Svar #4. Postat 2023-05-21 kl 18:15 av
Ferguson.
Ja den synd vi förknippat eller förknippat med Sodom är ju homosexualitet.. sodomi... men nog är det underligt att vi inte hajar till inför det som erbjuds istället för övergreppen på änglarna .. nämligen orörda döttrar i hushållet..
Pappan hamnar i en underlig situation jämförbar med hallickens, dock en desperat handling för att rädda "besökarna/änglarna.
Hela historien är ju fylld av synd.. varför blir homosex "rubriken" när det gäller denna händelse ?
När Hesekiel förklara vad Sodoms synd var så visar han att för Gud är högmod skälet för deras undergång. Ett högmod som visar sig i det att "hon inte hjälpte den nödställde och fattige". Det "vidriga" var inte endast homosex utan även och i den situationen mest högmod och kärlekslöshet.
"
Se, detta var din syster Sodoms synd: Högmod, överflöd av mat och bekymmerslös säkerhet hade hon och hennes döttrar, men hon hjälpte inte den nödställde och fattige. De blev högfärdiga och gjorde sådant som var vidrigt för mig. Därför försköt jag dem när jag såg det. Hes 16:48-49
Nått vi inte tänker på är att alla dräptes av Gud även de arbetare som arbetade ihop "överflödet av mat" det var deras rop Gud hörde men ingen av dem blev frälst för de trodde inte. Endast Lot och hans döttrar kom levande ut därfrån, hans fru vände sig om och blev en saltstod. Vilket jag tror visar vilken enorm dragningskraft Sodom. läs världen, hade och fortsatt har som fenomen och då menar jag inte endast homosexualitet. Händelsen visar hur genom korumperade de var av synd och vi Sverige och världen är ju snart i samma läge för även vårt samhälle är fyllt av högmod på alla håll och kanter av olika slag.
Svårt att förstå hur Lot uttrycker sig om döttrarna "låt mig skicka dom ut till er, så kan ni göra vad ni vill med dem" Där och då värderade han de två änglarna mer än sina döttrar vilket inte kan ha varit kul för döttrarna att höra. Har alltid tyckt Lot är en person svår att förstå vilket för mig har varit trösterikt för sparade Gud Lot så sparar han mig!