Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Popah
Skapat 2023-03-09 av Popah, man, 39 år, Dalarnas län.
Ep 80: Farväl för nu Norge, välkommen Finland! - intervju med Oyvind Isaksen
Jag och Cilla85 har blivit uppvaktade av Cillas landsmän på den kristna dejtingappen Valo och behöver därför inleda en relationsförändring med vännerna på KristenDate.se där vi i månades avsnitt möter sajtens grundare Oyvind Isaksen. Lyssnarna bjuds på en exklusiv förhandstitt på den kommande uppdateringen av sajten och dess tillhörande appar. Vi snackar om skillnaderna mellan utmanarna för kristen dajting så som Noah, Kristen.Dating, Elitsinglar, eDarling och jämför dem med giganterna Valo - dejtingapp och KristenDate.se samt hur KD jobbat med användarupplevelsen och säkerheten för er i den kommande uppdateringen som baseras på Twitter.

All välsignelse till er på KristenDate.se och tack för nu.

Månadens låt: Be för Ukraina med Simon Ådahl och Peo Thyrén är en nyversion de spelat in för att uppmana givande till krigets offer.

Här är några bra tips på säkra kanaler att ge det du kan via:

PMU
Swish: 9000506
Plusgiro: 900050-6

Diakonia
Swish: 9033044
Bankgiro: 903-3044

Equmeniakyrkan
Swish: 900 32 86
Bankgiro: 900-3286
märk ”katastroffonden”

Act Svenska kyrkan
Swish: 9001223
Bankgiro: 900-1223
märk "AKUT"

https://shows.acast.com/kristendate/episodes/ep-80-farval-for-nu-norge-valkommen-finland

Svar på inlägg

sestir
#1. Publicerat 2023-03-10 av sestir
Tack för info!

Jag kan intyga att det finns önskningar om att kunna matcha över statsgränserna. För mig som skåning (=kommer från Skåne i Sverige) är t ex Bornholm i Danmark samma land, d v s Bornholm är historiskt en del av skånelanden. Det är lättare att ta sig dit från var som helst i Skåne än från Köpenhamn, för den som har bil.
Popah
#2. Publicerat 2023-03-12 av Popah
Tack för info!

Jag kan intyga att det finns önskningar om att kunna matcha över statsgränserna. För mig som skåning (=kommer från Skåne i Sverige) är t ex Bornholm i Danmark samma land, d v s Bornholm är historiskt en del av skånelanden. Det är lättare att ta sig dit från var som helst i Skåne än från Köpenhamn, för den som har bil.
En off-topic fråga:
Förstår ni skåningar danska bättre än vad vi riksisar gör?
sestir
#3. Publicerat 2023-03-12 av sestir
Det får vi nog säga. Mest är det det att vi har tillgång till Danmarks Radios FM-sändningar i halva Skåne+Halland och att det finns en del köpenhamnare som bor, jobbar och går i skola (jag hade en i min klass under medel- och högstadium).

Likheterna i språket har knapast alls den effekten, för det finns likheter mellan sveamål och själländska som skiljer sig från skånska och götiska, t ex uttalet av ordet "erkänna" som i Götaland uttalar med /e:/ och i Danmark och Svealand med /æ:/ som första vokal, vilket ledde till att min danske kompis ofta fick höra: "Men du är ju dansk. Varför pratar du stockholmska?"

I allmänhet har man som skåning mer kunskap om danska än vad köpenhamnare har om skånska. Så t ex om någon frågar mig om en (jag skriver här uttalshärmande men utan IPA:) "skeäuth" så kan jag räkna ut att de menar en sked. Men om jag frågar en köpenhamnare efter en "fwaid" så fattar de inte alls. En bornholmare fattar däremot. (har testat)

För att göra det lite extra tangentiellt har jag roat mig med att jämföra de första 13 verserna i Lukasevangeliet mellan Christian IIs bibel och Christian Pedersens bibel, vilka kom ut med kans 4 år emellom på 1500-talet. Den förra hade starka skånska språkliga influenser och förkastades bl a därför till förmån för den senare. Några av skillnaderna är markerade i brunt. T ex hittar vi det typiskt uppsvenska "från första början" i form av "fra første begyndelse".
Popah
#4. Publicerat 2023-03-14 av Popah
Haha, tack för ett mycket initierat svar att fylla på den egna faktabanken med!!
sommarbär
#5. Publicerat 2023-03-14 av sommarbär
I trådstarten för det här ämnet står det "Lyssnarna bjuds på en förhandstitt..."
Lite humor kan man gräva fram där.

För mig, och kanske någon till, som inte lyssnar på podden
skulle det kunna vara intressant att få ett skriftligt sammandrag
av vad som är på gång.

Ni skriver också i megafonen och vill ha tankar och önskemål
inför förändringen. Just "Megafonen" är en källa till irritation.
Är det ett speciellt inlägg där som man skulle vilja läsa kan man
få vänta i evigheter innan det kommer upp i rullningen.
Tips: - Ta bort inlägg som är flera timmar gamla, byt text oftare eller
ordna så att man se de 10 senaste inläggen direkt.
Anonym
#6. Publicerat 2023-03-14 av Anonym
Synpunkter efterfrågas, men jag undrar: Är det någon idé att anstränga sig?

Förklaring till min pessimism: När Kristendate först rullades ut ställdes samma fråga och jag bidrog då med en lång lista på synpunkter och förslag. Med den självkännedom jag har tror jag att de var både vettiga och rimliga, men ingenting av det blev verklighet.
Popah
#7. Publicerat 2023-03-14 av Popah
Tack för era synpunkter, vi tar med dom vidare till Oyvind.
Popah
#8. Publicerat 2023-03-14 av Popah
I trådstarten för det här ämnet står det "Lyssnarna bjuds på en förhandstitt..."
Lite humor kan man gräva fram där.

För mig, och kanske någon till, som inte lyssnar på podden
skulle det kunna vara intressant att få ett skriftligt sammandrag
av vad som är på gång.

Ni skriver också i megafonen och vill ha tankar och önskemål
inför förändringen. Just "Megafonen" är en källa till irritation.
Är det ett speciellt inlägg där som man skulle vilja läsa kan man
få vänta i evigheter innan det kommer upp i rullningen.
Tips: - Ta bort inlägg som är flera timmar gamla, byt text oftare eller
ordna så att man se de 10 senaste inläggen direkt.
För att fortsätta ironin så skickade jag ut några av uppdateringarna i text via megafonen nu.
Anonym
#9. Publicerat 2023-03-14 av Anonym
För att fortsätta ironin så skickade jag ut några av uppdateringarna i text via megafonen nu.
Ska bli intressant att se hur "svajp" är implementerat. I Valo imponerade det inte - det blev inte minst ett väldigt fokus på utseende.
sommarbär
#10. Publicerat 2023-03-14 av sommarbär
För att fortsätta ironin så skickade jag ut några av uppdateringarna i text via megafonen nu.
Nu var min tanke inte alls att vara ironisk, utan jag såg lite humor i uttrycket.
"Lyssnarna bjuds på en förhandstitt".

Go´ natt!
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen