Forum > Religion och tro > Diskussion

AllanE
Skapat 2022-05-05 av AllanE, man, 82 år, Västra Götalands län.
Den eviga kärleken
Nu har jag börjat skriva åttonde och sista kapitlet i min tredje bok om Kristen tro och naturvetenskap.
Bokens titel skall vara "Vem Skapade Gud?"
Kapitel 8 börjar med ett par gåtor, som ni kan fundera över, och som får sitt svar senare.
Men här skall jag ge få kapitlets början.
Det har fyllt mig med glädje och kärlek medan jag skrev.
Jag hoppas det kan göra även din kärlek till Jesus större.

8. Den eviga kärleken

1. Det Nya Jerusalem: En kub, 2220 km på längden, bredden och höjden. Men omgiven av en ynklig mur som bara är 70 meter hög. Varför är en så väldig stad omgiven av en så löjligt låg mur? Och hur kan det stå att muren är hög?
2. Varför hade Israel 12 söner och Jesus 12 lärjungar?

Den nya jorden
Det verkar som om den nya jorden är den viktigaste delen av det nya universum. Naturlagarna där måste vara helt annorlunda än de är på vår nuvarande jord och i vårt nuvarande universum. Där finns ingen sol, så den nya jorden rör sig helt fritt i rymden. Om den rör sig.
Eller är den kanske stilla? Kanske platt? Är den ändlös horisontellt? Är den begränsad nedåt? Finns något under den i så fall? Eller slutar den helt enkelt och har INGENTING under sig.
Alltså inte ens tomrum.

Bibeln ger inte mycket information, så där finns mycket att utforska för dem som bor på den. Vi vet från Bibeln att där finns oerhörda nivåskillnader. Men att människorna som bor där kan andas tusentals km ovanför jordytan. Här på jorden skulle det inte finnas någon luft på den höjden.

Svar på inlägg

AllanE
#1. Publicerat 2022-05-05 av AllanE
Den nya jorden kanske inte ens är tredimensionell? Utöver längd, bredd och höjd, kanske det finns ytterligare en rumsdimension som är vinkelrät mot de övriga tre.

Människorna som bor där är själva rena från allt ont. Så de levar i glädje med varandra. Äktenskap skall inte förekomma och de fortplantar sig inte. Där föds alltså inga barn.
"När de har uppstått gifter de sig inte och blir inte bortgifta utan är som änglar i himlen." (Mark12:25).


De kommer tydligen att vara som vi själva var när vi var barn. Vänner med alla. Män och kvinnor kanske även där har olika anatomi, men när vi var barn handlade skillnaderna mest om ett nyfiket intresse. Ungefär som att vi hade olika färg på håret. Inte något som hade med förälskelse eller sex att göra.

Men de har något annat, som är minst lika stort. Egentligen mycket större:
Kärleken till Gud. Hans ljus lyser upp hela världen. Och framför allt lyser det upp Staden, det nya Jerusalem. Där finns inget tempel som är byggt. Istället är HERREN templet.
HERREN, Gud Fadern, Heliga Anden och Kristus Deras Son. Och Sonen lyser som en väldig lampa.
(Upp21:22-24)
Under hela evigheten lever männiksorna i Hans kärlek, och känner Hans närhet. Och de ser Hans härlighet och skönhet. De jublar och gläder sig utan ände.

AllanE
#2. Publicerat 2022-05-05 av AllanE
Detta är något större och underbarare än någon text kan beskriva. Bibeln och endast Bibeln har kunnat ge en aning om det här. Andra religioners ”heliga skrifter” ger beskrivningar som liknar tusenårsriket. Eller så betraktar de livet som ett lidande. Bibeln däremot talar om vilken fantastisk gåva livet är, och att de som har gjort gott får den gåvan i ett överflöd som de aldrig kunde ana. Ändå är det ett intet jämfört med vad Gud har i beredskap åt oss som har sagt ”JA!” till Jesus och älskat Honom redan här på jorden.
Ferguson
#3. Publicerat 2022-05-05 av Ferguson
Intressanta tankar! Har ibland svävat iväg i försök att tänka på varifrån Gud kommer men det har fort gått över för den tanken är för stor att tänka för mig.
sestir
#4. Publicerat 2022-05-06 av sestir
1. Det Nya Jerusalem: En kub, 2220 km på längden, bredden och höjden. Men omgiven av en ynklig mur som bara är 70 meter hög. Varför är en så väldig stad omgiven av en så löjligt låg mur? Och hur kan det stå att muren är hög?

Om försvaret kastar en sten rakt ut från krönet på en 70 m hög mur tar det 3,78 sekunder innan den når huvudhöjd på den som står nedanför. Anfallarna kan ha en utkik som ropar "Markus vänster!", varpå Markus, som annars var upptagen med att konstruera en stockpalissad för de som ska gräva sig under muren, och Pelle, som håller en sköld över sig själv och en över Markus, båda hinner flytta sig ca 1 meter åt vänster.

Sen måste försvaret hämta upp en ny sten. 70 meter.

Även med pilbåge är det svårt att träffa någons oskyddade axel på det avståndet. Som försvarare hade jag föredragit en något lägre mur.
AllanE
#5. Publicerat 2022-05-06 av AllanE
Sestir skrev:
Om försvaret kastar en sten rakt ut från krönet på en 70 m hög mur tar det 3,78 sekunder innan den når huvudhöjd på den som står nedanför. Anfallarna kan ha en utkik som ropar "Markus vänster!"
....Sen måste försvaret hämta upp en ny sten. 70 meter.
....Som försvarare hade jag föredragit en något lägre mur.

När Nya Jerusalem har kommit ned från Himmelen finns varken anfallare eller försvarare.
Murens syfte är inte att vara försvarsanläggning.
Den är en dekoration, precis som ringmuren runt gamla Visby är idag.
Läser man Bibeln ytligt ser det ut ungefär så här:


Jag tror vem som helst måste hålla med om att muren gör ett ganska löjlgt intryck.
Ändå har jag varit tvungen att rita den 19 km hög istället för de 70 meter som nämns i Bibeln.
Den skulle över huvud taget inte ha varit synlig i bilden om jag hade ritat den med rätt höjd.

Men bilden är en total missuppfattning.
När man väl förstår det verkliga utseendet, så ser man vilken oerhört hög och ståtlig mur det är.

Men det ligger utanför ämnet för den här trråden.
Jag lämnar åt dig själv att tänka vidare.