Höstlöv säger: Våra liv kan se olika ut vad gäller förutsättningar & livsvillkor. Ofrivillig ensamhet av partner/vänner finns överallt. Bjud över nån, det är helg!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2022-04-07 av Anonym.
Guds Israel, Gal 6:16

”Dispensationalism är en historiesyn som växte fram inom anglosaxisk väckelserörelse i slutet av 1800-talet” (Wikipedia). Den får följder för bibeltolkningen för att läran ska gå ihop. Dispensationalister separerar den kristna församlingen från "Guds Israel. Men det blir fel och krystat när en speciell lära kräver borttolkning av den närmast tillhands liggande textförståelsen.

Vi tar några exempel:

"För jag vill inte, bröder, att ni ska vara ovetande om denna hemlighet, för att ni själva inte ska anse er vara kloka, att förhärdelse har drabbat en del av Israel, till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. 26 Och så ska hela Israel bli frälst” (Rom 11:25)

Jag läser ovanstående stycke som Guds Israel som blir frälst när hedningarna i fullt antal kommit in i densamma. Hela versen hänger ihop till en helhet.

Hedengård förklarar i en not Gal:6:16: ”Guds Israel är här de kristna, det sanna Israel, Rom 9:6ff.”

1917 (och NT -81) har inte ordet ”och Guds Israel” utan versen lyder: Och över alla dem som vandra efter denna regel, över dem vare frid och barmhärtighet. Ja, över Guds Israel

Luther förklarar Gal 6:16 i Stora Galaterbrevskommentaren:

”Här siktar aposteln på de falska apostlarna och judarna, som skröto med fäderna, utkorelsen och lagen, Rom 9, 4 f., som om han sade: Guds Israel är icke de som efter köttet härstamma från Israel utan de som med den troende Abraham tro på Guds löften, som nu uppenbarats i Kristus, vare sig de äro judar eller hedningar.”

Svar på inlägg

sestir
#1. Publicerat 2022-04-07 av sestir
:)

Kai/u på grekiska/syriska kan betyda "även", "t. o. m." och skulle därför kunna översättas med "ja", men som CAL säger "when used without a preliminary coordinated nominal". I detta fallet är väl "alla dem som vandra efter denna regel" en coordinated nominal?

Samma sak verkar gälla för gotiska jah, men om en got skulle översätta från 1917 års översättning till gotiska skulle hen nog drämma till med "Þata ïst Ïsrael Gudis", "jai ana Ïsraela Gudis", eller motsvarande, och inte som det nu blev:

"Jah swa managai swe þizai garaideinai galaistans sind gawairþi ana ïm jah armaio jah ana Ïsraela Gudis."

En jämförelse kan vara uttrycket som inleder Filipperna 4:3.

Dessutom känns det väl som om folk på våra breddgrader har väldigt lätt för att tolka in sig själva i allt de ser, hör, läser om? Man ser sig själv i spegeln och tycker att näsan är väl lite längre än genomsnittet och inte helt spikrak så då är man kanske lite judisk. Nästa dag blir man lite rödaktig i solskenet och kommer på att man kanske är lite indiansk. Oavsett vad som är rätt förståelse av begreppet "Guds Israel" har vi först och främst ett behov av att vara oss själva.
Ferguson
#2. Publicerat 2022-04-07 av Ferguson
[quot.....(Rom 11:25)

Jag läser ovanstående stycke som Guds Israel som blir frälst när hedningarna i fullt antal kommit in i densamma. Hela versen hänger ihop till en helhet.

Hedengård förklarar i en not Gal:6:16: ”Guds Israel är här de kristna, det sanna Israel, Rom 9:6ff.”

1917 (och NT -81) har inte ordet ”och Guds Israel” utan versen lyder: Och över alla dem som vandra efter denna regel, över dem vare frid och barmhärtighet. Ja, över Guds Israel” -.

...................................................................

"Jag frågar nu: Har då Gud förkastat sitt folk? Verkligen inte! Jag är själv israelit, av Abrahams ätt och av Benjamins stam. 2 Gud har inte förkastat sitt folk som han en gång har erkänt som sitt" Rom 11:1-2

Av Rom 11:25-26 ser vi att Paulus trycker på att Israel som nation ska bli frälst efter det att hedningarna, läs församlingen är inne i fullt antal. Vilket är vad Rom 9-11 handlar om och som han bekräftar ovan, Gud har inte och kommer aldrig att förkasta Israel. Det är det etniska Israel han syftar på som kommer att bli omvända och troende i senare delen av vedermödan.

I Rom 2:28-29 skriver han;

"Jude är man ju inte till det yttre, inte heller är det omskärelse som sker utvärtes på köttet. 29 Utan jude är den som är det i sitt inre, och hjärtats omskärelse sker genom anden och inte genom bokstaven. En sådan får sitt beröm inte av människor utan av Gud"

Vilket syftar på att juden då och även idag inte kan lita på sin omskärelse utan endast på hjärtats omskärelse genom tro på Jesus Kristus och bli lem i Kristi kropp.

Därför, efter det församlingen får möta Herren på skyn i uppryckandet kommer judarna att vara i centrum för antikrist förföljelse under vedermödan. De som överlever kommer som ett judisk folk att ta emot Herren och löftet till Abraham och fäderna uppfylls på det troende fysiska Israel vid ingången till millenniet. Vi har fått del i Guds löfte till Abraham eftersom vi tror som Abraham gjorde.





LarsA
#3. Publicerat 2022-04-09 av LarsA

Se, därför skola dagar komma, säger HERREN, då man icke mer skall säga: »Så sant HERREN lever, han som har fört Israels barn upp ur Egyptens land», utan: »Så sant HERREN lever, han som har fört Israels barn upp ur nordlandet, och ur alla andra länder till vilka han hade drivit dem bort.» Ty jag skall föra dem tillbaka till deras land, det som jag gav åt deras fäder. Se, jag skall sända bud efter många fiskare, säger HERREN, och de skola fiska upp dem; och sedan skall jag sända bud efter många jägare, och de skola jaga dem ned från alla berg och alla höjder och ut ur stenklyftorna
Jeremia kap 16 14-16

Vi ser i förtvivlan detta hända framför vår ögon. "Jägare" kommer för att jaga israel ut ur Ukraina och Ryssland "Nordlandet", tillbaka till " deras land ".
tilsammans har dessa länder ca en Miljon individer kvar av Israels barn....

Att samtidig höra Närking framföra sina Ersättnings teologiska funderingar om att Församlingen ersatt Israel, när vi så tydligt ser GUD genomför sin plan för b'nei Israel, är omtumlande.
Gud handlar med b'nei Israel enligt det profeterna sagt. Och med Församlingen.
om Gud hade övergivit b'nei Israel hade de för länge sedan försvunnit. men nu är ISRAEL världens äldsta folk/nation med 3500 år av historia, och är Ett Skyltfönster för att " Så sant HERREN lever, han som har fört Israels barn upp ur nordlandet " sker i detta nu.

//Lars
Anonym
#4. Publicerat 2022-04-09 av Anonym
Poängen är att klassisk kristen tro förstår begreppet "Guds Israel" såsom varande den kristna församlingen. Textsammanhanget ger stöd för den tolkningen i likhet med de klassiska reformatoriska Skriftprinciperna. "Skrift skall med Skrift förklaras". Hedengård och Luther ger stöd för den synen. Kan en fördomsfri och hederlig bibelläsare komma till en annan slutsats? Jag tror inte det. Men har man en sekteristisk förförståelse och omfattar 1800-talsläran "Dispensationalism", som ferguson och LarsA(?), då styr detta lärosystem över en istället för reformatorernas"Skriften allena".
Anonym
#5. Publicerat 2022-04-09 av Anonym
Flyttar fram
Anonym
#6. Publicerat 2022-04-09 av Anonym
Flyttar fram
Anonym
#7. Publicerat 2022-04-09 av Anonym
Flyttar fram
Anonym
#8. Publicerat 2022-04-09 av Anonym
Flyttar fram
Anonym
#9. Publicerat 2022-04-09 av Anonym
Flyttar fram
Anonym
#10. Publicerat 2022-04-09 av Anonym
Flyttar fram
Höstlöv säger: Våra liv kan se olika ut vad gäller förutsättningar & livsvillkor. Ofrivillig ensamhet av partner/vänner finns överallt. Bjud över nån, det är helg!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen