Lilla snöflingan säger: Problem: Adam hade utgått ifrån att båda 2 var till honom!?! ^.^ En tanke är, att före Missionsbefallningen hade nog inte "den rätta" samma slagkraft.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Anonym
Skapat 2023-02-21 av Anonym.
Säpo: Bara koranen som inte får brännas
"(...) upplevda kränkningar mot muslimer och islam utgör motiv för attentat mot Sverige och "svenska intressen utomlands"."Polisens nya förbud omfattar alltså bara Koranen, trots att andra heliga böcker har varit i fokus den senaste tiden", skriver DN."

https://www.friatider.se/sapo-bara-koranen-som-inte-far-brannas

Din åsikt om detta är så god som något, så det får bli trådens ämne.

Ordet är fritt. Det är säkert ingen som bryr sig, men om jag skulle ha fel i det så är det bara att skriva! :-)

Svar på inlägg

sestir
#1. Publicerat 2023-02-21 av sestir
Det verkar vara fake news.

Det finns inget förbud så vitt jag förstår. Rätta mig om jag har fel! Det är bara det att Polisen ej utfärdar demonstrationstillstånd för den som tänker bränna koran. Det är tillåtet att hålla en demonstration utan tillstånd, men man ansvarar då själv för säkerheten (ungefär så), och förmodligen vågar ingen bränna koraner utanför Turkiets ambassad utan polisskydd.

Jag ser det inte heller som ändrad praxis, utan när Paludan fick demonstrationstillstånd för koranbränning utanför Turkiets ambassad var det ett ganska anmärkningsvärt avsteg från praxis. Han fick ju inte bränna i Rosengård, t ex, trots att det hade lett till en mycket mindre ökning av hotnivån, och inte hade äventyrat någon NATO-anslutningsprocess.

Yles artikel i ämnet var nog den bästa jag hittade med hårdcensurerade (fast det hjälpte kanske i just det här fallet) Google. Den är från 8/2. Har det hänt något nytt sedan dess?
Gideon I
#2. Publicerat 2023-02-21 av Gideon I
Jag säger som Peter Springare att hela polisledningen och alla chefer från topp till regionnivå bör avsättas. Nya chefer bör väljas efter kompetens och erfarenhet. Inte så att jag tycker att man ska bränna religiösa skrifter eller länders flaggor men det ska inte heller vara förbjudet. De som stör sig på detta har inte i Sverige att göra. Lika lite har "svenska intressen" utomlands, vilka de nu är, något att göra med koranbränningar.
Anonym
#3. Publicerat 2023-02-21 av Anonym
Det verkar vara fake news.

Det finns inget förbud
Du hakar upp dig på att DN använde ordet "förbud". Det får DN stå för. Det gör inte situationen fejk på något sätt.
Anonym
#4. Publicerat 2023-02-21 av Anonym
Jag tycker att Sverige borde ha tillräckligt stark säkerhet för att klara av obegränsad rätt att bränna böcker. Men Sverige är inte starkt nog. Ledarna, och de som har röstat fram dem, har skapat ett svagt Sverige. Jag vill ha ett starkt Sverige.
Anonym
#5. Publicerat 2023-02-21 av Anonym
Jag tycker att Sverige borde ha tillräckligt stark säkerhet för att klara av obegränsad rätt att bränna böcker. Men Sverige är inte starkt nog. Ledarna, och de som har röstat fram dem, har skapat ett svagt Sverige. Jag vill ha ett starkt Sverige.
Det kan man absolut tycka. Frågan är hur Sverige ska kunna bli helt "vattentätt" mot terrorattacker. Hur identifierar och stoppar man varje ensamagerande vettvilling med tillgång till något vasst föremål? Vilka starka ledare ska klara av den uppgiften?
sestir
#6. Publicerat 2023-02-21 av sestir
Du hakar upp dig på att DN använde ordet "förbud". Det får DN stå för. Det gör inte situationen fejk på något sätt.

Jag tycker att jag har en medelstor lavin av fog för att haka upp mig på det.

Första gången jag såg nyheten var på Document.no som tillhör samma alternativmediasfär som Fria Tider. De skrev i rubriken att "Svensk politi innfører blasfemilov, men kun for islam". Svensk polis har dock ej rätt att lagstifta, och detta har inget med blasfemi att göra.

När folk som låtsas vara höger benyttar juholtare för att föra ut samma ickenyhet samtidigt fattar man att det är propaganda. Juholtare är en vänstertaktik som en person som verkligen är höger inte skulle kunna förmå sig att nyttja.

Om polisen inte har förbjudit koranbränning har den här "situationen" nyhetsvärde lokaltidningspraktikant.
Growitz
#7. Publicerat 2023-02-23 av Growitz
Som Kristen är våran uppgift att se till att människor får lära känna Gud och bli frälsta inte att provocera fram hat mellan olika folkgrupper och religioner. För mig är det helt irrelevant vad polisen säger utan för mig är det relevant vad bibeln säger nämligen att vi inte ska bemöta hat med hat utan besegra hatet med kärleken. Så även om jag vet att Islam är en djävulsk religion så är varje muslim ett vilset får lika vilsen som jag var innan jag blev frälst och fick lära känna Gud. Både dom som provocera fram hatet och dom som låter sig provoceras är ledda av Satan och behöver våra böner.
Lilla snöflingan säger: Problem: Adam hade utgått ifrån att båda 2 var till honom!?! ^.^ En tanke är, att före Missionsbefallningen hade nog inte "den rätta" samma slagkraft.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen