Ben säger: Hej Turbotant! Tack detsamma, Gud välsignelse över dig.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2021-06-19 av Anonym.
Tankar .... runt dejting på nätet
Jag blir bara en yta
av beskrivande ord.
Inte en själ att möta
Utan en person att bedöma.

Jag är satt på inspektion
Utan att våga beröra.
Betraktare står på distans
Och läser beskrivande ord.

Synliga kapitel rubriker
I mina memoarers arkiv.
Epitet som betraktas men
Aldrig synas, aldrig berörs.

Jag är reducerad till en skulptur
former att betrakta.
Värderingar att utvärdera,
Men själen får inte tala.

Hur ska vi finna mötet
När allt blir synat från avstånd.
Hur ska kärleken vakna
Utan en utsträckt hand.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2021-06-19 av Anonym
Åh, så bra beskrivet! Känner igen tankarna. Du ringar verkligen in dilemmat.
Hur kommer vi in under det yttre skalet, som betraktare och granskare?
Det vi "ser" är inte alltid det som vill och behöver ses. Vi är så mycket djupare och dyrbarare än ytan. Och möten måste ske "därunder", för att beröring ska kunna nå längre in och slå an en klang som varar och når själens vilja och längtan.
Anonym
#2. Publicerat 2021-06-19 av Anonym
Koggan!
Jag håller med dig. MEN jag ser inga alternativ som fungerar bättre.
Hade det funnits hade jag inte varit här :-)
Anonym
#3. Publicerat 2021-06-19 av Anonym
Ja, väldigt bra och fint uttryckt!
Angående alternativ så kan jag hålla med - det finns kanske inte så många, särskilt inte i dessa tider. Men bara att bli lite mer medveten om förutsättningarna kanske kan innebära ett steg framåt?
Anonym
#4. Publicerat 2021-06-19 av Anonym
Åh, så bra beskrivet! Känner igen tankarna. Du ringar verkligen in dilemmat.
Hur kommer vi in under det yttre skalet, som betraktare och granskare?
Det vi "ser" är inte alltid det som vill och behöver ses. Vi är så mycket djupare och dyrbarare än ytan. Och möten måste ske "därunder", för att beröring ska kunna nå längre in och slå an en klang som varar och når själens vilja och längtan.
Tack, tror att dejta på nätet är ett bra sätt men vi glömmer vad dejta betyder att mötas. Folk verkar tro att texta är att mötas.
Vidare verkar det som de sosiala speregler vi har i verkligheten inte gäller längre. Man hejar inte och när någon önskar inleda samtal och man vill inte mötar man det ofta med tystnad i ställer med respekt tackar nej. Kanske en enkel förklaring för att vissa värme och respekt. Avståndet är för stort, vill inte flytta. Är färdig med barn eller ålderskilnaden är för stor för mig.

Ibland är jag rädd för att det finns en teologisk debatt man tar innan man släpper in någon men det är kanske bara min känsla.

Att faktiskt ringa varandra och ta det där samtalet på allvar och ge den andre tid att beröra. Har flera gånger gett chansen till personer att vissa vem de är även om jag inte ser några gemensama nämnare.

Vi är väldigt privata försöker ge ut mitt namn snabbt för att folk sa veta vem jag är. Har pratat med troll och det är inte kul. Har även textat med en tjej i flera veckor och funderade på om hon var ett troll eller inte det var hon inte men hon ville nästan bara texta och allt gick åt skogen för man vill inte mötas.

Är det inte så att möta någon man kan växa med är det stora och då kan skilnader vara berikande.
Modet att faktiskt våga mötas tror jag är avgörande!
Anonym
#5. Publicerat 2021-06-20 av Anonym
Hur ska kärleken vakna
Utan en utsträckt hand.

Kan väl vara så att du sträckt ut din hand men att urvalet är för litet. Kanske ser de dig på avstånd eller så går de bara in på din profil om du varit besökare på deras. Kanske har du chans på 3% av damerna här om du själv är villig att flytta från familj jobb och vänner. Är det några som tagit initiativ för ett samtal eller chatt med dig eller betraktar de dig bara som en staty och går vidare? Vemodet kanske bitterheten är sannolikt ömsesidig. De rara kvinnorna och deras förtjusande bilder är som glitter och glamor. Oj nu tänkte jag på After dark med Krister Lindarv. Kanske har kvinnorna bränt sig på män som säger sig vara kristna och ser med största misstänksamhet på våra profiler. Det vet vi inget om. Man märker dock att man lika gärna kunde läsa gravstenar på en kyrkogård. Nu har jag själv varit sur, kanske rent av otrevlig. Men jag har i alla fall fått en reaktion. Blockad är också en reaktion. Blockera mera. Då behöver man inte lägga ner tid på ett dödkött som inte är intresserad av ens person. Kvinnor som inte funnit en karl på ett år kommer förmodligen inte finna honom på tio år heller.
Höstlöv
#6. Publicerat 2021-06-20 av Höstlöv
Nordstream... Detta är första gången jag väljer att skriva ngt i Forum men känner det väl angeläget. Min förmodan är att de flesta av oss är här på KD med rent mjöl i påsen och vill möta någon att älska och älskas av. Alla har inte tur i kärlek och vi har alla olika bagage och därmed olika förutsättningar.
Din slutkommentar kommer knappast tas emot med kärlek och det är väl ändå det du vill finna.
Du skrev ngt i stil med.
"Om en kvinna inte hittat en man på ett år lär hon knappast finna det på 10 år heller".
Med en sådan nedlåtande kommentar (även om du syftar på att de kanske är för kräsna) ska du kanske inte förundras över varför du själv är ensam. Det finns de vars verklighet ser ut som du skriver. Ofrivillig ensamhet är inget jag önskar någon. Denna kommentar sårar mer än det stärker och når knappast de du egentligen kanske vill peka finger åt. Din egen bitterhet blir till din nackdel. Försök vända på steken istället och du kanske blir lycklig. Sedan finns det ju de som dissar folk hit och dit i ett nafs men då vet de ju inte vad de går miste om. Tji får de!
Som Koggan skriver betraktas och bedöms vi, det kan vara jobbigt nog. Att bara våga ta steget ut här kan för en del vara en stor rädsla att övervinna.
Om vi inte visar varandra mer kärlek än såhär hur kan vi då förvånas över att vi har så många singelhushåll i vårt land.
Vår egen besvikelse över hur vi kanske blir bemötta av de som tyvärr figurerar här och inte använder sig av vanligt hyfs och ett respektfullt bemötande ska inte stå i vägen för de guldkorn som faktiskt finns här.
Vi vill väl gärna tro att vi själva är ett?! Med våra fel och brister (för sådana har vi alla) är vi vackra värdefulla pärlor och jag vill passa på att önska oss alla lycka till på färden mot kärleken som vi alla drömmer om, självklart även du Nordstream. Tror inte att du egentligen menar så illa som det låter. Låt TRO HOPP & KÄRLEK få lysa starkare än våra nedlåtande kommentater om oss själva och varandra.
Allt gott i värmeböljan!
Anonym
#7. Publicerat 2021-06-20 av Anonym
Nordstream... Detta är första gången jag väljer att skriva ngt i Forum men känner det väl angeläget. Min förmodan är att de flesta av oss är här på KD med rent mjöl i påsen och vill möta någon att älska och älskas av. Alla har inte tur i kärlek och vi har alla olika bagage och därmed olika förutsättningar.
Din slutkommentar kommer knappast tas emot med kärlek och det är väl ändå det du vill finna.
Du skrev ngt i stil med.
"Om en kvinna inte hittat en man på ett år lär hon knappast finna det på 10 år heller".
Med en sådan nedlåtande kommentar (även om du syftar på att de kanske är för kräsna) ska du kanske inte förundras över varför du själv är ensam. Det finns de vars verklighet ser ut som du skriver. Ofrivillig ensamhet är inget jag önskar någon. Denna kommentar sårar mer än det stärker och når knappast de du egentligen kanske vill peka finger åt. Din egen bitterhet blir till din nackdel. Försök vända på steken istället och du kanske blir lycklig. Sedan finns det ju de som dissar folk hit och dit i ett nafs men då vet de ju inte vad de går miste om. Tji får de!
Som Koggan skriver betraktas och bedöms vi, det kan vara jobbigt nog. Att bara våga ta steget ut här kan för en del vara en stor rädsla att övervinna.
Om vi inte visar varandra mer kärlek än såhär hur kan vi då förvånas över att vi har så många singelhushåll i vårt land.
Vår egen besvikelse över hur vi kanske blir bemötta av de som tyvärr figurerar här och inte använder sig av vanligt hyfs och ett respektfullt bemötande ska inte stå i vägen för de guldkorn som faktiskt finns här.
Vi vill väl gärna tro att vi själva är ett?! Med våra fel och brister (för sådana har vi alla) är vi vackra värdefulla pärlor och jag vill passa på att önska oss alla lycka till på färden mot kärleken som vi alla drömmer om, självklart även du Nordstream. Tror inte att du egentligen menar så illa som det låter. Låt TRO HOPP & KÄRLEK få lysa starkare än våra nedlåtande kommentater om oss själva och varandra.
Allt gott i värmeböljan!
Tack för mycket kloka ord!
Anonym
#8. Publicerat 2021-06-20 av Anonym
Det är fler som har uttryckt det, men hur I hela friden ska kristna kunna fungera tillsammans i en evighet..när kristna inte ens kan hälsa på eller prata med varandra?

Fick ett besök på min profil på fm.
Har aldrig någonsin skrivit med killen. En 36-åring. Har aldrig besökt hans sida, vad jag minns. OM jag gjort det, så har det varit av misstag, när mobilen gör så att sidan "hoppar till" när man backar eller byter sida. Hur som helst så blockade han mig.
Varför..?
Jag söker inte ens en partner, och definitivt ingen i mina barns ålder.
Finns det inget vanligt folkvett i Kristi kropp, mellan alla kroppsdelar i kyrkan?
Hur ska då Guds Ande kunna få trivas och verka fritt?

Vill Gud att vi ska blockera varandra, utan att någon gjort något?
Vad är ursäkten..?
Anonym
#9. Publicerat 2021-06-20 av Anonym
Hur ska kärleken vakna
Utan en utsträckt hand.

Kan väl vara så att du sträckt ut din hand men att urvalet är för litet.
Försöker vissa mod och reflektera över mina tankar i dessa möten. Det jag förstått efter allt skrivande och pratande är att vi alla måste jobba med oss själva. Har under många år jobbat med mig själv så jag kan bli den bäste Koggan, en bra vän, kollega och partner. Att jobba på min förmåga att älska och se andra framför mig själv.

När jag läser det du skriver här och på din sida undrar jag hur du tror andra uppfattar det du säger? Vad är det för bild du vill ge andra runt vem du är? Tror du det du skriver lockar nyfikenheten på vem du är?

Det är här mina reflektioner, försöker göra mig rättvissa i text men vill också försöka få reflekterat att vi måste möta varandra i mer än bara text. Vidare ska jag ge andra chansen att vissa vem de är.

Kärlek handlar om sårbarhet och själslig nakenhet något vi alla måste jobba med.

Önskar dig lycka till på vägen Nordstream.
Anonym
#10. Publicerat 2021-06-20 av Anonym
Det är fler som har uttryckt det, men hur I hela friden ska kristna kunna fungera tillsammans i en evighet..när kristna inte ens kan hälsa på eller prata med varandra?

Fick ett besök på min profil på fm.
Har aldrig någonsin skrivit med killen. En 36-åring. Har aldrig besökt hans sida, vad jag minns. OM jag gjort det, så har det varit av misstag, när mobilen gör så att sidan "hoppar till" när man backar eller byter sida. Hur som helst så blockade han mig.
Varför..?
Jag söker inte ens en partner, och definitivt ingen i mina barns ålder.
Finns det inget vanligt folkvett i Kristi kropp, mellan alla kroppsdelar i kyrkan?
Hur ska då Guds Ande kunna få trivas och verka fritt?

Vill Gud att vi ska blockera varandra, utan att någon gjort något?
Vad är ursäkten..?
Förstår dig, sosiala koder verkar inte fungera så bra alla gånger.
Ben säger: Hej Turbotant! Tack detsamma, Gud välsignelse över dig.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen