Anatel säger: Jorden ska fyllas med kunskap om Herrens härlighet, så som vattnet täcker havets djup. [Hab. 2]
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2013-12-09 av Anonym.
Om en kvinna söker en äldre man?
Jag har läst inlägget om män som söker yngre kvinnor.

Nu vill jag vända på det och säga så här: Kvinnor som söker äldre män. Acceptabelt eller inte?

Personligen föredrar jag äldre man och har inget emot om han är 10-20 år äldre än mig och då är jag över 30. Enkelthet skulle jag nog vilja säga. Det är inget garanti att det blir enkelt bara för att han är äldre, tendensen finns dock där.

En äldre man har levt ett liv, har en karriär, självbild, självrespekt och vet hur livet kan vara. Uppgång och motgång. Det gör att det blir attraktivt som en personlighet.

Vad säger ni?

Svar på inlägg

AllanE
#1. Publicerat 2013-12-09 av AllanE
Det här är ett modigt och klokt inlägg.
De flesta som diskuterar ålder här är själva väldigt åldersfixerade.
Ingen annan kan väl lägga sig i vilka egenskaper en person har för sin drömpartner.
Åldersskillnader tenderar dessutom att utjämnas med åren.
När jag var fjorton, var elvaåringar fruktansvärt små och barnsliga.
Vid 18 hade jag en flickvän som var 15, och betraktade henne som ungefär jämnårig.
Det svarar mot en åldersskillnad på 12 år nu.
Så jag är ungefär jämnårig med vem som helst inom spannet 60 - 84.

Du har också rätt i att mognad tillltar med åldern.
Så länge inte demens eller liknande sätter in, så blir män generellt sett allt mindre våldsbenägna ju äldre de blir.
Liksom mindre benägna att vara brottsliga.

Det betyder förstås inte att majoriteten av män är våldsbenägna.
Lyckligvis är det en minoritet, men ett antal procent blir ändå en väldigt stor skara sett på hela befolkningen.
Däremot är en stor andel (kanske majoriteten) brottsliga, och det gäller även kristna.

Så min slutsats är att om du vill ha en man som är äldre än du, så är det ditt val, och det skall ingen av oss andra lägga oss i.
Vill någon annan kvinna ha en man som är i samma ålder som hon själv, så är det också hennes ensak.
Och vill en äldre kvinna ha en yngre man, så är också det bra.
Var och en har sin egen frihet.
Och det gäller både kvinnor och män.

Hälsingar

Allan
Anonym
#2. Publicerat 2013-12-09 av Anonym
Jag håller med dig.
Jag personligen helst vill max 8 år ålderskilnad just nu i min åldern.

Mvh. Etus
Anonym
#3. Publicerat 2013-12-09 av Anonym
Visst skulle det funka.
Problemet är att många äldre män tror att de är så attraktiva att de bara söker yngre kvinnor. Många yngre kvinnor tänder inte på äldre män. Äldre kvinnor känner sig utanför.

Om du söker en äldre man här lär du nog hitta ett par stycken här. Bara att välja och vraka.
Anonym
#4. Publicerat 2013-12-09 av Anonym
Jag skulle aldrig kunna tänka mig en äldre man!!! + 5 år är min maxgräns uppåt och ungefär -10 nedåt!
Helst yngre! :-)
Anonym
#5. Publicerat 2013-12-09 av Anonym
Alltså frågan är felställd, det är väl alltid "okej" vilken läggning man än har, förutom pedofili. Om man nu föredrar äldre eller yngre, män eller kvinnor är upp till var och en. Jag har träffat flera män som föredrar äldre kvinnor, eller iallafall föredrog de mig Så problemet har aldrig handlat om det.
Problemet är just att det blivit "allmän standard" härinne, att äldre män söker 10-20 år yngre kvinnor. Medan allmän standard hos de flesta kvinnor (men inte alla) är att söka jämnåriga män. Så det blir ingen vettig ruljans på eländet, singelmassan bara växer, ett gäng eviga singlar som umgås här och förvisso har trevligt men förblir singlar år ut och år in.
Ska man ha möjlighet att träffa någon, måste man kanske sänka sina krav till jämnåriga? Förmodligen bara ett av alla krav man måste sänka. Men det är iallafall en början. Och det är tänkvärt att fundera över varför så många är singlar i dagens Sverige, och vad vi kan göra åt problemet.
Anonym
#6. Publicerat 2013-12-09 av Anonym
Och så finns då jag som inte anser att ålder säger speciellt mycket alls.
Jag har mött tonåringar som är mognare än många 40åringar jag träffat, samtidigt som jag mött människor i min ålder som är lika mogna som ett barn. För mig har inte ålder nödvändigtvis med mognad att göra, även om antalet mogna människor ökar med åldern.
Jag personligen har alltid varit mycket mognare än min ålder, på grund utav att jag var tvungen att bli vuxen så tidigt.
Men jag har vänner som är allt från 16 - 47år. För mig har aldrig ålder betytt något eftersom den inte sa någonting om mig själv. Jag kände dessutom alltid att jag blev fördömd av min unga ålder, och det är först nu som jag känner mig bekväm i min ålder. Just därför är jag mer intresserad av hur man klickar med människor, hur samtalen flyter och vad som finns inuti, än ålder. Om mannen jag blir hopplöst förälskad i, får han vara 18 eller 50, det spelar ingen roll, så länge han kompletterar mig och gör mig lycklig.
Så på samma sätt söker jag mig varken till äldre eller yngre, för det är lika tillintetsägande för mig som en hårfärg. Men självklart är det upp till var och en att ta ställning och ha en egen uppfattning om vad dom söker. Det är ju bara bra att vi har olika smak! :)
Anonym
#7. Publicerat 2013-12-09 av Anonym
Allan, du kommer med kloka ord och det gör mig väldigt glad att läsa att du är engagerad i livet.

Jag håller också med er som skriver att 18 år är en gräns som man inte passerar i våran ålder. Orsaker behöver jag inte gå in på eftersom vår livserfarenhet har förhoppningsvis gett oss något slags förstånd.

Angående mognad. Mognad hör inte alltid med ålden till, men (vad jag avskyr det ordet), det finns en sannolikhet att han har kommit längre i livet än någon som är 19. En stabil man med fötterna på jorden och som vet något om livet tycker jag är otroligt viktigt i alla relationer. Jag är inte särskilt intresserad av en kärleksrelation, det jag önskar är att ha människor som kan diskutera och föra sig respektfullt och det tycker jag mig finna här.

Jag vet att det finns både en och annan som rynkar på nosen om jag vandrar förbi med en vän som är 60 år och vars son är 1 år äldre än mig. Troligen tänker jag mer på det än min vän. Jag hoppas att jag kommer dit där jag helt enkelt struntar i vad människor tycker och tänker om mig. Ta mig som jag är eller hoppa över det helt. Där är jag dock inte än.

Jag är fundersam. Har vi skapat en kultur där ålderskillnad är mer oacceptabelt än vad vi egentligen erkänna? Hur hade människor runt omkring mig reagerat om jag finner en äkta make i någon som är 20 år äldre än mig? Vad tänker man om barnen är dessutom äldre än en själv och när blir det på gränsen till proviserande och stöttande?

//Pingu...
Anonym
#8. Publicerat 2013-12-10 av Anonym
Och så finns då jag som inte anser att ålder säger speciellt mycket alls.
Jag har mött tonåringar som är mognare än många 40åringar jag träffat, samtidigt som jag mött människor i min ålder som är lika mogna som ett barn. För mig har inte ålder nödvändigtvis med mognad att göra, även om antalet mogna människor ökar med åldern.
Jag personligen har alltid varit mycket mognare än min ålder, på grund utav att jag var tvungen att bli vuxen så tidigt.
Men jag har vänner som är allt från 16 - 47år. För mig har aldrig ålder betytt något eftersom den inte sa någonting om mig själv. Jag kände dessutom alltid att jag blev fördömd av min unga ålder, och det är först nu som jag känner mig bekväm i min ålder. Just därför är jag mer intresserad av hur man klickar med människor, hur samtalen flyter och vad som finns inuti, än ålder. Om mannen jag blir hopplöst förälskad i, får han vara 18 eller 50, det spelar ingen roll, så länge han kompletterar mig och gör mig lycklig.
Så på samma sätt söker jag mig varken till äldre eller yngre, för det är lika tillintetsägande för mig som en hårfärg. Men självklart är det upp till var och en att ta ställning och ha en egen uppfattning om vad dom söker. Det är ju bara bra att vi har olika smak! :)
Brukar inte svara på inlägg men jag måste bara instämma i allt du skriver, du verkar så oerhört klok. Så länge vi har massa bilder angående ålder m.m tror jag att vi sätter krokben på oss själva, vad det gäller att möta nya människor. Genom att släppa taget och inte ha så mycket bilder, av vad vi tror vi vill ha så kan stora saker hända.
Anonym
#9. Publicerat 2013-12-11 av Anonym
Jag skulle aldrig kunna tänka mig en äldre man!!! + 5 år är min maxgräns uppåt och ungefär -10 nedåt!
Helst yngre! :-)
Vad härligt.
Anonym
#10. Publicerat 2013-12-11 av Anonym
Jag har läst inlägget om män som söker yngre kvinnor.

Nu vill jag vända på det och säga så här: Kvinnor som söker äldre män. Acceptabelt eller inte?

Personligen föredrar jag äldre man och har inget emot om han är 10-20 år äldre än mig och då är jag över 30. Enkelthet skulle jag nog vilja säga. Det är inget garanti att det blir enkelt bara för att han är äldre, tendensen finns dock där.

En äldre man har levt ett liv, har en karriär, självbild, självrespekt och vet hur livet kan vara. Uppgång och motgång. Det gör att det blir attraktivt som en personlighet.

Vad säger ni?
Jag känner lite samma sak, jag tycker en kvinna med lite skin på näsan kan vara väldigt attraktivt. Men den kan även relativt unga tjejer ha. Så det handlar kanske mer om hur man har levt sitt liv en hur gammal man är. Men livserfarenhet och någon som har rest lite brukar ofta leda till att mäniskorna blir mer intressanta.
Anatel säger: Jorden ska fyllas med kunskap om Herrens härlighet, så som vattnet täcker havets djup. [Hab. 2]
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden