Svar #4. Postat 2022-09-13 kl 14:38 av anonym.
"Be, så ska ni få."
"Sök, så ska ni finna."
"Bulta, så ska dörren öppnas för er."
"Vad ni än ber om i mitt namn, det ska jag göra."
Vi människor kan be om vad som helst, men vad som helst är inte enligt Guds vilja.
Vi människor kan söka vad som helst, men vad som helst är inte Guds vilja.
Gud känner oss mer än vi känner oss själva, och han kan skilja ande från själ och märg från ben. Han utforskar våra hjärtan och våra innersta önskningar.
Är de efter hans vilja? I så fall kan han öppna dörrarna och ge oss bönesvar.
Är önskningarna efter vårt kötts vilja? Då bode vi egentligen be att Gud ska hålla dessa dörrar stängda.
Har Gud glömt bort oss, när vi inte ser bönesvar som vi längtar efter? Nej, men Gud ser och vet precis vad som är bäst för oss, och när det blir bäst för oss, och likaså vad syftet är.
Håll ut i bönen, och förlita dig på Guds godhet och att Gud är Allsmäktig, Allvetande och Allseende.
"Sannerligen, sannerligen säger jag er: Den som tror på mig, han ska också göra de gärningar som jag gör, och ännu större än dessa ska han göra, för jag går till min Fader. Och vad ni än ber om i mitt namn, det ska jag göra, för att Fadern ska bli förhärligad i Sonen. Om ni ber om något i mitt namn, ska jag göra det. Om ni älskar mig, så håll mina bud. Och jag ska be Fadern, och han ska ge er en annan Hjälpare, för att han ska vara hos er för alltid, sanningens Ande, som världen inte kan ta emot, eftersom den inte ser honom och inte känner honom. Men ni känner honom, eftersom han förblir hos er och ska vara i er."
Joh. 14:12-17
Efter de understrukna orden finns orden:
"för att Fadern ska bli förhärligad i Sonen"
"Om ni älskar mig, så håll mina bud."
Allt vi ber om ska ära Gud.