Höstlöv säger: Våra liv kan se olika ut vad gäller förutsättningar & livsvillkor. Ofrivillig ensamhet av partner/vänner finns överallt. Bjud över nån, det är helg!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Popah
Skapat 2021-05-25 av Popah, man, 39 år, Dalarnas län.
Ep 44: Orimliga förväntningar med Josefin Arenius
Wooohoooo!! Inför veckans avsnitt träffar jag och Cilla, den gamle Frizongeneralen Josefine Arenius för att snacka om "orimliga förväntningar" och hur vi ibland inte känner igen känslan av "kär" pga. vi kommit att förknippa den med ont i magen och ångest - vilket gör att vi inte identifierar okomplicerad förälskelse som just kärlek!

Det och mycket annat i veckans avsnitt!!

Tror det kommer bli hur #Glorious som helst!!

Vad tror ni om Josefins tankar?
Är det så att vi som blivit sårade under tonnåren och tiden som unga vuxna får svårare att identifiera känslan av kärlek när den i äldre år dyker upp i en form som inte innebär ångest?



https://www.podbean.com/ew/pb-fgin9-10499ac

Svar på inlägg

Alice
#1. Publicerat 2021-05-25 av Alice
Jag skulle säga att det är helt tvärtom.
Kärleken är ännu mer intensiv och stark, iallafall när man passerat 35

Och många tvärtom identifierar ont i magen och ångest, men förstår inte att de egentligen blivit kära

De är så livrädda för att bli sårade att de lätt identifierar ångesten, men inte kärleken, och slänger iväg alla sina chanser innan de hunnit bli något mera.
Anonym
#2. Publicerat 2021-05-26 av Anonym
Jag misstänker också att det byggs upp ormliga förväntningar på en framtida partner. Kanske har man haft det jobbigt tidigare och då vill ha det mer exakt som man tänkt sig längre fram?
Och då skapar man checklistor, som kanske aldrig blir uppfyllda.
För det är inga robotar vi träffar, utan det är likadana unika original som vi själva är. Med egenheter, egenskaper, tillgångar, och jobbigheter som både kan utvecklas och dämpas med vilja och träning. Sammanslipas om man så vill, från båda håll.

Hos ett äldre par som varit tillsammans länge kan man se en följsamhet och ett överseende, ett fördrag med varandras egna drag. Men också en uppskattning och ett värdesättande av allt de har gemensamt och har gått igenom. Tryggheten ligger i accepterandet av den man är, av varandra som unika.

Men här verkar ni fokusera på själva känslan av förälskelse, upplevelsen, den kemiska/biologiska reaktionen i hjärnan och kroppen.
Kanske är det bara sunt att vara försiktig?
För blindheten som följer med handlös kemisk/biologisk förälskelse vill inte gärna se och bry sig om varningsklockor. Man kan tänka i efterhand att man borde ha varit mera lyhörd mot det som fanns inunder alla hormonerna.

Själva känslan av förälskelse kan nog vara minst lika stark på "gamla dagar". Kanske har man hittat sig själv lite mer och är tryggare i sig själv, och därför vågar blomma ut i just den starka stora förälskelsen?
Man gör det kanske mer med insikten av vad man ger sig in på. Och kanske är det därför den ibland förknippas med lite magångest också, eftersom man är rädd för att begå ett nytt misstag?
Anonym
#3. Publicerat 2021-05-26 av Anonym
Jag skulle vilja lägga till en sak.
Kärlek är inte detsamma som en relation alltid startande med stark förälskelse.
Om en förväntan på en viss typ av förälskemolnflygande känsla måste finnas, så kan nog ganska så många missa underbara starka förhållanden.
För det första så börjar inte alla förhållanden så. Det kan för många växa fram med tiden.
För det andra så måste fasen inte finnas. Man kan känna djup kärlek och enhet utan hormoniellt drabbande som slår ut hjärnan. :)
Jag tror det är för stor fixering vid vissa typer av rent fysiska passionerade känslor.
Anonym
#4. Publicerat 2021-05-26 av Anonym
Jag skulle vilja lägga till en sak.
Kärlek är inte detsamma som en relation alltid startande med stark förälskelse.
Om en förväntan på en viss typ av förälskemolnflygande känsla måste finnas, så kan nog ganska så många missa underbara starka förhållanden.
För det första så börjar inte alla förhållanden så. Det kan för många växa fram med tiden.
För det andra så måste fasen inte finnas. Man kan känna djup kärlek och enhet utan hormoniellt drabbande som slår ut hjärnan. :)
Jag tror det är för stor fixering vid vissa typer av rent fysiska passionerade känslor.
Just denna fixering vid "hormoniellt drabbande som slår ut hjärnan" verkar till stora delar vara en kulturell företeelse. Det finns också risk att hamna i ett missbruk om man jagar den hormonkicken. Förälskelsehormonerna är ju synnerligen beroendeframkallande...
Anonym
#5. Publicerat 2021-05-26 av Anonym
Just denna fixering vid "hormoniellt drabbande som slår ut hjärnan" verkar till stora delar vara en kulturell företeelse. Det finns också risk att hamna i ett missbruk om man jagar den hormonkicken. Förälskelsehormonerna är ju synnerligen beroendeframkallande...
Precis. En del söker efter att befinna sig i just förälskelsestadiet, men när det klingar ut tröttnar man och söker på nytt känslan/upplevelsen igen.
Man är förälskad i själva förälskelsen. Kopplat till lustcentrat i hjärnan.
Popah
#6. Publicerat 2021-05-26 av Popah
Jag skulle säga att det är helt tvärtom.
Kärleken är ännu mer intensiv och stark, iallafall när man passerat 35

Och många tvärtom identifierar ont i magen och ångest, men förstår inte att de egentligen blivit kära

De är så livrädda för att bli sårade att de lätt identifierar ångesten, men inte kärleken, och slänger iväg alla sina chanser innan de hunnit bli något mera.
Oj, spännande "tvärt om"-perspektiv.

Om du skulle kategorisera de olika typerna av personligheter som överenstämmer med din beskrivning kontra Josefines beskrivning, vad tänker du då skulle skilja deras erfarenheter?

Tänker du att de du beskriver aldrig riktigt varit kära, medan Josefines exempel bygger på personer som varit i mer eller mindre destruktiva relationer?
Popah
#7. Publicerat 2021-05-26 av Popah
Jag misstänker också att det byggs upp ormliga förväntningar på en framtida partner. Kanske har man haft det jobbigt tidigare och då vill ha det mer exakt som man tänkt sig längre fram?
Och då skapar man checklistor, som kanske aldrig blir uppfyllda.
För det är inga robotar vi träffar, utan det är likadana unika original som vi själva är. Med egenheter, egenskaper, tillgångar, och jobbigheter som både kan utvecklas och dämpas med vilja och träning. Sammanslipas om man så vill, från båda håll.

Hos ett äldre par som varit tillsammans länge kan man se en följsamhet och ett överseende, ett fördrag med varandras egna drag. Men också en uppskattning och ett värdesättande av allt de har gemensamt och har gått igenom. Tryggheten ligger i accepterandet av den man är, av varandra som unika.

Men här verkar ni fokusera på själva känslan av förälskelse, upplevelsen, den kemiska/biologiska reaktionen i hjärnan och kroppen.
Kanske är det bara sunt att vara försiktig?
För blindheten som följer med handlös kemisk/biologisk förälskelse vill inte gärna se och bry sig om varningsklockor. Man kan tänka i efterhand att man borde ha varit mera lyhörd mot det som fanns inunder alla hormonerna.

Själva känslan av förälskelse kan nog vara minst lika stark på "gamla dagar". Kanske har man hittat sig själv lite mer och är tryggare i sig själv, och därför vågar blomma ut i just den starka stora förälskelsen?
Man gör det kanske mer med insikten av vad man ger sig in på. Och kanske är det därför den ibland förknippas med lite magångest också, eftersom man är rädd för att begå ett nytt misstag?
Ja, precis!
Just det här avsnittet kom att fokusera mer på just första fasen, själva dejtingfasen!
Däremot gjorde vi två program tidigare i höstas med psykologen Alf B. Svensson som mer tar upp det du nämner. Han var överens med dig.
Popah
#8. Publicerat 2021-05-26 av Popah
Just denna fixering vid "hormoniellt drabbande som slår ut hjärnan" verkar till stora delar vara en kulturell företeelse. Det finns också risk att hamna i ett missbruk om man jagar den hormonkicken. Förälskelsehormonerna är ju synnerligen beroendeframkallande...
Japp!!
Jag tror du har helt rätt!!
Jag tycker mig se att den sekulära majoritetskulturen - ibland - förespråkar just en konsumistisk syn på relationer som jag tror går emot Guds tanke för oss!!
Anonym
#9. Publicerat 2021-05-26 av Anonym
Japp!!
Jag tror du har helt rätt!!
Jag tycker mig se att den sekulära majoritetskulturen - ibland - förespråkar just en konsumistisk syn på relationer som jag tror går emot Guds tanke för oss!!
Höstlöv säger: Våra liv kan se olika ut vad gäller förutsättningar & livsvillkor. Ofrivillig ensamhet av partner/vänner finns överallt. Bjud över nån, det är helg!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen