Robert72 säger: Håll ut folk, det blir tvåsiffrig redan till helgen!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Vingen
Skapat 2023-05-16 av Vingen, kvinna, 73 år, Dalarnas län.
Fråga 1: Synden i Gomorra
Synden i Sodom och Gomorra nedkallar Guds vrede över städerna, vilken synd gäller det i första hand?
Hur motiverar du ditt svar?

Svar på inlägg

Ferguson
#1. Publicerat 2023-05-16 av Ferguson
Synden i Sodom och Gomorra nedkallar Guds vrede över städerna, vilken synd gäller det i första hand?
Hur motiverar du ditt svar?
"Se, detta var din syster Sodoms synd: Högmod, överflöd av mat och bekymmerslös säkerhet hade hon och hennes döttrar, men hon hjälpte inte den nödställde och fattige. 50 De blev högfärdiga och gjorde sådant som var vidrigt för mig. Därför försköt jag dem när jag såg det" Hes 16:49-50

Det var inte det vanliga tolkning att synden var sodomi / homosex utan synden var i huvudsak sodomiternas tillslutna hjärtan för den nödställde och fattige, därför försköt Gud dem.
Vingen
#2. Publicerat 2023-05-16 av Vingen
"Se, detta var din syster Sodoms synd: Högmod, överflöd av mat och bekymmerslös säkerhet hade hon och hennes döttrar, men hon hjälpte inte den nödställde och fattige. 50 De blev högfärdiga och gjorde sådant som var vidrigt för mig. Därför försköt jag dem när jag såg det" Hes 16:49-50

Det var inte det vanliga tolkning att synden var sodomi / homosex utan synden var i huvudsak sodomiternas tillslutna hjärtan för den nödställde och fattige, därför försköt Gud dem.
Ja den synd vi förknippat eller förknippat med Sodom är ju homosexualitet.. sodomi... men nog är det underligt att vi inte hajar till inför det som erbjuds istället för övergreppen på änglarna.. nämligen orörda döttrar i hushållet..
Pappan hamnar i en underlig situation jämförbar med hallickens, dock en desperat handling för att rädda "besökarna/änglarna.

Hela historien är ju fylld av synd.. varför blir homosex "rubriken" när det gäller denna händelse?
sailias2
#3. Publicerat 2023-05-21 av sailias2
Ja den synd vi förknippat eller förknippat med Sodom är ju homosexualitet.. sodomi... men nog är det underligt att vi inte hajar till inför det som erbjuds istället för övergreppen på änglarna.. nämligen orörda döttrar i hushållet..

...


Han offrar sina döttrar.
Gud offrar sin Son.
Ferguson
#4. Publicerat 2023-05-21 av Ferguson
Ja den synd vi förknippat eller förknippat med Sodom är ju homosexualitet.. sodomi... men nog är det underligt att vi inte hajar till inför det som erbjuds istället för övergreppen på änglarna.. nämligen orörda döttrar i hushållet..
Pappan hamnar i en underlig situation jämförbar med hallickens, dock en desperat handling för att rädda "besökarna/änglarna.

Hela historien är ju fylld av synd.. varför blir homosex "rubriken" när det gäller denna händelse?
När Hesekiel förklara vad Sodoms synd var så visar han att för Gud är högmod skälet för deras undergång. Ett högmod som visar sig i det att "hon inte hjälpte den nödställde och fattige". Det "vidriga" var inte endast homosex utan även och i den situationen mest högmod och kärlekslöshet.

"Se, detta var din syster Sodoms synd: Högmod, överflöd av mat och bekymmerslös säkerhet hade hon och hennes döttrar, men hon hjälpte inte den nödställde och fattige. 50 De blev högfärdiga och gjorde sådant som var vidrigt för mig. Därför försköt jag dem när jag såg det. Hes 16:48-49

Nått vi inte tänker på är att alla dräptes av Gud även de arbetare som arbetade ihop "överflödet av mat" det var deras rop Gud hörde men ingen av dem blev frälst för de trodde inte. Endast Lot och hans döttrar kom levande ut därfrån, hans fru vände sig om och blev en saltstod. Vilket jag tror visar vilken enorm dragningskraft Sodom. läs världen, hade och fortsatt har som fenomen och då menar jag inte endast homosexualitet. Händelsen visar hur genom korumperade de var av synd och vi Sverige och världen är ju snart i samma läge för även vårt samhälle är fyllt av högmod på alla håll och kanter av olika slag.

Svårt att förstå hur Lot uttrycker sig om döttrarna "låt mig skicka dom ut till er, så kan ni göra vad ni vill med dem" Där och då värderade han de två änglarna mer än sina döttrar vilket inte kan ha varit kul för döttrarna att höra. Har alltid tyckt Lot är en person svår att förstå vilket för mig har varit trösterikt för sparade Gud Lot så sparar han mig!
sestir
#5. Publicerat 2023-05-21 av sestir
[...]men hon hjälpte inte den nödställde och fattige.

Det som översätts "hjälpte" här jad <objekt> lo hecheziqa (verbet är förresten samma som ingår i Hezekiels namn) — jad (egentligen motsvarande verb) kan betyda lära känna/sällskapa med/gifta sig med/ha sex med eller bara hand. Så jag föreslår att de två traditionerna går att slå ihop till en, så det var homosex men skulden för homosexualiteten läggs inte på dess utövare utan på samhället i stort där vissa personer helt enkelt nekades möjlighet att skaffa en partner av motsatt kön och därför skaffade en av samma kön.

Jag såg ett videoclip med Sten Broman där han identifierade Stockholm som Sodom och Göteborg som Gomorra. Givetvis är det bortplockat från Youtube och jag minns inte i detalj hur han fick till poängerna, men det var i alla fall klarsynt att göra den observationen för ett halvt sekel sedan.
Ferguson
#6. Publicerat 2023-05-21 av Ferguson

Det som översätts "hjälpte" här jad <objekt> lo hecheziqa (verbet är förresten samma som ingår i Hezekiels namn) — jad (egentligen motsvarande verb) kan betyda lära känna/sällskapa med/gifta sig med/ha sex med eller bara hand. Så jag föreslår att de två traditionerna går att slå ihop till en, så det var homosex men skulden för homosexualiteten läggs inte på dess utövare utan på samhället i stort där vissa personer helt enkelt nekades möjlighet att skaffa en partner av motsatt kön och därför skaffade en av samma kön..........


Ordet nämns 290 ggr i GT om det används i den betydelse du ger i andra sammanhang är möjligt. Men i detta sammanhang tror jag ordet "hand" bör tolkas som att Sodomiterna inte gav de fattiga och behövande en hjälpande hand. De hade allt men delade inte med sig av överflödet.

"Behold, this was the iniquity of thy sister Sodom, pride, fulness of bread, and abundance of idleness was in her and in her daughters, neither did she strengthen the hand of the poor and needy." KJV Hes 16:49

Vingen
#7. Publicerat 2023-05-25 av Vingen

Han offrar sina döttrar.
Gud offrar sin Son.
Ja just det ja, "den som älskar sin far och mor, sin syster och bror, sina barn, mer än mig kan inte vara min lärjunge...(fritt citerat) och änglarna tillhörde Herren.Tänker även på den synd som blir högaktuell och prioriterad i t.ex. Fergusons svar: gästfrihet.
Lot säger: Ta mina orörda döttrar istället, låt dessa män vara eftersom de fått skydd under mitt tak.. (även det fritt citerat ur minnet)
ordet eftersom ger en antydning om orsaken till varför han offrar sina döttrar...nämligen att gästfriheten när Herrens utsände kommer på besök är självaste fundamentet i Guds närvaro på jorden.. t.ex. "tar dom inte emot er skaka av er vägdammet och lämna platsen" (fritt citerat även här)
Vingen
#8. Publicerat 2023-05-25 av Vingen
"Se, detta var din syster Sodoms synd: Högmod, överflöd av mat och bekymmerslös säkerhet hade hon och hennes döttrar, men hon hjälpte inte den nödställde och fattige. 50 De blev högfärdiga och gjorde sådant som var vidrigt för mig. Därför försköt jag dem när jag såg det" Hes 16:49-50

Det var inte det vanliga tolkning att synden var sodomi / homosex utan synden var i huvudsak sodomiternas tillslutna hjärtan för den nödställde och fattige, därför försköt Gud dem.
Ja här står ju synden i klartext, högmod..egoism.. ur detta föddes/föds konsekvenser, Judas skriver att städerna står som ett varnande exempel när det gäller sexuell omoral och att följa onaturliga begär..och dessa får sitt straff i evig eld...
Så allt börjar nog i Jagets begär.. att bli sin egen gud här på jorden genom att följa sina egna begär...andra budet blir ord utan verkan och då gäller aldrig första budet som bär allt.
Robert72 säger: Håll ut folk, det blir tvåsiffrig redan till helgen!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen