Forum > Politik och samfund > Diskussion

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2022-10-01 av Anonym
Jaa... Men, nu är det ju så med våra media och beslutsfattare i EU, att man klarar bara av att ha en tanke i huvudet åt gången, och att godhetssignalera går före allt annat. Och eftersom Meloni är megahöger (egentligen är hon bara en vettig människa vad jag hört hittills av henne), och ännu värre - hon har den dåliga smaken att vara Mussolinis barnbarn, eller hur det nu är, så KAN hon bara fördömas och målas ut som ultrafascist. Ja, nazist är väl lika bra att ta till med, innan media kommer med det med... Så vad hon säger och vill är irrelevant för våra politiker och media. Vad hon än gör så kommer hon bara vara megafascist och Mussolini jr. Detta med meritokrati och att alla skall bedömas och dömas på egna meriter - det är inte så viktigt för de vänsterliberala.

Sarkasm å sido - Orban är en politiker jag har stor respekt för. Våra ledare och media står inte ut med att han har egen majoritet i parlamentet, och då hittar man på nya stigmatiserande epitet på det, som autokratisk tyrann eller vad jag läse på allvar för ett tag sen. Det är så sjukt. De är så avundsjuka för att en ledare kan få en majoritet av folket bakom sig. Val efter val. Och han är dessutom troende kristen och värnar Ungerns kristna arv. Att det skulle ske i Sverige kan man ju bara glömma. Våra ledare är fullt upptagna med att ta in islam, ge bort område efter område av både landet och samhället, och göra oss till muslimer på sikt. Men de har inte helt begripit det ännu bara... De ser det inte komma. Heller.
sestir
#2. Publicerat 2022-10-01 av sestir
Hon behöver knappast "målas ut som" fascist när hon polemiserar mot storföretag och finansiella spekulanter. Grejen med det brukar vara att framhålla staten som en bättre vän och hjälpare än marknaden och kapitalister.

Det är också önskvärt att folk lär sig skillnaderna mellan fascism och nazism. Putins parti Enade Ryssland kallas fascistiskt men är så vitt jag vet efter att ha hört oppositionens beskrivning nazistiskt och inte fascistiskt. Det skapar förvirring.

Jag är lite misstänksam efter ganska många svek så jag är inte så säker på att hon inte skulle tillhöra etablissemanget. Att Lega inte tydligt tagit Ukrainas parti i kriget borde vara en omöjlighet (det är väl mycket så Fratelli plockat väljare från dem också), och att de valde RN och Fidez över SD i EU-samarbetet är en konsekvens av att de hade olika syn på Ryssland(Motala & Vadstena Tidning/TT) redan innan invasionen. Meloni kommer säkert vara bra för både Italien och Europa de första åren, men risken är ju att det finns någon plan från etablissemanget att använda Fratelli för att brotta ner de andra invandringskritiska partierna i någon framtida politisk alternativ-höger-gjyttja.
sestir
#3. Publicerat 2023-09-14 av sestir
Det är dags att utvärdera Giorgia Melonis regeringstid och jag skulle vija höra vad Gideon I tycker nu. Enligt en artikel i RMX tycks hon inte vilja göra något åt massmigrationen. Däremot skickar hon gärna vapen till Ukrainas armé.