Höstlöv säger: Cyklar hem i fantastisk solnedgång med rapsfält som just börjar färga fälten smått gula & gläds över allt som är positivt. Tacka Herren i allt!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Synpunkter > Diskussion

sestir
Skapat 2022-01-22 av sestir, man, 42 år, Skåne län.
Sökning på yrke
Vet att det inte kommer att leda till någon förändring av siten, men kanske till en diskussion...

Förslag: Inom "Sök användare" skulle det kunna vara möjligt att söka på yrke.

Jag har testat lite olika situationer:
1. Du behöver inte jobba; jag har pengar.
2. Jag har ett jobb på ett visst ställe; är du mer ledig och/eller kan flytta dit?
3. Jag är just nu arbetslös. Hur är efterfrågan på arbetslösa karlar?
4. Vill du ha jobb? Jag har egen firma..

Det finns många människor som framstår som sympatiska, så åtminstone jag, datear gärna någon vars livssituation passar ihop med min. Det vore ju tråkigt att behöva avbryta någons sångkarriär, eller att inträda i ett sammanhang där man är helt irrelevant.

Vilka av 1-4 funkar bäst med dating och vad finns det fler för förutsättningar man kan ha?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2022-01-23 av Anonym
Just nu hade nr4 varit högaktuell för egen del.

Men undrar hur det är att jobba ihop med sin partner? Att vara anställd av sin partner..?
I första nykära fasen funkar väl det mesta, men när rosa dimman lagt sig...

Vet inte om det skulle funka i längden. Men finns par som fixar det. Man undrar hur de bär sig åt.
Jobbade på en BPmack i Hässelby Gård för 100år sen, som drevs av ett äkta par.
De levde sitt jobb. Macken var deras liv och hon styrde med järnhand. Det funkade för dom.

Jag kan ändå tänka mig nr4. Man måste ju börja nånstans. Och att jobba ihop är nog ingen dum idé.
Man lär känna varandra och utvecklar vänskap. Det är en bra grund för nära relation.

Fast sen stöter man på nytt problem - om arbetsgivaren/framtida partner vill att man är vaxad..?
Då kan man lägga till en ruta för "vaxad - vaxfri" också, som man kan klicka.
sestir
#2. Publicerat 2022-01-23 av sestir
I enskild firma är det inte så lämpligt med anställning. Det kommer ändå inte räknas som anställning i skattehänseende. Istället finns begreppet medhjälpande make/maka. Länk: Skatteverket: Rättslig vägledning.

Arbetsrätten är mycket riktigt full av fallgropar så om man har ett AB kan man processa skiten ur varann, men det förlorar ju båda på. I enskild firma kan man lugnt bestämma "lönen" i efterhand i samband med deklarationen. Vill du ha 1/2 eller 2/5? Tar du mer får du högre skatt. Pengarna är merendels redan spenderade eftersom makarna delar upp dem efter hushållets behov. Ett av få tillfällen då kommunism ibland fungerar.

Jo, så de flesta i den bransch jag plötsligt befinner mig i är kvinnor. Det skulle va gött med en medarbetare, men det vore uppenbart problematiskt att först typ förlova sig med en tjej och sen anställa en annan tjej som medarbetare. Bättre om det är en och samma. Med det sagt känner jag en äldre herre jag nog skulle kunna samarbeta med, så det finns lösningar. Man kan också bli uppköpt.
sestir
#3. Publicerat 2022-01-29 av sestir
Många töser skriver i profilom att de trivs bra med sitt yrke. I verkligheten verkar det inte vara så. Det är kanske ingen under 40 som vågar skriva att de vantrivs och vill testa något nytt, för då kanske det händer... :Å
Höstlöv säger: Cyklar hem i fantastisk solnedgång med rapsfält som just börjar färga fälten smått gula & gläds över allt som är positivt. Tacka Herren i allt!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen