Höstlöv säger: Våra liv kan se olika ut vad gäller förutsättningar & livsvillkor. Ofrivillig ensamhet av partner/vänner finns överallt. Bjud över nån, det är helg!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Anonym
Skapat 2023-01-30 av Anonym.
Koranbränning
Yttrandefriheten handlar enligt första paragrafen i Yttrandefrihetsgrundlagen om att "uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst. Yttrandefriheten enligt denna grundlag har till ändamål att säkra ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande. I den får inga andra begränsningar göras än de som följer av denna grundlag."

För att uttrycka något, måst detta "något" vara definierbart och definierat. Vad uttrycker egentligen en koranbränning? Vi kan spekulera och fylla i, men det blir enbart gissningar. Att exempelvis gå runt på stan och blotta sitt kön lyder inte under yttrandefriheten, och försvaras inte av den. Den går under lagen om förargelseväckande beteende. Att däremot propagera för att man borde få gå runt på stan och blotta sitt kön, går under yttrandefriheten.


Att bränna Koranen uttrycker ingen tydlig åsikt i tal eller skrift. Det är heller inget uttryck för konstnärlig frihet, då några sådana anspråk heller inte gjorts. Däremot finns det i Sverigen ingen lag som förbjuder koranbränningar. För att bränna behövs inget tillstånd, då den inte går under någon lag. Det finns vad jag vet inga anti-hatlagar eller blasfemilagar i Sverige, så det finns heller inget förbud mot koranbränning. Om jag äger en koran, har jag naturligtvis rätt att bränna den hemma. Till och med på min balkong. Men för att elda något på allmän plats behövs tillstånd. Polisen ger alltså inte tillstånd för bränning av själva Koranen, men för eldandet.

Inte heller innebär koranbränning hets mot folkgrupp.

Vilken skyldighet har Polisen att "eskortera" en koranenbrännare? Även om koranbränning gick under Yttrandefrihetslagen, och Polisen därför gav tillstånd, medföljer väl ingen skyldighet för Polisen att närvara under själva demonstrationen? Varför gjorde man det? Hade man meddelat Paludan att man inte tänkte erbjuda något skydd, hade koranbränningen aldrig blivit av.


Att muslimer sedan reagerar och agerar som de gör är en helt nnan fråga.

Svar på inlägg

Roffe
#1. Publicerat 2023-01-30 av Roffe

Rasmus Paludan skulle stoppas av den finska polisen

Den finska polisen skulle inte tillåta Rasmus Paludan att bränna en koran i landet.

Det skriver Svenska Yle och hänvisar till finsk lag.

Brottet som Paludan skulle göra sig skyldig till om han brände en koran i Finland heter brott mot trosfrid, enligt Svenska Yle som hänvisar till den finska polisstyrelsen.

Enligt den finska polisen är det förbjudet att att bränna eller på annat sätt vanhelga religiösa skrifter som anses heliga för de finska trossamfunden, åtminstone i det offentliga. Skulle så ske blir personen utredd för brottet. Om polisen bevittnade det hela skulle polisen också ha skyldighet att ingripa.

– Hos oss är det inte vanligt att uttrycka sin yttrandefrihet genom att bränna Bibeln eller Koranen under demonstrationer. Det här är inte beteende som automatiskt skulle skyddas, eftersom det i grunden är kriminaliserat, säger Kimmo Nuotio, professor i straffrätt vid Helsingfors universitet, till Svenska Yle.
https://www.expressen.se/nyheter/rasmus-paludan-skulle-stoppas-av-den-finska-polisen/

sestir
#2. Publicerat 2023-01-30 av sestir
Det finns vad jag vet inga anti-hatlagar eller blasfemilagar i Sverige, så det finns heller inget förbud mot koranbränning....

Inte heller innebär koranbränning hets mot folkgrupp.

Hets mot folkgrupp är just en anti-hatlag. Motsvarande begrepp i den engelskspråkiga EG-rätten heter hate speech. Praxis är inte avgjord i fråga om vad som gäller om någon enbart bränner en koran offentligt utan att uttrycka vad syftet är. Således finns det en risk att straffas för "hets mot folkgrupp" om man gör det. Rasmus Paludan brukar hålla ett anförande om vad han anser om islam innan han tänder på. Därför är eldandet en del av hans kritik mot islam och skyddas av YGL.

Däremot är det väl tveksamt att Polisen skulle måsta ge tillstånd till en bränning just utanför Turkiets ambassad under pågående NATO-ratificering. De får ju neka tillstånd om det skulle leda till våldsamheter och en rysk specialoperation av Sverige skulle möjligen kunna betraktas som en våldsam händelse eftersom folkmord, tortyr, gruppvåldtäkter, beskjutning med kulvapen, artilleri och kryssningsrobotar ofta involverar inslag som är skadliga för den enskildes hälsa.

Sen vad gäller helighetsbegreppet kanske det inte förstås idag p g a Polisens våldsmonopol. Att något är heligt innebär att alla ska försvara det, åtminstone alla som uppskattar heliga ting. I fallet med heliga skrifter är det dock själva texten som är helig och inte materialet den är skriven på. Om således någon har gjort en dålig översättning av Bibeln eller Koranen som vilseleder läsaren är det önskvärt om kristna och muslimer eldar upp dessa, gärna offentligt, och uppmanar varann att inte köpa den defekta versionen.

Jag är böjd att påstå att Finlands hållning i sig är ett angrepp på, visserligen inte den heliga texten som sådan även om det kan arta sig till det i framtiden, men på kristen tradition. Att bränna (sannolikt heliga) skrifter är nämligen något den tidiga kyrkan ägnade sig åt i viss utsträckning. Se Apostlagärningarna 19:19.
Anonym
#3. Publicerat 2023-01-31 av Anonym

Hets mot folkgrupp är just en anti-hatlag. Motsvarande begrepp i den engelskspråkiga EG-rätten heter hate speech. Praxis är inte avgjord i fråga om vad som gäller om någon enbart bränner en koran offentligt utan att uttrycka vad syftet är. Således finns det en risk att straffas för "hets mot folkgrupp" om man gör det. Rasmus Paludan brukar hålla ett anförande om vad han anser om islam innan han tänder på. Därför är eldandet en del av hans kritik mot islam och skyddas av YGL.

Däremot är det väl tveksamt att Polisen skulle måsta ge tillstånd till en bränning just utanför Turkiets ambassad under pågående NATO-ratificering. De får ju neka tillstånd om det skulle leda till våldsamheter och en rysk specialoperation av Sverige skulle möjligen kunna betraktas som en våldsam händelse eftersom folkmord, tortyr, gruppvåldtäkter, beskjutning med kulvapen, artilleri och kryssningsrobotar ofta involverar inslag som är skadliga för den enskildes hälsa.

Sen vad gäller helighetsbegreppet kanske det inte förstås idag p g a Polisens våldsmonopol. Att något är heligt innebär att alla ska försvara det, åtminstone alla som uppskattar heliga ting. I fallet med heliga skrifter är det dock själva texten som är helig och inte materialet den är skriven på. Om således någon har gjort en dålig översättning av Bibeln eller Koranen som vilseleder läsaren är det önskvärt om kristna och muslimer eldar upp dessa, gärna offentligt, och uppmanar varann att inte köpa den defekta versionen.

Jag är böjd att påstå att Finlands hållning i sig är ett angrepp på, visserligen inte den heliga texten som sådan även om det kan arta sig till det i framtiden, men på kristen tradition. Att bränna (sannolikt heliga) skrifter är nämligen något den tidiga kyrkan ägnade sig åt i viss utsträckning. Se Apostlagärningarna 19:19.
Det stämmer att Hets mot folkgrupp är en anti-hatlag. Jag tänkte, utöver denna. Men muslimer är ingen folkgrupp, så den gäller inte här. Hade vi däremot haft en motsvarande lag som gäller religioner, hade saken varit glasklar.

Jag förstår kopplingen mellan Paludans tal och koranbränningen. Men jag menar att när en åsikt redan är uttryckt i tal, går det under YGL. Nästa moment, med eldandet uttrycker ingen åsikt i klartext, och den lägger heller ingenting till det som sagts. Själva brännandet går inte i lagens anda, som syftar till att skydda folkets åsiktsrätt gentemot mydigheter. Eldandet är därför, rent tekniskt inte en del av den kritik mot islam som egentligen skyddas av YGL. Det är något som läses in. Brännandet ger ingen information, men är en ren provokation. Och provokationer skyddas inte av YGL. Men, det finns heller inget förbud emot det. Och det har inget att göra med i fall skriften anses helig eller ej.
Anonym
#4. Publicerat 2023-01-31 av Anonym
Jag förstår inte heller varför inte Regeringen fördömer handlingen. Det är inte detsamma som att förbjuda. Regeringen har också yttrandefrihet.

Det stämmer inte att Kyrkan ägnade sig åt att bränna heliga skrifter. Det skedde på nya medlemmars enskilda initiativ, och var ett sätt att offentligt ta vstånd från synd. Det är inte jämförbart med vad Paludan ägnar sig åt.
sestir
#5. Publicerat 2023-01-31 av sestir
Men muslimer är ingen folkgrupp, så den gäller inte här. Hade vi däremot haft en motsvarande lag som gäller religioner, hade saken varit glasklar.

Den som i ett uttalande eller i ett annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter. — BrB 16 kap, 8§.

Det verkar som om tillägget gjordes för att försvåra kritik mot Romerskkatolska Kyrkan.

Brännandet ger ingen information, men är en ren provokation. Och provokationer skyddas inte av YGL.

Definitionen av begreppet provokation i själva språket är något som följs av att åhöraren pläderar, eller svarar med våld. Den är alltså avhängig vad en annan part väljer att göra och därför problematisk. Det krävs rimligen att någon annan lag förbjuder en handling för att den handlingen ska vara straffbar, oavsett om den blev till en provokation eller ej.
Anonym
#6. Publicerat 2023-02-01 av Anonym

Den som i ett uttalande eller i ett annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter. — BrB 16 kap, 8§.

Det verkar som om tillägget gjordes för att försvåra kritik mot Romerskkatolska Kyrkan.

Brännandet ger ingen information, men är en ren provokation. Och provokationer skyddas inte av YGL.

Definitionen av begreppet provokation i själva språket är något som följs av att åhöraren pläderar, eller svarar med våld. Den är alltså avhängig vad en annan part väljer att göra och därför problematisk. Det krävs rimligen att någon annan lag förbjuder en handling för att den handlingen ska vara straffbar, oavsett om den blev till en provokation eller ej.


Paludan har varken spridit meddelande eller hotat muslimerna som grupp. Inte heller har han uttalat sig missaktande om dessa. Det han angriper är Koranen och Islam, på ett faktabaserat sätt. Man skiljer alltså mellan muslimer som religiös grupp och religionen, dvs Islam, med Koranen som hörnsten. Därför går varken hans tal eller handling under lagen om hets mot folkgrupp. Det går alltså inte att jämföra med exempelvis Nazisterna som angrepp på Judarna som grupp, men inget sades emot GT. Det Paludan menar sig angripa är en ideologi. Det är inte hets mot folkgrupp, lika lite som angrepp på marxismen och brännandet av Das Kapital är ett angrepp på marxister eller kommunister.

Jag söker inte den tekniska definitionen eller lagmässiga tillhörigheten av begreppet provokation, men vad koranbränningen i praktiken ämnade. Ingen, varken Paludan eller någon annan bestrider att brännandet syftade till att provocera reaktioner hos muslimer. Paludan hade hållit på med det här i några år, och visste precis vad som väntade, även om reaktionerna om möjligt blev än starkare än förväntat. Det var ju vad Paludan ville bevisa. Provokationen fick alltså önskad effekt. Syftet med aktionen var alltså inte att endast informera eller uttrycka en åsikt, men att genom provokation, indirekt demonstrera faran med Islam. Handlingen är alltså per definition en provokation, oavsett om det når önskad effekt eller ej. Att det sedan inte är olagligt att provocera, är en annan sak.
Anonym
#7. Publicerat 2023-02-01 av Anonym
Jag förstår inte heller varför inte Regeringen fördömer handlingen.
Regeringens implicita försvar av beteendet ingår i deras strategi för att få folk att tro att vi har yttrandefrihet, och de lurar ju många. Folk sover. De lyckas t.o.m. mobilisera folk för att ytterligare begränsa möjligheterna att yttra sig, eftersom konfrontationen mellan olika grupper skrämmer folk.
Anonym
#8. Publicerat 2023-02-01 av Anonym
Är det någon som kristiserat att den svenska flaggan, en kristen symbol, blivit bränt?
MrAmour
#9. Publicerat 2023-02-02 av MrAmour
Det skulle säda fel signaler om regeringen fördömde Koranbränningen eller någon annan bok...
Frågan eller det viktiga är naturligtvis själva tillståndsdelen....
Något tillstånd borde naturligtvis inte lämats; lagarna behöver ses över, om var någonstans det är tillåtet att bränna, grilla och starta bränder. Utanför ambasader borde vara ett självklart icke grillnings och starta bränder område.
Om nu någon vill bränna Koranen eller någon annan bok får de väl ta sig till någon grillplats som är ledig...
Tillstånd för att starta bränder borde inte ges om det kan ses som en risk för skador på natur, individer, byggnader eller rent allmänt kunna uppfattas som stötande; därtill bör eventuellt tillstånd även inbegripa kostnader för polisbeskydd om sådant erfordras som då naturligtvis bör betalas av den/de sökande i förväg som förskottsbetalning.
Anonym
#10. Publicerat 2023-02-02 av Anonym
Regeringens implicita försvar av beteendet ingår i deras strategi för att få folk att tro att vi har yttrandefrihet, och de lurar ju många. Folk sover. De lyckas t.o.m. mobilisera folk för att ytterligare begränsa möjligheterna att yttra sig, eftersom konfrontationen mellan olika grupper skrämmer folk.
Jag delar upp händelser i sektioner. Det Paludan 1. säger, 2. det han gör och 3. var han gör det. Jag tolkar lagen så att punkt 1 går under yttrandefriheten, meden övriga punkter inte gör det, då dess syfte är att provocera fram en reaktion, och i sig inte bär några konkreta åsikter eller annan information. Men eftersom det inte finns någon lag emot dylika hataktioner, går det inte heller att förbjuda eller straffa. Regeringen skulle kunna ställa sig bakom punkt 1, och samtidgt fördöma punkt 2 och 3. Att fördöma är inte detsamma som att förbjuda. Inte för att Erdogan vill det, och inte för att det ska bli lättre att gå med i Nato - jag är absolut Natomotståndare - men för att det är det rätta att göra. Samtidigt borde man ta avstånd ifrån och fördöma att man hänger en docka, avbildad en människa, upp och ner, trots att det är Erdogan. Inte för att det annars försvårar ett Natointräde, eller för att blidka Erdogan, men för att det är det rätta att göra.

Jag känner sympati med ditt perspektiv, men tror samtidigt att man är för rädd för att stöta sig med någon sida, vilket delvis bottnar i att man missförstått lagen. Man tror dessutom att det är yttrandefriheten man försvarar genom att inte fördöma, och förmår alltså inte, i motsats till det man påstår, att "hålla två tankar i huvudet samtidigt".
Höstlöv säger: Våra liv kan se olika ut vad gäller förutsättningar & livsvillkor. Ofrivillig ensamhet av partner/vänner finns överallt. Bjud över nån, det är helg!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen