smålänning i norr säger: När man läser historia ser man att syndanaturen ställer till problem men också att Evangelium förändrar och ger Väldoft
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Gideon I
Skapat 2023-05-01 av Gideon I, man, 67 år, Örebro län.
Vilddjurens fall och Guds rikes seger
Uppenbarelseboken är inte alltid helt lätt att greppa. Enligt de lärde är den en bok skriven till tröst och uppbyggelse för alla kristna i alla tider. Här följer en läsvärd artikel som relaterar Uppenbarelseboken till aktuell nutid:

Vilddjurens fall och Guds rikes seger - Missionsprovinsen

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2023-05-02 av Anonym
Uppenbarelseboken är inte alltid helt lätt att greppa. Enligt de lärde är den en bok skriven till tröst och uppbyggelse för alla kristna i alla tider. Här följer en läsvärd artikel som relaterar Uppenbarelseboken till aktuell nutid:

Vilddjurens fall och Guds rikes seger - Missionsprovinsen
Jag är helt övertygad om att den är skriven för helande, upprättelse och förståelse, är just nu mellan varven inne på just kapitel 17 och hur man ser det i det som händer i världen idag och till Nimrods tid.

Sven Reichman har skrivit en bok som heter Från Nimrod till Antikrist som är intressant...

https://uttrycket.se/filebrowser/download/522

Gideon I
#2. Publicerat 2023-05-03 av Gideon I

Jag har läst böcker av Sven Reichman tidigare. Han var läkare till yrket och lekmannateolog som skrev mycket. Han verkar dock vara en sionist som tror att staten Israel är uppfyllelsen av gamla profetior, vilket det knappast är. I NT finns inget löfte om ett geografiskt land och "Guds rike är icke av denna världen". Därmed är den staten snarare ett eget verk av dem som förnekar Kristus och vill vara sin egen messias. "Davidsstjärnan" nämns inte heller i Skriften. Men denna stjärna däremot, som Stefanus, den förste kristne martyren, talar om:

Var det åt mig ni bar fram slaktoffer och matoffer under de fyrtio åren i öknen, ni av Israels hus? Ni bar Moloks tält och er gud Refans stjärna, de bilder ni gjort för att tillbe. Men jag ska föra bort er i fångenskap bortom Babylon”. (Apg 7:42)
Ferguson
#3. Publicerat 2023-05-04 av Ferguson
Gideon

Det Sven Reichman talade om var knappast dagens Israel för det är lika avfälligt och långt borta från Gud som vad Sverige är. Utan bibeln talar om ett framtida Israel som kommer att bli frälst. Rom 11:25-27;

"förhärdelse har drabbat en del av Israel, och så ska det förbli till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. 26 Och det är så hela Israel ska bli frälst, som det står skrivet: Från Sion ska Frälsaren komma och ta bort ogudaktighet från Jakob. 27 Och detta är mitt förbund med dem, när jag tar bort deras synder"

Anonym
#4. Publicerat 2023-05-05 av Anonym

Jag har läst böcker av Sven Reichman tidigare. Han var läkare till yrket och lekmannateolog som skrev mycket. Han verkar dock vara en sionist som tror att staten Israel är uppfyllelsen av gamla profetior, vilket det knappast är. I NT finns inget löfte om ett geografiskt land och "Guds rike är icke av denna världen". Därmed är den staten snarare ett eget verk av dem som förnekar Kristus och vill vara sin egen messias. "Davidsstjärnan" nämns inte heller i Skriften. Men denna stjärna däremot, som Stefanus, den förste kristne martyren, talar om:

Var det åt mig ni bar fram slaktoffer och matoffer under de fyrtio åren i öknen, ni av Israels hus? Ni bar Moloks tält och er gud Refans stjärna, de bilder ni gjort för att tillbe. Men jag ska föra bort er i fångenskap bortom Babylon”. (Apg 7:42)
Tänkte mer på att det finns 2 riken. Många kristna tror uppenbarligen att dessa riken är sammanflätade så att vi även kan lita på vad detta rike talar om för för oss troende vad som är sant eller inte. Antingen finns det 2 riken eller så kan vi kasta bibeln på skräphögen.

Det kan ju vara en slump att Karl Marx mentor Moses Hess "skapade" "sionismen" eller så hör det ihop med ett stort bedrägeri. Vissa tror ju att det var Theodor Hetrzl som enligt någon i knesset om jag minns rätt menade var en politisk propaganda eller nåt.

Balfour deklarationen som skrevs under är ju rätt intressant...
https://en.wikipedia.org/wiki/Balfour_Declaration

Nu menar jag ju inte att det är fel att Israel existerar som stat.
Jag är inte säker på att "Davidsstjärnan" är det som det påstås utan tror mer som dig i det fallet.

Man kan ju även säga att Netanyahu "avslöjar" i tidningen Haaretz vilka som egentligen kontrollerar Israel samma kraft som styr världen.
Ferguson
#5. Publicerat 2023-05-05 av Ferguson
Tänkte mer på att det finns 2 riken. Många kristna tror uppenbarligen att dessa riken är sammanflätade så att vi även kan lita på vad detta rike talar om för för oss troende vad som är sant eller inte. Antingen finns det 2 riken eller så kan vi kasta bibeln på skräphögen.

Det kan ju vara en slump att Karl Marx mentor Moses Hess "skapade" "sionismen" eller så hör det ihop med ett stort bedrägeri. Vissa tror ju att det var Theodor Hetrzl som enligt någon i knesset om jag minns rätt menade var en politisk propaganda eller nåt.

Balfour deklarationen som skrevs under är ju rätt intressant...

Man kan ju även säga att Netanyahu "avslöjar" i tidningen Haaretz vilka som egentligen kontrollerar Israel samma kraft som styr världen.
Det finns två riken och Israel som stat tillhör inte Guds rike men en del av dem gör det, på samma sätt som en del av svenskarna är tagna från mörkrets rike och är med i Guds rike genom tro.
Men vad gäller Israel kommer de en dag att bryta sig från mörkrets rike genom tro på den de har stungit. Messias.

Paulus skriver "Och det är så hela Israel ska bli frälst" vilket visar att det ännu inte har skett utan står på vänt. "Frälsaren ska komma och ta bort deras ogudaktighet" visar också på en händelse som också står på vänt.
Rom 11:25-27 visar tydligt på Israels kommande upprättelse som nation. Israel är Guds folk idag de står under hans beskydd, men är ett avfälligt folk. Dock tror jag att i ett eskatologisk perspektiv kommer Gud att uppfylla sina löften till fäderna och Israel kommer till sist få gå in i sitt löftesland en gång för alla efter vedermödan in i millenniet.

Gideon I
#6. Publicerat 2023-05-05 av Gideon I
Det finns två riken och Israel som stat tillhör inte Guds rike men en del av dem gör det, på samma sätt som en del av svenskarna är tagna från mörkrets rike och är med i Guds rike genom tro.

Det håller jag i princip med om.
Gideon I
#7. Publicerat 2023-05-05 av Gideon I
Tänkte mer på att det finns 2 riken. Många kristna tror uppenbarligen att dessa riken är sammanflätade så att vi även kan lita på vad detta rike talar om för för oss troende vad som är sant eller inte. Antingen finns det 2 riken eller så kan vi kasta bibeln på skräphögen.
Du kanske tänker på det som i Luthersk teologi kallas Tvåregementsläran:

Gud styr genom "det världsliga regementet" (överheten). Uttrycket är hämtat från Luthersk teologi och från den så kallade tvåregementsläran. Genom denna ville Luther utifrån bibeln finna ett sätt att förstå Guds handlande med oss människor.

Luther tänkte sig då att Gud så att säga har två händer:

Med den vänstra handen (det världsliga regementet) upprätthåller Gud rättvisa och ordning genom den världsliga överheten (regering, rättsväsen, ordningsmakt osv).
Med den högra handen (det andliga regementet) genomför Gud sitt frälsningsverk då han genom nådemedlen talar evangelium till samvetena.

Guds vänstra hand gäller alltså människans timliga väl, medan den högra gäller hennes eviga väl.

Luther menade också att det var viktigt för oss att veta när Gud talar till skapelsen som Skapare, och när han talar till skapelsen som Frälsare. I det första fallet handlar det om lag och i det andra fallet om evangelium. Det är viktigt att hålla isär begreppen.

Lagen är till för människans timliga väl och evangeliet gäller hennes eviga väl. Varje kristen är därför medborgare i två riken, dels i ett jordiskt samhälle, dels i himmelriket. Vart och ett av dessa två riken har sina speciella förutsättningar och lagar. Denna dubbelhet vill "tvåregementsläran" uttrycka.

Det är samme Gud som styr i båda regementena. Guds vilja är en och densamma, människans timliga väl och främst hennes eviga väl. I båda fallen rör det sig om en kärlekens tjänst för medmänniskan.

Ferguson
#8. Publicerat 2023-05-05 av Ferguson
Det håller jag i princip med om.
Vi delar mycket Gideon men det bibeln skriver om Israels framtid delar vi inte. Det änfast de verser från Rom 11 jag citerat klart talar om att Gud inte är färdig med Israel än. Vilket vi också kan läsa om i Sak 13:8-9



  • Gideon I
    #9. Publicerat 2023-05-06 av Gideon I
    Det kan ju vara en slump att Karl Marx mentor Moses Hess "skapade" "sionismen" eller så hör det ihop med ett stort bedrägeri. Vissa tror ju att det var Theodor Hetrzl som enligt någon i knesset om jag minns rätt menade var en politisk propaganda eller nåt.

    Balfour deklarationen som skrevs under är ju rätt intressant...
    Rothschild köpte upp mark i Palestina som skulle bli den sionistiska staten och han står också bakom globalismen, det är sant. Så sionismen är dubbel, dels en sionistisk stat i Mellanöstern, dels en global världsregering.
    Under den första sionistiska världskongressen i Basel, Schweiz år 1897 beslutades om en stat för dem. Planerna fanns förstås sedan långt tidigare då detta var en gammal dröm. Men Theodor Herzel presenterade förmodligen även Protokollen på denna kongress. De beskriver en plan för världsmakt som har gått i uppfyllelse till mer än 90 procent, åtminstone i den så kallade Västvärlden inklusive USA med sin roll i utrikespolitiken. Globalisterna kör med sin klimatreligion, pandemier, krig mot motspänstiga stater som Ryssland, WEF, Agenda 2030 med mera för att nå sina mål om världsregering.
    Gideon I
    #10. Publicerat 2023-05-06 av Gideon I
    Balfour deklarationen som skrevs under är ju rätt intressant...
    "Balfourdeklarationen": 1916 hade Tyskland vunnit första världskriget, startat av globalisterna i syfte att krossa just det landet, och tyskarna erbjöd britterna fred utan villkor, med återgång till samma status som före kriget. Då kontaktade sionisterna britterna och Rothschild i London som fick ett erbjudande de inte kunde motstå: "Vi kan hjälpa er att vinna kriget. I utbyte vill vi ha ert löfte om Palestina åt oss". Palestina tillhörde vid den tidpunkten Ottomanska Imperiet, som var i allians med Tyskland. 1917 gick så USA med i kriget på Englands sida tack vare sionisterna. Resten är historia. Så sionisternas stat har bildats till priset av två världskrig, skapadet av världshistoriens värsta terrorstat; Sovjetunionen och med hjälp av markstöld, mord, terror, lögn och utpressning, av främst det sedan 1945 ockuperade Tyskland, som finansierat uppbyggnaden av den sionistiska staten tillsammans med amerikanska skattebetalare. Nyligen firades 75-års jubileet i svensk kristen press utan att någon av dessa ovan nämnda omständigheter nämndes..
    smålänning i norr säger: När man läser historia ser man att syndanaturen ställer till problem men också att Evangelium förändrar och ger Väldoft
    Skriv Skriv här Skriv i megafonen