smålänning i norr säger: Jesus dog och uppstod för dig och mig 1Mos2-3,Jes53,Matt25-28,Ef1,Apg26:19-20
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Anonym
Skapat 2023-02-06 av Anonym.
Podden Konflikt i P1 - om högerextrema som vill störta regeringar.
Intressant avsnitt. Och ganska otäckt när man hör hur på pricken man listar de åsikter som även vissa av kombattanterna på detta forum står för.

Ur programbeskrivningen:

"En högerextrem podd skissar scenariot för en kupp i Sverige. Hör vad som förenar vaccinmotståndare, Bolsonaros bloggare, Trump och en tysk prins.

Konflikt gör en resa genom kuppmakarnas mylla. Missnöjet med covid-restriktioner, höjda bensinskatter, vaccineringarna och migrationspolitik har blandats till en farlig coctail som exploderat på sina håll. Senast i Brasilien där vi följer Bolsonaros bloggare som uppmanade till en stormning av parlamentet redan i december.

Men de där tankarna bubblar inte bara på andra sidan Atlanten. I Tyskland träffar vi en grävande journalist och en lokalpolitiker som avslöjade en prins statskupps-plan mitt i hjärtat av Europa.
Och här i Sverige hittar vi en högerextrem podd där säger sig dagdrömma och i detalj beskriver vad som krävs för en lyckad kupp här. Beväpnade män ska fängsla ett 100-tal samhällsviktiga personer och sätta dom i slutförvar. Vad är det som gör att människor inte längre tror på demokratin och hur långt är de egentligen beredda att gå?"

https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2110896


PS För att undvika missförstånd. Så här tänker jag om detta:

Genom att konsekvent påstå att all svensk media utanför de nya "fria" kanalerna ljuger, vilket i sig är en lögn, är man med och sprider misstro mot systemet. Och när den misstron breder ut sig fångar den upp alltfler individer som faktiskt är beredda att ta till våld för att störta systemet.


Jag menar att detta är oförenligt med ett kristet liv. Vi ska inte bidra till att med våld omstörta vårt demokratiska system - hur ofullkomligt det än är. Det Bibeln uppmanar till är istället detta:

"Först av allt uppmanar jag till bön, åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan leva ett lugnt och stilla liv, på alla sätt gudfruktigt och värdigt. Detta är gott och rätt inför Gud, vår Frälsare, som vill att alla människor ska bli frälsta och komma till insikt om sanningen." (1?Tim 2:1-4)

Svar på inlägg

HesaFredrik
#1. Publicerat 2023-02-07 av HesaFredrik
Och här blundar vi hårt för alla antidemokratiska vänsterkrafter som härjar fritt i vårt samhälle. Med nedsättande epitet som "kombatant" om meningsmotståndare mm.
"Allas lika värde!? Sa Bill. "Skit snack" sa Bull.
Anonym
#2. Publicerat 2023-02-07 av Anonym
Och här blundar vi hårt för alla antidemokratiska vänsterkrafter som härjar fritt i vårt samhälle. Med nedsättande epitet som "kombatant" om meningsmotståndare mm.
"Allas lika värde!? Sa Bill. "Skit snack" sa Bull.

Politiska aktivister i media och på kd kör sin vals omigen.
Anonym
#3. Publicerat 2023-02-07 av Anonym
Intressant avsnitt. Och ganska otäckt när man hör hur på pricken man beskriver även vissa av kombatanterna på detta forum.

Citerar detta så att alla så att alla kan se att föregående inlägg inte var någon överdrift. Trådskaparen påstår att SR-programmet som han länkade ger exakta beskrivningar av enskilda användare på kd. Det står ju "VISSA av kombatanterna på detta forum".
Anonym
#4. Publicerat 2023-02-07 av Anonym
Och här blundar vi hårt för alla antidemokratiska vänsterkrafter som härjar fritt i vårt samhälle. Med nedsättande epitet som "kombatant" om meningsmotståndare mm.
"Allas lika värde!? Sa Bill. "Skit snack" sa Bull.
Kombattant (jag stavade fel förut) är inget nedsättande ord. Du kan ju kolla upp en sån sak innan du klagar. Och nej, man behöver inte blunda för "antidemokratiska vänsterkrafter" för att man lyfter fram högerextremismen. Nu var det den det handlade om, men SÄPO anger både höger- och vänsterextremism som hot mot Sverige - tillsammans med islamism. Jag är väl medveten om det.

Tråden är inte heller en reaktion mot uttryckt vänsterextremism på detta forum (finns det sådan här?), utan på ständigt återkommande hyllanden av Putin och förnekanden av vad ryssarna gör mot Ukraina.
Anonym
#5. Publicerat 2023-02-07 av Anonym

Politiska aktivister i media och på kd kör sin vals omigen.
Ja, precis. Och det är just det jag reagerar emot.
Anonym
#6. Publicerat 2023-02-07 av Anonym
Ja, precis. Och det är just det jag reagerar emot.
Okej. Intressant att du reagerar mot din egen tråd.
Anonym
#7. Publicerat 2023-02-07 av Anonym

Citerar detta så att alla så att alla kan se att föregående inlägg inte var någon överdrift. Trådskaparen påstår att SR-programmet som han länkade ger exakta beskrivningar av enskilda användare på kd. Det står ju "VISSA av kombatanterna på detta forum".
Ja. Och..? Har du lyssnat till programmet? Var det något i det som var fel? Lögn? Berätta gärna vad i så fall.
Anonym
#8. Publicerat 2023-02-07 av Anonym
Kombattant (jag stavade fel förut) är inget nedsättande ord.
Det beror på vad ditt uppsåt är. Men något som du inte kan förneka, är att du ser det så att du krigar mot andra kombattanter här på forumet. Annars skulle du knappast beskriva dem som du pekar ut som kombattanter, det vill säga stridande, och starta en tråd där du upplyser hela forumet om det.
Anonym
#9. Publicerat 2023-02-07 av Anonym
Okej. Intressant att du reagerar mot din egen tråd.
Du märkte alltså inte att du sköt dig själv i foten? Ok... Det du tar in och som formar dina uppfattningar är alltså inte från media (om än annan än "gammelmedia")? Och du lyssnar inte till några "politiska aktivister"?

Nähä. Ok.
Anonym
#10. Publicerat 2023-02-07 av Anonym
Det beror på vad ditt uppsåt är. Men något som du inte kan förneka, är att du ser det så att du krigar mot andra kombattanter här på forumet. Annars skulle du knappast beskriva dem som du pekar ut som kombattanter, det vill säga stridande, och starta en tråd där du upplyser hela forumet om det.
Släpp det här nu. Du har fastnat på en helt oväsentlig detalj.
smålänning i norr säger: Jesus dog och uppstod för dig och mig 1Mos2-3,Jes53,Matt25-28,Ef1,Apg26:19-20
Skriv Skriv här Skriv i megafonen