Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Vingen
Skapat 2023-04-27 av Vingen, kvinna, 73 år, Dalarnas län.
Ditt och mitt medborgarskap.
Var hör du och jag hemma som kristna, som levande i Jesu namn..?
Är jorden vårt hem, eller är Bibeln sann, dvs vårt hem är där Jesus är idag..

Här och nu kämpas kampen för ett medborgarskap på jorden.. en strid för jordisk frihet, sanning och ljus, men jag måste ställa mig frågan varför?
Som om det gällde livet slåss människan, och då även kristna, för jordiska rättigheter och jordiska sanningar på en jord som går mot sin förintelse. Är det så att evigheten ligger där lååångt fram i tiden och därför får den ligga i skymundan, i bakkanten av det jordiska.. i skuggan av den jordiska frihetskampen..

Killen i videon fick en fråga, samma fråga har jag fått många ggr.. det handlar om vår sanna verklighet; evigheten, vårt hem där vi har vårt medborgarskap idag som kristna troende på Jesus Kristus.

Gott folk, vi är på genomresa här, vårt hem är inte här på jorden, vår kamp gäller inte det jordiska, med blicken mot verkligheten blir det jordiska striderna enbart ord och rakt igenom fåfänglighet..

Ta en titt in i den verklighet som skall bli och som är.. Din!

https://www.youtube.com/watch?v=VnfONG2nNP0

Svar på inlägg

sestir
#1. Publicerat 2023-04-28 av sestir
Är jorden vårt hem, eller är Bibeln sann, dvs vårt hem är där Jesus är idag..

St Ignatius skrev i brevet till Smyrna 8.2 att varhelst Jesus är, där är den katolska Kyrkan. Jesus, för sin del, uttalade att var två eller tre är samlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem. Så man skulle kunna tänka sig att jorden är hem åt vissa av oss, samtidigt som bibeln är sann och Jesus är med oss.

Här och nu kämpas kampen för ett medborgarskap på jorden.. en strid för jordisk frihet, sanning och ljus, men jag måste ställa mig frågan varför?

Jag skulle vilja nämna två skriftställen som verkar tala för att förkasta nihilismen. Precis innan det Jesus sa, citerat ovan, sa han: "Amen säger jag er: Allt vad ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad ni löser på jorden skall vara löst i himlen."

Det nämns ju också i Uppenbarleseboken att krig bröt ut i himlen. Det verkar svårt att förvänta sig att vi ska få en fredlig och mysig tillvaro i himlen utan att vi först tar kampen med hela vår kraft på jorden.

Sefanja 1:12-13 är intressant för att de vanligaste svenska biblarna har smusslat undan den egentliga betydelsen, så jag citerar från NW som ligger nära den hebreiska texten och lyder: "Och det skall ske på den tiden att jag omsorgsfullt skall söka igenom Jerusalem med lampor, och jag skall ägna uppmärksamhet åt de män som har blivit likt vin på sin drägg och som säger i sitt hjärta: 'Inte gör Jehova något gott, och inte gör han något ont.' Och deras förmögenhet skall bli till rov och deras hus till en ödslig ödemark. Och de skall bygga hus men inte få bo i dem, och de skall plantera vingårdar men inte få dricka vinet från dem."

Studieutgåvan av NW har dessutom varit duktiga och satt en stjärna på ett av de väsentligaste orden där de berättar att "män" i vers 12 är en översättning av anshim som är plural av ish.

Scripture4all maskinöversätter det hebreiska ordet med "mortals".

Tänker jag rätt om jag föreställer mig att Tartaros är ett uttryck som härrör ur vinets drägg, d v s bottensats och är den plats var människor lika de som beskrevs i Sefanja 1:12 kommer efter döden? LXX använder uttrycket fylagmata 'förhållningsorder', så det är inte glasklart att det skulle finnas en koppling till Tartaros, men hur som helst, där går det säkert att finna vila för själen.

Vingen
#2. Publicerat 2023-04-28 av Vingen
citerar: "St Ignatius skrev i brevet till Smyrna 8.2 att varhelst Jesus är, där är den katolska Kyrkan. Jesus, för sin del, uttalade att var två eller tre är samlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem. Så man skulle kunna tänka sig att jorden är hem åt vissa av oss, samtidigt som bibeln är sann och Jesus är med oss."

Vi har ett jordiskt hem, självklart :-) Här vandrar vi på förgänglighetens stigar, och i vårt anletes svett äter vi vårt bröd... för att slutligen åter bli jord varav vi är tagna.

Så mitt i all denna sanning och prövning hör vi apostelns ord:" men vi har vårt medborgarskap i himlen, och därifrån väntar vi Herren Jesus Kristus som Frälsaren, han ska förvandla vår bräckliga kropp och göra den lik hans härlighetskropp.."

samt,

"Två eller tre.. där är jag mitt ibland er." Visst är det märkligt att Jesus säger dessa ord när vi vet att Kristus är vårt liv Kol 3:4 Han bor i våra hjärtan.
Bakgrund: Modern till två lärjungar ville förvissa sig om att hennes två söner fick de två främsta platserna närmast Jesus i himlen..Jesus visar då att dessa två platser finns överallt där två eller tre församlas...Av Guds barn på jorden finns ingen hedersplats reserverad av Jesus i himlen, alla är lika inför Jesus. Jordens härskare vill vara främst men så är det inte i Kristus, där är alla lika och alla allas tjänare... står det.

citerar: Jag skulle vilja nämna två skriftställen som verkar tala för att förkasta nihilismen. Precis innan det Jesus sa, citerat ovan, sa han: "Amen säger jag er: Allt vad ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad ni löser på jorden skall vara löst i himlen."

När två eller tre kommer överens om att be om något efter Guds vilja, är Kristus där..alltid, alltid, utifrån ovanstående tolkning.. Och där Sonen är finns Fadern som då besvarar bönen. Att binda och lösa handlar om förlåtelse och nåd, tillrättavisning och utlämnande. Den Helige Ande är själva nyckeln till himmelriket, och den nyckeln får vi/församlingen som pånyttfödda.

Hur detta påverkar vår tid på jorden förstår vi utifrån våra liv I Världen.. lever vi AV världen och allt som pågår i det världsliga blir vår strid mot kött och blod.. vår andliga rustning duger inte där eftersom den krackelerar när världens strider blir vår föda..

Nåväl, finns mer att nämna utifrån ditt inlägg men jag lämnar det för tillfället..
Growitz
#3. Publicerat 2023-04-28 av Growitz
Jag se mig som en ambassadör av himmelriket. Jag finns här på jorden för att representera Gud och himmelriket. Bibeln säger vi ska leva i världen men inte av världen. Så länge jag lever här på jorden så ska inte prata om det nya förbundet som ärmen korsfäste Jesus Kristus utan jag ska leva det. Jag se mig som en himmelskt medborgare med ett gudomligt uppdrag nämligt att får med mig så många människor hem till himlen.

När det gäller tiden vi lever i så måste jag veta vad som pågår i världen och sedan dra kristna konsekvenser av vad det säger om tiden vi lever i. Idag finns det t.ex. en del kristna som anser för att vara en vaken kristen måste följa varje konspiratorisk "sanning" dom lever av världen för dom oftast saknar bibliska referenser i stället länkas det till anonyma och oseriösa youtube klipps. Låt oss kalla detta det "högra" diket av den smala vägen.

Sedan har vi dom som har hamnat i "vänstra" diket dom som vill får med alla till himlen och börja förvränga Guds ord, anpassa det till världen. Det som dom inte förstår är att Guds rike är inte för alla utan bara för alla som tro och låter sig pånyttföddas. Detta är vad Johannes 3 säger mig.
Vingen
#4. Publicerat 2023-04-28 av Vingen
Jag se mig som en ambassadör av himmelriket. Jag finns här på jorden för att representera Gud och himmelriket. Bibeln säger vi ska leva i världen men inte av världen. Så länge jag lever här på jorden så ska inte prata om det nya förbundet som ärmen korsfäste Jesus Kristus utan jag ska leva det. Jag se mig som en himmelskt medborgare med ett gudomligt uppdrag nämligt att får med mig så många människor hem till himlen.

När det gäller tiden vi lever i så måste jag veta vad som pågår i världen och sedan dra kristna konsekvenser av vad det säger om tiden vi lever i.
Idag finns det t.ex. en del kristna som anser för att vara en vaken kristen måste följa varje konspiratorisk "sanning" dom lever av världen för dom oftast saknar bibliska referenser i stället länkas det till anonyma och oseriösa youtube klipps. Låt oss kalla detta det "högra" diket av den smala vägen.

Sedan har vi dom som har hamnat i "vänstra" diket dom som vill får med alla till himlen och börja förvränga Guds ord, anpassa det till världen. Det som dom inte förstår är att Guds rike är inte för alla utan bara för alla som tro och låter sig pånyttföddas. Detta är vad Johannes 3 säger mig.
Så bra skrivet.. De markerade ringar liksom in vårt uppdrag som kristna, både när det gäller vår gärning här och hur vi ska tackla världens händelser... tidens händelser blir ett tidstecken vi alla måste genomleva och se innan Jesus kommer tillbaka..
Gideon I
#5. Publicerat 2023-04-28 av Gideon I
Från svensk söndagskolbok 1929:

Sverige är mitt allt på jorden.
Intet är som Sverige skönt.
Med de vita fjäll mot norden,
Furugördlat, norrskenskrönt.
Där gå fria, stolta strömmar,
Klar och blå är insjöns våg;
Där bo fädrens stolta drömmar
Än i trogna söners håg.

2.
Sverige är mitt allt på jorden,
Intet är som Sverige kärt.
Första stegen, första orden
Där av far och mor jag lärt,
Där jag levt i stilla hagar,
Styrt i sagans rike in,
Där jag drömt i unga dagar,
Drömt om hjärtevännen min.

3.
Sverige är mitt allt på jorden,
Intet där som Sverige rikt;
Gav det stundom bark på borden,
Var det dock i tro sig likt.
Det har bästa malm i bergen,
Bästa malm i bröst också,
Och i fanan bästa färgen,
Solens gull på himlens blå.

Gideon I
#6. Publicerat 2023-04-28 av Gideon I
4.
Hell dig, Sverige! Hell dig, kära,
Bragdekrönta fosterjord!
Jag vill kämpa att din ära
Kring all världen varder spord.
Vart mig vägen än må bära,
Blott hos dig är hjärtat fritt!
Månget språk kan tungan lära,
Hjärtat lär sig endast ditt!
Gideon I
#7. Publicerat 2023-04-28 av Gideon I

Flamma stolt mot dunkla skyar
lik en glimt av sommarns sol
över Sveriges skogar, berg och byar,
över vattnen av viol,
du, som sjunger, när du bredes
som vår gamla lyckas tolk:
"Solen lyser! Solen lyser! Ingen vredes
åska slog vårt tappra folk!

Flamma högt vår kärleks tecken,
värm oss, när det blåser kallt!
Stråla ur de blåa vecken
kärlek, mera stark än allt!
Sveriges flagga, Sveriges ära,
fornklenod och framtidstolk,
Gud är med oss, Gud är med oss,
Han skall bära stark
vårt fria svenska folk.

Sveriges flagga. Utmärkt! Bas operasångare L Nyberg. + L Hedwall - YouTube

Fosterlandet blir vad du gör det till! (1942) - YouTube
Vingen
#8. Publicerat 2023-04-28 av Vingen
Vingen
#9. Publicerat 2023-04-29 av Vingen

Flamma stolt mot dunkla skyar
lik en glimt av sommarns sol
över Sveriges skogar, berg och byar,
över vattnen av viol,
du, som sjunger, när du bredes
som vår gamla lyckas tolk:
"Solen lyser! Solen lyser! Ingen vredes
åska slog vårt tappra folk!

Flamma högt vår kärleks tecken,
värm oss, när det blåser kallt!
Stråla ur de blåa vecken
kärlek, mera stark än allt!
Sveriges flagga, Sveriges ära,
fornklenod och framtidstolk,
Gud är med oss, Gud är med oss,
Han skall bära stark
vårt fria svenska folk.

Sveriges flagga. Utmärkt! Bas operasångare L Nyberg. + L Hedwall - YouTube

Fosterlandet blir vad du gör det till! (1942) - YouTube
Vacker sång, vackra fosterlandsord... men ibland måste man visa verkligheten som den var för många i Sverige då, först 1944 avskaffades detta eviga elände i Sverige. Det är nog mest sant och verkligt att vi är gäster här på jorden...

https://www.youtube.com/watch?v=ciROVz1KjcE
Growitz
#10. Publicerat 2023-05-05 av Growitz
4.
Hell dig, Sverige! Hell dig, kära,
Bragdekrönta fosterjord!
Jag vill kämpa att din ära
Kring all världen varder spord.
Vart mig vägen än må bära,
Blott hos dig är hjärtat fritt!
Månget språk kan tungan lära,
Hjärtat lär sig endast ditt!
När jag läser låten som lärdes ut i söndagsskolan på 20 talet också speciellt den 4 versen så undra jag vem som tillbes Gud eller Sverige. Att Gud inte nämns med ett ända ord i denna Låt är något som inte passa i söndagsskolan.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen