Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Popah
Skapat 2021-04-09 av Popah, man, 39 år, Dalarnas län.
KDP Ep 39: Otrygg, undvikande eller bara ambivalent?


Hurra!!

Cilla fyller år och firar med ett avsnitt som går på djupet kring en fråga som hon tror sätter fula krokben i dejtingsammanhang. Vad innebär anknytningsproblematik och hur kan vi känna igen om vår emotionella kompass fått törnar genom livet? Och hur kan vi med den kunskapen hitta rätt även om vår känslomässiga kompass är trasig?

David Plars är tillbaka och längs avsnittets gång trillar även Fritjof in i samtalet.


I avsnittet får vi även lyssna till Anna-Maria Bergqvist och Jeanette Alfredssons nytolkning av Pärleporten, samt en liten födelsedagshälsning till Cilla levererad av ingen mindre än musikallegenden Tomas Hagenfors från världsmetropolen Kumla!

Återkoppla gärna med era tankar kring anknytningsteorier, är det ett verktyg ni själva har erfarenhet av och hur tänker ni kring David och Cilla85s erfarenheter av ämnet?

https://www.podbean.com/ew/pb-kdr8h-100302cx


https://open.spotify.com/episode/2jWKaOHnYtUyajRglZaC5v?si=4789301e5817417a

Svar på inlägg

Fritjof
#1. Publicerat 2021-04-09 av Fritjof
Jag har också dragit till mig många undvikande. Numera undviker jag dom men jobbar fortfarande med att jag själv ska bli bättre och tryggare. Jag har mer en dragning åt det ambivalenta hållet.
Popah
#2. Publicerat 2021-04-09 av Popah
Deppigt!

Intressant inspel kring hur sexuella relationer kan påverka vår anknytning i avsnittet, Fritjof!
DavidP
#3. Publicerat 2021-04-10 av DavidP
Ett riktigt mysigt avsnitt i min mening. Fritjof, har du någon referens till undersökningen du nämner? Hade gärna kollat in den lite närmare!
Alice
#4. Publicerat 2021-04-11 av Alice
Jag tror man får försöka lära sig sina triggers. Tidigare dåliga erfarenheter ledde till starka överdrivna reaktioner på småsaker. Många triggas direkt av rädsla som kan leda till tappat intresse och att man ger upp för tidigt innan man gett den andre en rimlig chans. Jag tror de allra flesta har de problemen.
Som exempel kan en del direkt förlora intresset när de träffar någon som inte vill vänta med intimitet till äktenskapet, det är rädslan för att bli utnyttjad eller inte respekterad för sin religiösa inställning.
Samma sak händer för andra att de förlorar intresset när tvärtom någon vill vänta, att de får känslan av att bli ratade och vara oattraktiva.
Men det finns även småtriggers som att man känner "fnittriga människor är inte min typ". Om någon får ett ohämmat skrattanfall lite för ofta, då uppstår rädslan för att hitta en person som inte är seriös utan flamsar bort alla djupa känslor. Eller tvärtom "han/hon saknar humor, ingenting för mig", om någon inte skrattar åt ens skämt så uppstår rädslan för att träffa en butterkvist som kommer göra en deprimerad på sikt.
Dessa småsaker kan tidigt döda intresset, helt i onödan, pga dåliga erfarenheter. Så det gäller att ha lite tålamod tror jag med sig själv och sina överdrivna reaktioner i början. Observera och vänta ut reaktionerna. Åtminstone om ett grundintresse finns.
Popah
#5. Publicerat 2021-04-11 av Popah
Jag tror man får försöka lära sig sina triggers. Tidigare dåliga erfarenheter ledde till starka överdrivna reaktioner på småsaker. Många triggas direkt av rädsla som kan leda till tappat intresse och att man ger upp för tidigt innan man gett den andre en rimlig chans. Jag tror de allra flesta har de problemen.
Som exempel kan en del direkt förlora intresset när de träffar någon som inte vill vänta med intimitet till äktenskapet, det är rädslan för att bli utnyttjad eller inte respekterad för sin religiösa inställning.
Samma sak händer för andra att de förlorar intresset när tvärtom någon vill vänta, att de får känslan av att bli ratade och vara oattraktiva.
Men det finns även småtriggers som att man känner "fnittriga människor är inte min typ". Om någon får ett ohämmat skrattanfall lite för ofta, då uppstår rädslan för att hitta en person som inte är seriös utan flamsar bort alla djupa känslor. Eller tvärtom "han/hon saknar humor, ingenting för mig", om någon inte skrattar åt ens skämt så uppstår rädslan för att träffa en butterkvist som kommer göra en deprimerad på sikt.
Dessa småsaker kan tidigt döda intresset, helt i onödan, pga dåliga erfarenheter. Så det gäller att ha lite tålamod tror jag med sig själv och sina överdrivna reaktioner i början. Observera och vänta ut reaktionerna. Åtminstone om ett grundintresse finns.
Japp, samt påminna sig själv om att alla människor är unika och att vi därför gör både oss själva och varandra en otjänst om vi allt för kategoriskt försöker pressa in unika individer i olika boxar och modeller. :-)

Det har jag märkt hos mig själv också, att jag försöker förstå och kategorisera nya människor utifrån deras likheter med tidigare människor i mitt liv.
Popah
#6. Publicerat 2021-04-11 av Popah
Btw Alice!
Har du följt senaste säsongen av Gift vid första ögonkastet?
Vore spännande att höra dina reflektioner! :-)
Fritjof
#7. Publicerat 2021-04-11 av Fritjof
Ett riktigt mysigt avsnitt i min mening. Fritjof, har du någon referens till undersökningen du nämner? Hade gärna kollat in den lite närmare!
The truth about sex av Stefan Molyneux: https://altcensored.com/watch?v=um3EmS9DKsI där hittas alla källor också.

Ett avsnitt alla borde lyssna på så lyssna gärna på hela!
DavidP
#8. Publicerat 2021-04-11 av DavidP
Alltid intressant att höra din åsikt Alice. :) Vad tror du om det här med anknytningsmönster från barndomen (eller senare traumatisk händelse) som kan göra att försvarsmekanismer inom oss triggas utan att vi själva är medvetna om det? Vad tyckte du om avsnittet i övrigt?
Alice
#9. Publicerat 2021-04-12 av Alice
Btw Alice!
Har du följt senaste säsongen av Gift vid första ögonkastet?
Vore spännande att höra dina reflektioner! :-)
Jag har bara läst om programmet, inte följt det.
Förr i tiden, långt tillbaka gifte sig många vid iallafall andra eller tredje ögonkastet. Jag tror Josef och Maria, Jesu föräldrar gjorde det utan större svårigheter.
Men nu är andra tider och vi präglas av vår tid. Så även om vi skulle få en säregen idé och skulle vilja bli ihopfösta med någon okänd som "överheten" utsett åt oss, så slår vår tids värderingar in och gör oss livrädda på själva bröllopet. För i vår tid ska det finnas stark åtrå, kärlek och allt ska stämma vid första ögonkastet om man vill gifta sig vid första ögonkastet. Det är en lögn, det gjorde det varken förr eller idag. Så väljer man att gifta sig vid första ögonkastet så måste man förvänta sig en lång period av att lära känna den andre och försöka hitta åtrå och kärlek. Det är faktiskt inte omöjligt, bara ett annat sätt att tänka. Men det kan vara omöjligt i vissa situationer när parterna inte förstått vad som förväntas och inte förberett sig mentalt på den helt annorlunda processen.
Alice
#10. Publicerat 2021-04-12 av Alice
Alltid intressant att höra din åsikt Alice. :) Vad tror du om det här med anknytningsmönster från barndomen (eller senare traumatisk händelse) som kan göra att försvarsmekanismer inom oss triggas utan att vi själva är medvetna om det? Vad tyckte du om avsnittet i övrigt?
Såklart kan osäkerhet och anknytningsvårigheter bildas tidigt i barndomen. Men jag tror inte på att hårddra svårigheterna i de olika fack som ofta sätts med olika titlar för att representera en typ av svårigheter.
Jag menar att en frånvarande eller ambivalent eller oförutsägbar eller rentav dålig anknytningsperson tidigt i barndomen kan ge olika reaktioner i vuxen ålder beroende på personlighet hos barnet som växt upp med denne förälder.
Vissa barn tål att bli ignorerade en timme när de är ledsna utan problem i vuxen ålder, andra är känsligare och tål ingenting och behöver uppmärksamhet direkt.
En typ av beteende, exempelvis att bli rädd för starka känsloyttringar kan förändras, så man istället själv dränker den andre i starka känsloyttringar. Det är inte statiskt och inte så enkelt.
Att fånga upp sina svårigheter är bra, att adressera dem bakåt om det funkar är bra. Men att gräva i sin barndom efter svar som inte är uppenbara tror jag är en dålig idé.
Bäst i så fall att söka professionell hjälp med grävandet. Alternativt förhålla sig till nuet och delvis acceptera hur man fungerar.
Vi har ju lätt att se problem.
Men ingenting är ett problem om man hittar en partner som accepterar och har förståelse för ens beteende.
Problem uppstår i relation till andra. De finns inte i vakuum.
Så om exempelvis en person blir rädd för starka känsloyttringar, varför inte bromsa sig själv som partner?
Ibland löses problem av sig självt om bägge accepterar varandra och jobbar på förståelse. Om problem kvarstår efter en tid så kan man söka professionell hjälp.