Rosie säger: Hej! Stå upp och var ljus! Låt Herren lysa genom dig! Ta ditt kors varje dag, i ödmjukhet och gudsfruktan! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2022-12-18 av Anonym.
Hjälp till män
Jaha - hur förmedlar jag detta utan att bli missförstådd av en massa kvinnor? Strunt samma. Jag vänder mig här till män främst, eftersom länktipset och kanalen vänder sig till män. "Snälla" män.

Jag är en man, som många gånger fått smaka på "The Nice guy treatment" från kvinnor. "Friendzonad". Många män här delar denna erfarenhet. Och jag har genom erfarenheter, smärtsamma sådana, oftast slutat försöka vara till lags, utan istället säga vad jag tycker rakt ut - givetvis i rimlig proportion. Det har kostat en del bekantskaper och diskussion och debatt. En del kvinnor har vänt i dörröppningen. Men en del - kvinnor jag verkligen tyckt om, och därför varit öppen mot, även när jag tyckt annorlunda, har istället visat mer respekt och attraktion.

T.ex. skrev en kvinna för en del år sen (träffade henne här), som jag verkligen tyckte om, och hon mig, väldigt emotionellt laddat:
-Jag skulle aldrig kunna vara vän med en som sympatiserar med ___________ (fyll i parti).

Jag köpslår inte med min politiska/ideologiska hållning, som jag noga reflekterat över, utifrån skrämsel eller känsloyttringar, så:
-Jag röstar på ________. Så hur blir det nu? Du känner mig. Du vet vad jag är och inte är. Ska vi förbli vänner eller inte då?

Jag kunde nästan höra tystnaden i brevkonversationen...

En rabiat kvinna som man inte kunnat leva med hade avslutat vänskapen. Och lika bra det. Men denna fina kvinna fick sig en tankeställare. Lite intellektuellt tuggmotstånd. Och snart kom "krumbukten": "Men jag menade ju inte...". Nej, just det. Okej. Hon tvingades omvärdera en stor del av sin politiska hållning i sitt praktiska liv. Och hon respekterade mig MER. Och blev till och med förälskad i mig. Kanske inte för detta, men hon kunde iaf stryka "mes" från listan över mina egenskaper. Detta är en av flera erfarenheter jag gjort med kvinnor; hur de ofta testar en eller tvingas backa när de gått på för hårt och jag stått upp för mig, och hur de därigenom kan komma att respektera och tycka om mig som man mer. Att sluta vara tyst för att inte riskera att "förstöra stämningen" eller "skrämma bort henne".

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2022-12-18 av Anonym
Idag kom nedan kanal upp i You Tube-flödet. Ett rent bombnedslag och en ren guldgruva för oss män. En attraktiv, erfaren, kvinna som haft det tufft, gjort en massa misstag med män, rannsakat och omprövat sig själv och detta med relationer och hur vi fungerar psykiskt. Hon har läst på och jobbar som relationscoach verkar det som. Hon vill hjälpa män att få bättre relationer, för hon ser hur män är missförstådda, samt inte förstår kvinnor och kvinnor inte förstår män. Givetvis ska dessa tips appliceras med KÄRLEK och ÄKTHET! Men det är likväl så många av oss män som behöver höra detta från en kvinna - rakt ut, opolerat; vare sig det gäller självkänsla, beteenden, gränser, osäkerhet kring sex, beröring, mod att stå på sig eller annat som män kan ha svårt för i relationer.

Kommentarerna till videosarna talar för sig själva. Märk nu noga att det är skillnad på att stå upp för sig själv och att vara ett svin! Man ska inte kasta sig ur ena diket rakt ner i andra. Men det finns en väg mellan dikena. En man ska kunna stå upp för sig själv och visa pålitlighet och stabilitet, för det ger kvinnan en känsla av trygghet att vara med en man som inte viker sig så fort en vindpust kommer. Och det är Sarah här tydlig med.

Här en mycket bra video av Sarah, med konkreta tankar och tips till alla "Mr. Nice guys":
https://www.youtube.com/watch?v=-ev1edo9H7k

Jag vill egentligen mest förmedla dessa tankar och tipset om kanalen, som jag vet att enormt många män kommer uppskatta.

Tack för mig.
Anonym
#2. Publicerat 2022-12-18 av Anonym
Det kanske ligger i kulturen lite; att värden som "lågmäldhet" "inte sticka ut" "vara andra till lags" lite "jantelag" nästan, "konsensus till varje pris", hålls ganska högt? Eller...hur blir det annars så här?
Anonym
#3. Publicerat 2022-12-18 av Anonym
Det kanske ligger i kulturen lite; att värden som "lågmäldhet" "inte sticka ut" "vara andra till lags" lite "jantelag" nästan, "konsensus till varje pris", hålls ganska högt? Eller...hur blir det annars så här?
Kan det säkert vara. Plus all osäkerhet rörande kvinnor, som man ändå ju längtar efter. Plus all tokfeminism i media där män tuktas, görs ner och får veta sin plats och där "motstånd" mot en kvinnas önskan och åsikt är "misogyni" eller "patriarkalt förtryck" osv. Det kan uppfattas som att man inte får ifrågasätta kvinnor helt enkelt. Ingen man vill få sådana stämplar. Alltså är många "nice guys" tysta. Och då kan kvinnor få fel bild av dem, plus att det blir en osund dynamik i relationen då mannen inte står upp för sig själv och sätter gränser när kvinnan går över dem.
Rosie säger: Hej! Stå upp och var ljus! Låt Herren lysa genom dig! Ta ditt kors varje dag, i ödmjukhet och gudsfruktan! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen