Yes O Yes säger: Jag och Fadern ute på en långpromenad. Hans hand i min hand . Trygghet är att vara ett Guds barn . Lita på Gud han släpper inte din hand .
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Anonym
Skapat 2022-11-09 av Anonym.
HBTQ
En allmän fråga, tycker ni att det bör diskuteras HBTQ frågor i din och andra församlingar?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2022-11-10 av Anonym
Jag säger inte att just homo- och bisexualitet med mera måste diskuteras för sin egen skull. Men jag anser att det är lämpligt att kommentera innehållet i den propaganda som barn utsätts för till exempel i skolan, i samma sammanhang som man diskuterar hur det är att växa upp i dagens samhälle, och hur viktigt det är med rätt strävan i relationer om man önskar leva tillsammans med någon, samt även frågor kopplade till personlig identitet, som lärare i skolan har sett till att fördunkla genom att framställa som dogm att könsidentitet inte har något med kroppen som man har fått att göra, med mera.

Vad som är tillåtet på det här området vet jag inte. Jag gissar att nästan alla församlingar och samfund tar emot medel som ges på villkor att HBTQRSUVWXYZÅÄÖ främjas så mycket som möjligt, och jag tänker att församlingen bör hålla sig oberoende av den politiska makten, och sluta ansöka om sådana mutor. I tillägg till detta vill jag nämna att jag anser att de kristna värderingarna framförallt är liv och frihet, där dessa två inte ses som två helt olika saker som kan spelas ut emot varandra, utan som två sidor av människan själv, där båda sidor ska förverkligas samtidigt.

Det innebär också att den enskilde ska få följa sitt hjärta, så länge som han eller hon inte skadar andra. Men det innebär inte att församlingen ska predika den i samhället förhärskande eller den av regering och myndigheter rekommenderade eller föreskrivna ideologin.

Det innebär inte heller att församlingen ska anamma ideologiskt färgat nyspråk, som exempelvis "hen" är. "Hen" är inte ett ord i det svenska språket. Det heter i så fall "den", för "den" är ett av biologiskt kön oberoende pronomen, som till exempel används för personer. "Hen" bidrar inte med något till svenska språket funktionellt sett, utan det bidrar endast med förvirring och ideologiskt menande stämningar. Det är inte alls något neutralt fenomen, som förespråkarna felaktigt påstår.
Mobilix
#2. Publicerat 2024-05-22 av Mobilix
Ordet hen är inget nytt ord i svenska språket.Ordet har funnits sedan på 60-talet.Själva ordet hen (hän)finns i vårt grannland där det inte finns något hon och han.Ordet har inget som helst med hbtq-att göra.Jag välkomnar order hen även här och anser absolut att ordet hen har sin plats i svenska språket.Ordet används i alla officiella sammanhang.Jag använder ordet hen på mitt arbete och det har inte väckt några som helst protester.Personer som inte identifierar sig som varken hon eller han heter naturligtvis hen.Jag var väldigt glad över att en ickebinär person vann melodifestivalen i år.Vilken seger för alla som delar samma identitet.Vi ska säga ett stort grattis.Klart att frågan om hbtq-ska diskuteras.Bibeln har missuppfattat eller så är boken medvetet skriven på fel sätt då det gäller hbtq-personer.Jag säger hen om mina vänner som är hbtq-personer och det är helt normalt.Att säga han och hon om en person som är ickebinär är kränkande.Läste att Putin vill inte att Ryssland ska vara med på melodifestivalen.Man kan tycka mycket om Putin men här är han extremt korkad.Han talar om "moraliskt förfall" och "traditioner".
Även "Familjevärderingar" kom med.Putin
avslöjar sin djupa okunskap om människor som han inte vet något om.Jag har varit anställd I en kyrka i Stockholm och när församlingen och särskilt prästen själv säger att kyrkan kan ha en "välsignelseakt"för samkönade par men inte giftemål.Jag sa upp mig i ren protest.Ordet hen kommer alltid att stanna kvar i svenska språket.Ordet kommer att få mycket större spridning än vad det har fått hittills.."Förvirring" som nämns här sitter bara i huvudet på människor som inte har lärt sig att språket utvecklas och kunskap om människor likaså.
KristianH
#3. Publicerat 2024-05-23 av KristianH
En allmän fråga, tycker ni att det bör diskuteras HBTQ frågor i din och andra församlingar?
Jag tycker absolut att man bör diskutera HBTQ frågor i församlingen. Om man vill bli formell medlem i en församling så kan man inte leva ut sin homosexualitet. Jesus kan befria från homosexualitet genom bön eller förbön. Det finns många exempel på det.

Det är viktigt att inte påverkas av politisk korrekthet. Vi måste göra konsekventa bibeltolkningar. Det har alltid funnits villoläror under hela kyrkans historia. Nu finns det extremt många villoläror. Alla har det gemensamt att de gör extremt inkonsekventa bibeltolkningar, och de försöker ofta skylla på att Bibeln har blivit felöversatt. Villolärarna menar ofta att den grekiska grundtexten stödjer deras teologi. Men bibelforskarna har bevisat att vi har samma teologi som i de första bibelöversättningarna trots att Bibeln inte har blivit översatt ordagrant.
sestir
#4. Publicerat 2024-05-23 av sestir
Den som uppställer åt sig själv ett krav på att göra "konsekventa bibeltolkningar" måste också studera biblisk textkritik. Rimligen är det den ursprungliga lydelsen som tillåter konsekventa tolkningar, och inte den som har korrumperats av influencers, kejsare och fientliga regimer, mellan tidpunkten då bibelboken skrevs och tidpunkten för det första bevarade manuskriptet.
Anonym
#5. Publicerat 2024-05-23 av Anonym
Den som uppställer åt sig själv ett krav på att göra "konsekventa bibeltolkningar" måste också studera biblisk textkritik. Rimligen är det den ursprungliga lydelsen som tillåter konsekventa tolkningar, och inte den som har korrumperats av influencers, kejsare och fientliga regimer, mellan tidpunkten då bibelboken skrevs och tidpunkten för det första bevarade manuskriptet.
Det är lugnt för Herren har bevarat sitt ord från urförsamlingens tid fram till idag.

Däremot finns biblar man skall undvika. Nämligen översättningar av folk som inte är pånyttfödda kristna och/eller saknar relevant utbildning för att bedriva översättningsarbete. Exempelvis NT-81, Scoofield-bibeln och Sällskapet vakttornets översättningar.
Yes O Yes säger: Jag och Fadern ute på en långpromenad. Hans hand i min hand . Trygghet är att vara ett Guds barn . Lita på Gud han släpper inte din hand .
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden