Höstlöv säger: Låt oss uppmuntra varandra & sprida glädje! Helgen står för dörren & oavsett vad den innebär finns Guds kärlek & omsorg där för oss.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Fritid > Diskussion

Roffe
Skapat 2023-01-10 av Roffe, man, 76 år, Dalarnas län.
Din hjärna
Varför kan hjärnan aldrig få nog och varför utsätter vi oss frivilligt för saker som är skadliga för oss? Anders Hansen utmanar sina rädslor med extremskidåkaren Sverre Liliequist och träffar Stanford-professorerna Anna Lembke och Robert Sapolsky för att ta reda på vad som gör oss lyckliga. Anders möter också beroendeterapeuten Robert Bohman som berättar hur han lyckades bryta ett svårt kokainberoende. Del 1 av 5.

https://www.svtplay.se/video/jXkq6R7/din-hjarna/njutning-och-beroende

Svar på inlägg

Alice
#1. Publicerat 2023-01-11 av Alice
Jag tror inte så många som läser forumet härinne är kokainmissbrukare
Men det finns andra svårbrytbara vanor, väldigt många dessutom som vi singlar fastnat i som sedan gör det svårt att välkomna en ny människa med nya vanor i våra liv.
Egentligen borde man inte sitta här och vänta utan dejta första bästa för att komma ur sina vanor och bekvämligheter.
Ferguson
#2. Publicerat 2023-01-11 av Ferguson
Jag tror inte så många som läser forumet härinne är kokainmissbrukare
Men det finns andra svårbrytbara vanor, väldigt många dessutom som vi singlar fastnat i som sedan gör det svårt att välkomna en ny människa med nya vanor i våra liv.
Egentligen borde man inte sitta här och vänta utan dejta första bästa för att komma ur sina vanor och bekvämligheter.
"Egentligen borde man inte sitta här och vänta utan dejta första bästa för att komma ur sina vanor och bekvämligheter"

Absolut en bra tanke för ska vi vänta på den "rätta" får vi nog vänta länge än, kanske bättre om vi gör oss till den rätte istället!
Davistro
#3. Publicerat 2023-01-11 av Davistro
Med lite pulver i näsan kanske man kan tro att man är den rätta för en liten stund. Kan det vara så att kvinnor ställer högre krav på den "rätta mannen än vad vi män gör när det gäller kvinnor? Man kunde ju tro att man har en chans om man inte har missbruksproblem ekonomiska problem eller har mördat någon och dessutom är bekännande kristen. Jag fiskade i sjön Vättern en gång. Satt på bryggan en behaglig sommardag och jag ser en stor brun fisk simma förbi, troligtvis en Mal. Fick mig att tänka på Malin föresten. Lagom fin och behaglig för sin ålder enligt mitt tycke. Jag gillar ju när det finns lite att ta på. Likt Malin så simmade fisken förbi den sprattlade masken. Jag ryckte upp reven och lyckades slänga ut kroken precis framför fisken som ignorerade betet fullständigt. Möjligen så simmar malen fortfarande lungt och stilla i den lilla viken fast den blivit både större och tjockare med längre spröt med åren. Jag kan nyktert konstatera att det finns många Malin här. Efter två år så är även de behagliga kvinnorna kvar. Kan det vara miljön som ger ett beroende?
Alice
#4. Publicerat 2023-01-11 av Alice
Davistro jag tänker på vad Ferguson skrev:
Vad gjorde du för att attrahera Malin?
Malen hade iallafall en mask att smaska på, men vad fick Malin? Ingen kvinna tycker om att höra att de har lite att ta i eller är fina för sin ålder.
Roffe
#5. Publicerat 2023-01-12 av Roffe

Internetfenomenet ASMR: Det händer i kroppen

Har du sett ett av alla klipp på internet med människor som prasslar, viskar och skrapar – utan att fatta grejen? Då är du inte ensam, eftersom inte alla påverkas av ljuden.

– ASMR är inget hittepå, det är en reellt neurologiskt fenomen som uppskattningsvis en fjärdedel av alla människor kan uppleva, säger Anders Hansen, överläkare i psykiatri och programledare för programmet Din hjärna.


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/internetfenomenet-asmr-det-hander-i-kroppen-for-vissa


Roffe
#6. Publicerat 2023-01-19 av Roffe
Är människan ond eller god? Anders Hansen försöker ta reda på hur vi människor både kan vara kapabla till godhet och samtidigt utföra ofattbara grymheter mot varandra. Anders undersöker hur hjärnan fungerar hos psykopater och åker till USA och träffar Flat Earth Society. Dessutom träffar vi Pernilla som donerat en njure till någon hon aldrig träffat och Harvard-professorn Richard Wrangham för att försöka få svar på frågan om människan är ond eller god? Del 2 av 5.

https://www.svtplay.se/video/KLD9nX5/din-hjarna/ond-eller-god?info=visa
Höstlöv säger: Låt oss uppmuntra varandra & sprida glädje! Helgen står för dörren & oavsett vad den innebär finns Guds kärlek & omsorg där för oss.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen