Höstlöv säger: Cyklar hem i fantastisk solnedgång med rapsfält som just börjar färga fälten smått gula & gläds över allt som är positivt. Tacka Herren i allt!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Anonym
Skapat 2022-09-20 av Anonym.
Smarta tips och råd-tråden för bättre ekonomi och bättre miljö.
Här kan man komma med spartips i tider när vi alla behöver fundera på vad vi gör med våra pengar och med miljön.
I världen och i landet är det även ekonomiska kriser på gång.

Det finns massor av bra tips och råd som kan hjälpa.

Har du tips om hur matpengarna räcker bättre, hur man kan planera sin ekonomi bättre, hur man klarar elförbrukningen bättre, hur man minskar miljöutsläppen och alla destruktiva följder dessa ger, så skriv gärna och hjälp till!

Vi kan inte leva som om vi har 4 jordklot att förbruka.

(Det här är ingen politiktråd eller konspirationstråd, där problemen skylls på vissa människor eller partier eller länder.)

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2022-09-20 av Anonym
Rapport: Nya vanor kan bromsa klimatkrisen

De sex livsstilsförändringar som listas i rapporten är:

  1. Ät i huvudsak vegetariskt, med så lite svinn som möjligt.
  2. Köp inte mer än tre nya klädesplagg per år.
  3. Behåll elektronik i minst sju år.
  4. Flyg inte mer än en kort flygresa var tredje år och en lång flygresa var åttonde år.
  5. Äg inte ett motorfordon om du inte behöver. Behöver du ett motorfordon, behåll det så länge som möjligt.
  6. Gör minst ett miljösmart val för att påverka systemet i stort, till exempel att välja miljövänliga fonder för dina sparpengar eller välja en grön elleverantör.
https://www.extrakt.se/rapport-nya-vanor-kan-bromsa-klimatkrisen/?fbclid=IwAR3MWZ2xPBS95RrDhv9tVReLGUdEM_gcyfb_VfEK-w1GAKQ5C17b_H9W2i0
Anonym
#2. Publicerat 2022-09-20 av Anonym
Få pengarna att räcka längre

Tips på hur du kan få bättre koll på din privatekonomi och vad du kan göra för att få pengarna att räcka längre. Det är bra både för din plånbok och för miljön.

Skaffa kontroll över din ekonomi - använd Konsumentverkets budgetkalkyl och magasinet Koll på pengarna.
I budgetkalkylen kan du jämföra dina kostnader med Konsumentverkets beräkningar. Kanske kan du minska kostnaderna på något område?

Se över hur du använder dina pengar - använd kassabok eller motsvarande app.
Om du noterar alla dina utgifter, får du en bra bild av vad pengarna går till. Om du har internetbank och betalkort kan du även få en överblick över dina utgifter genom att gå igenom de inköp du gjort via kortet.

Planera dina matinköp. Gör en veckomatsedel med inköpslista och håll dig till den när du handlar. Du sparar både tid och pengar på det. Lär dig vad saker kostar, då blir det lättare att hitta de lägsta priserna. Använd dig av jämförpriser för att ta reda på vilken vara och vilken affär som är billigast.

Laga mat hemma, ta vara på rester och gör matlådor.
Du kan spara flera hundra kronor i månaden på detta. Dessutom gör du en insats för miljön genom att minska matsvinnet.

Se över avtalen för tv, internet, telefon och el med mera.
Behöver du alla tv-kanaler? Går det att ringa billigare? Det kan även finnas pengar att spara genom att byta elavtal eller elleverantör.
Anonym
#3. Publicerat 2022-09-20 av Anonym
Se över transportkostnaderna.
Att ha bil kostar mer än vad du kanske vill tro. På webbplatsen Bilsvar kan du räkna ut vad det kostar att ha bil och jämföra olika bilmodeller med varandra. Du kanske kan cykla eller åka kollektivt istället? Det är bättre för både hälsan och miljön.

Spara energi så sparar du också på miljön och får mer pengar kvar i plånboken.
Du kan påverka dina elkostnader på olika sätt, bland annat genom att till exempel dra ur kontakten till hemelektronik när den inte används och genom att alltid tvätta fulla tvättmaskiner. För mer information, kontakta din kommuns energirådgivare.

Se över dina försäkringar.
Är du kanske dubbelförsäkrad, eller betalar du för försäkringar du egentligen inte behöver? Det kanske blir billigare med ett annat försäkringsbolag? Läs mer på konsumenternas.se

Se över dina lån.
Har du många dyra lån? Kolla med banken om du kan samla alla lån till ett lån och samtidigt förhandla dig till en bättre ränta. Du kanske kan byta bank? Se upp bara så att det nya lånet inte blir dyrare. På Lånelabbet kan du enkelt jämföra de olika alternativen. Där kan du se hur månadskostnaden och den totala kreditkostnaden skulle bli.

Inför köpstopp.
Behöver du skaffa nya prylar? Kan du låna av någon istället, hyra eller går det att köpa second-hand? Testa att leva med inköpsstopp en månad då du bara får handla det som är absolut nödvändigt. Hur mycket pengar kan du spara under en månad? Att konsumera mindre är också bra för miljön.


https://www.konsumentverket.se/om-konsumentverket/var-verksamhet/privatekonomi/kostnadsberakningar/tips-for-att-fa-pengarna-att-racka-langre/
Anonym
#4. Publicerat 2022-09-20 av Anonym
När maten blir dyrare så verkar människor redan ha börjat sänka sina krav på att maten också ska vara nyttig. Man köper sämre, billigare men också mer näringsfattig mat. Ofta väldigt besprutad med olika kemikalier som behöver giftlicens för att få användas av bönderna.

Jag har riktigt bra mattips, där du äter näringsrikt och ekologiskt OCH billigt, och dessutom bättre för hälsan, miljön och klimatet än kött:

Balgväxter

Linser, ärtor och bönor - näringsrikt, fiberrikt, proteinrikt och billigt.

Du kan göra grytor, soppor, biffar, grodda, ha i sallader och i hembakat matbröd.
För att inte få ont i magen av balgväxter (om du är känslig) så blötlägg dem över natten och byt vatten när du kokar dem. När man groddar får man inte ont i magen alls.

Jag brukar handla billiga ekologiska balgväxter och ladda upp ett lager när det är kampanjpriser eftersom de står sig jättelänge i rumstemperatur:

- Rawfoodshop https://www.rawfoodshop.se/search?q=linser+ekologiska&search-button=&lang=sv_SE

- Bodystore https://www.bodystore.com/sok?q=linser+ekologiska&lang=sv_SE

- Meds24 https://www.med24.se/soek?query=b%C3%B6nor+ekologiska
MrIroni
#5. Publicerat 2022-09-20 av MrIroni
Rapport: Nya vanor kan bromsa klimatkrisen

De sex livsstilsförändringar som listas i rapporten är:

  1. Ät i huvudsak vegetariskt, med så lite svinn som möjligt.
  2. Köp inte mer än tre nya klädesplagg per år.
  3. Behåll elektronik i minst sju år.
  4. Flyg inte mer än en kort flygresa var tredje år och en lång flygresa var åttonde år.
  5. Äg inte ett motorfordon om du inte behöver. Behöver du ett motorfordon, behåll det så länge som möjligt.
  6. Gör minst ett miljösmart val för att påverka systemet i stort, till exempel att välja miljövänliga fonder för dina sparpengar eller välja en grön elleverantör.
https://www.extrakt.se/rapport-nya-vanor-kan-bromsa-klimatkrisen/?fbclid=IwAR3MWZ2xPBS95RrDhv9tVReLGUdEM_gcyfb_VfEK-w1GAKQ5C17b_H9W2i0
Tänk vilken lååång semester man får om man tänker flyga till Thailand. Då får du resa hem med flyget efter åtta år.
Anonym
#6. Publicerat 2022-09-20 av Anonym
Tänk vilken lååång semester man får om man tänker flyga till Thailand. Då får du resa hem med flyget efter åtta år.
;-) Ja! Alla flyger bara åt ett håll. Ger halvering av klimatutsläppen och hälften så billiga biljetter.
Gör alla så kan man ju bo i varandras hus dessutom. Den byta boende-tjänsten finns ju redan.
LarsA
#7. Publicerat 2022-09-20 av LarsA
Elektronik äldre än 5 år saknar oftast reservdelar och kan inte reparareas.
Köp elektronik under det första året produkten produceras, då,kan den få en längre livslängd.

Annars har jag nu bytt till LED-Lysrör Och LED-Lampor överallt.,det halverar energi förbrukningen
,för belysning i ett hem jämfört med vanliga,lysrör,och lysrörslampor. T.ex. sjunker Kökets belysning
från 90 till 42 watt ( 3 lysrör)

Med en Solcellspanel och en större powerbank Kan du ladda alla din mobila enheter, Telefoner,,Tablets, USB-laddade ficklampor, högtalare,,ear-buds m.m. med solenergi.

Anonym
#8. Publicerat 2022-09-21 av Anonym
Man brukar säga "Många bäckar små...".

Inte ha lampor tända när man inte är i rummet.

Bada inte. Det går åt otroliga mängde vatten.

Måste man verkligen duscha två gånger per dag? Och när man duschar aldrig låta vattnet rinna medan man tvålar in sig. Duscha kortare tid.

Om du handdiskar, fykk i diskhon ooch en sköljbalja så inte vattnet rinner hela tiden.

Sänka inomhustemperaturen och ta på sig en tröja om man tycker det blir kallt. Man vänjer sig.

Jag har bott i radhus, villa, insatslägenhet och alltid tänkt så här. Nu bor jag i hyreslägenhet. Det är är bergvärme indraget i fastighetetn så jag har det bra, men jag betalar elen själv.
Anonym
#9. Publicerat 2022-09-21 av Anonym
Kör disk- och tvättmaskinen när den är full. Man kan ha kläder mer än en dag.

Häng ut tvätt istället för att köra tumlaren eller torkskåpet. Man kan hänga ut tvätt på vintern också.

När jag var yngre var det otänkbart att mammor/far- och mormödrar bara använde ugnen till en enda sak. När man värmt upp den för att baka eller laga mat gjorde man ytterligare något som fick gå in i ugnen efteråt. Jag är dålig på det nu när jag lever ensam, men låter ugnsluckan vara öppen för att få ut värme i köket.

Täta fönster och dörrar.

Frosta av kylen och frysen regelbundet.
sestir
#10. Publicerat 2022-09-21 av sestir
Annars har jag nu bytt till LED-Lysrör Och LED-Lampor överallt.

LED-lysrör var nytt för mig. Tack för tipset LarsA! Jag har precis flyttat till en lägenhet med lysrör (hade bara lampor innan) så jag bytade två av dem direkt. Det finns några problem man kan påstöta:

1. Det gäller att få tag i rätt längd. Jag skulle ha 60 cm. Tydligen fanns det också 58 cm. Mät noga!
2. Det finns olika tjocklek/socklar
3. Till LED-lysrör (åtminstone de jag köpte) ska man ha "magnetisk ballast". Ballasten är den lite större och fyrkantiga dosan i armaturen. Att ta reda på om den är magnetisk eller ej blir ett Google-äventyr, om det inte går att göra med ett metallföremål.
4. LED-lysrör ska ha särskilda LED-glim-tändare. Dessa levereras oftast med LED-lysrör men det kan vara bra att ha koll på. Jag hade inte koll så första gången jag tände lampan var det glimtändarna som lyste istället för lysrören. Man kan i och försig hävda att det var deras tur.
5. LED-lysrör ska, vad det verkar, monteras i en viss riktning. På de jag köpte fanns det en pil på ena sidan och texten "Mains power". Jag tänkte: det betyder väl att de ska sitta i riktning mot fasen. Men det gör det nog inte. Eller hade min installation blå sladd för fas... (den ska vara röd/brun/orange och nollan ska vara blå). Jag hittade det här schemat på Wikipedia. Min bästa gissning är att "mains power" är i riktning mot (B) och att det innebär den sladd som inte passerar ballasten i riktning mot nätet.

Med det antagandet funkade det.

Ett annat problem jag har haft med vanliga LED-lampor, men som nog kan dyka upp för LED-lysrör också är att vissa dosor bryter om det går för liten ström igenom dem. En armatur som är gjord för 3x60W kan t ex ha en grej som bryter om effekten är under 30W. Har man då 3x9W LED så blinkar det med hög frekvens, för när lampan tänds suger den mer och då bryts det inte. När den börjar lysa drar den mindre och då bryts elen. Jag löste det med att byta till 11W LED.

Lycka till med bytandet! :]
Höstlöv säger: Cyklar hem i fantastisk solnedgång med rapsfält som just börjar färga fälten smått gula & gläds över allt som är positivt. Tacka Herren i allt!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen