BoazNovax säger: Moand Välkommen! Så damerna här har väntat på dig. Och nu är du äntligen här.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2021-05-12 av Anonym.
Nåd utan gränser
Känner ni igen den underbara sången?

"Det enda som bär när allting annat vacklar, det är Guds nåd och hans barmhärtighet.
All jordisk berömmelse och glans den slocknar när sist jag står hos Gud i härlighet.

Det enda jag vet det är att nåden räcker, att Kristi blod min synd, min skuld betäcker.
Det enda jag har att lita till en gång, det är Guds nåd, Guds gränslösa nåd.

Det enda som står igenom alla tider, är Kristi kors och blodets säkra grund.
Ty allt vad jag byggt av hö och strå det faller.
Det varar blott en kort, en flyktig stund.

Det enda jag har inför den vita tronen, det är en frälsad själ. Halleluja!
Och detta är nog ty all min synd blev sonad när Jesus dog för mig på Golgata."

Mitt i en coronadrabbat värld finns det en sak att vara tacksam för: Guds gränslösa nåd!
Och den finns för varje själ som behöver den.

Nåden kan för en del verka orättvis, och då är Gud en orättvis Gud.
Men hur kan den som älskade oss alla först, medan vi ännu var syndare och inte brydde oss om honom, bli till en orättvis Gud mot vissa människor?
I så fall är han orättvis mot oss alla, eftersom ingen har gjort sig förtjänt av Guds nåd och kärlek.

Vi är frälsta enbart av nåd. Guds gåva är frälsningen.
Ingenting vi gör kan lägga till eller dra ifrån något ifrån frälsningens gåva.
Det erbjudandet, evig oförtjänt nåd och kärlek, är outstanding! Och något att tacka för i livets alla förhållanden.

Ibland talas det om att enbart den som gör vissa gärningar blir frälst. Men gärningarna är en följande handling från ett förvandlat hjärta, förvandlat av nåden och kärleken från Gud.
Den kan bryta ner det hårdaste, torraste, till synes mest hopplösa hjärta, och förvandla det hårda och torra till strömmar av liv från honom.
Sedan har vi saker att brottas med, medan vi är kvar här. Men vi brottas tillsammans med kungars Kung. Om vi vill ta emot det erbjudandet och den hjälpen. Och vi vet att han redan har segrat.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2021-05-12 av Anonym

Några härliga bibelord om nåden:


16 Av hans fullhet har vi alla fått, nåd och åter nåd. 17 Lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus.” (Joh 1:16–17)

38 Därför ska ni veta, bröder, att det är genom honom som syndernas förlåtelse förkunnas för er. 39 Var och en som tror förklaras rättfärdig i honom och fri från allt som ni inte kunde frias från genom Mose lag.” (Apg 13:38–39)

21 Jag förkastar inte Guds nåd. För om rättfärdighet kunde nås genom lagen, då hade Kristus dött förgäves.” (Gal 2:21)

6 Men är det av nåd, så är det inte av gärningar. Annars vore nåden inte längre nåd.” (Rom 11:6)


Anonym
#2. Publicerat 2021-05-12 av Anonym

4 Men Gud som är rik på barmhärtighet har älskat oss med så stor kärlek, 5 även när vi ännu var döda genom våra överträdelser, att han har gjort oss levande med Kristus. Av nåd är ni frälsta! 6 Han har uppväckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus, 7 för att i kommande tider visa sin överväldigande rika nåd genom godhet mot oss i Kristus Jesus. 8 Av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva. Guds gåva är det, 9 inte på grund av gärningar för att ingen ska berömma sig.” (Ef 2:4–9)

21 Men nu har det uppenbarats en rättfärdighet från Gud utan lag, en som lagen och profeterna vittnar om, 22 en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus för alla som tror. Här finns ingen skillnad. 23 Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, 24 och de förklaras rättfärdiga som en gåva, av hans nåd, därför att de är friköpta av Kristus Jesus.” (Rom 3:21–24)


Anonym
#3. Publicerat 2021-05-12 av Anonym

14 Så skulle välsignelsen som Abraham fått komma till hedningarna i Jesus Kristus, så att vi genom tron skulle få den utlovade Anden.” (Gal 3:14)

32 Och nu överlämnar jag er åt Gud och hans nåderika ord, som har makt att bygga upp er och ge er arvet bland alla som helgats.” (Apg 20:32)
BoazNovax säger: Moand Välkommen! Så damerna här har väntat på dig. Och nu är du äntligen här.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen