekvens av att man definierar synd som verksynd, det vill säga medveten och avsiktlig handling mot Gud. Inte ett tillstånd som det nyfödda barnet är i. Endast personlig synd räknas som synd. Man menar att människan inte ärver synd och skuld"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arvsyndx
Jag såg en tråd från 2018 i samma ämne min argumentation är den samma idag och jag antar din är det också därför räcker det med att vi redogör för vad vi tror.