Ben säger: Hej Turbotant! Tack detsamma, Gud välsignelse över dig.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Tillit
Skapat 2021-01-10 av Tillit, man, 59 år, Stockholms län.
Det som ni viskat i örat i enrum ska ropas ut på taken.
Börjar med några bibelord:

Det finns inget dolt som inte ska uppenbaras, och inget gömt som inte ska bli känt och komma i dagen. Var därför noga med hur ni lyssnar. Lukasevangeliet 8:17-18

Det finns inget dolt som inte ska uppenbaras, och inget gömt som inte ska bli känt. Därför ska allt som ni sagt i mörkret höras i ljuset, och det som ni viskat i örat i enrum ska ropas ut på taken.
Lukasevangeliet 12:1-3

Därför, om du bär fram din gåva till altaret och där kommer ihåg att din broder har något emot dig, så lämna din gåva framför altaret och gå först och försona dig med din broder. Kom sedan och bär fram din gåva. Skynda dig att göra upp med din motpart medan du är med honom på vägen. Matteusevangeliet 5:23-25

Det sista ordet är något som har talat till mig många gånger i livet. Jesus säger faktiskt inte att om jag har något emot min broder, utan om min broder har något emot mig. Något som Jesus till och med ber mig göra upp "inför altaret" innan jag frambär "min gåva". Det står liksom ivägen för min frimodighet inför Gud.

Jag har fått höra via PM frågan om jag, Flight, Vingen och eventuellt några till står under Passion som vår andlige ledare. När jag fick frågan (och ett stort tack till dig som ställde frågan rakt ut till mig istället för att fortsätta tolka signaler i forumet), så skrattade jag högt för mig själv, för jag blev så paff, och sa förstås som det är att det inte finns någon tillstymmelse till något sådant och att det skulle förvåna mig lika mycket om Vingen och Flight skulle vara inblandad i något sådant "ministry"?

Så funderade jag vidare på hur ett sådant rykte faktiskt kan skada. Om jag ber om ursäkt till Passion för något jag sagt så blir det i den som läser (om idén om en sammanslutning har väckts) ögon som att jag "kryper" för henne eller är hunsad, istället för att det helt enkelt är ett uttryck för den jag är. Jag råkar ibland säga saker som gör folk ledsna i min iver utan att mena att göra någon ledsen, men då jag "ser" det ber jag hellre om förlåtelse en gång för mycket än en gång för lite. För den andres skull. Eller om jag, Flight eller Vingen får en ros av Passion för något vi har skrivit som hon gillar (vilket händer ibland) så tas detta som att hon bekräftar och uppmuntrar sina "lärjungar". Så fel det kan bli....

Så istället för att prata runt, eller sitta och undra var och en på sitt lilla hörn, så fråga. Var öppen. Det mår alla bäst av.

Forts.

Svar på inlägg

Tillit
#1. Publicerat 2021-01-10 av Tillit
Forts.

Jag har genom åren här haft flera dispyter med Passion och det ändrar inget i hur jag ser på henne eller tvärt om, kan jag nog säga med övertygad visshet. Det är ju inte alls konstigt att vi här faktiskt inte tolkar lika i allt eller är överens i allt. Vi prövar varandra ömsesidigt. Ingen är (eller borde vara) rädd för någon annan, eller tror att någon annan är bättre kristen och närmare Gud. Det är tyvärr, som jag upplever det, ganska tydligt att vissa här tror att HON tror att hon alltid hör bäst, mest rätt och står närmare Gud och stör sig av olika formuleringar.

Men vi är alla mogna kristna med integritet och har en egen vandring tillsammans med Gud. Ingen "ledare" behövs, som en del tydligen fått det till att jag och en del andra tror oss behöva. Om Passion lämnar forumet, så faller inte vår tro som om vi inte förmår tolka Bibeln själva. Det är helt befängt!
Anonym
#2. Publicerat 2021-01-10 av Anonym
Jag reagerade på ungefär samma sätt när jag fick vetskap om detta rykte. Helt otroligt hur somliga kan få till det!

Jag vet inte om det hjälper, men jag måste iaf försöka och i likhet med Tillit helt dementera ryktet. Vi är ingen sekt med Passion som andlig ledare! Vi utgör inte ens en grupp, vi som namngetts. Om det verkat så, beror det nog mest på att vi deltagit i dessa forumdiskussioner under lång tid och lite grand - mer eller mindre - lärt känna varandra.
Roffe
#3. Publicerat 2021-01-10 av Roffe

Hej!

Vill bara säga att jag upplever Passion mycket kunnig, om hon har rätt i allt det vet jag inte för mina kunskaper är inte i nivå med hennes.

Hon har så mycket att förmedla så hon kanske tar en hel del utrymme här, vilket jag uppskattar, men inte alla. För då trängs andra undan och det uppskattas inte av de som får mindre utrymme.

Ingen på detta forum kan jämföra sig med de insikter som Passion besitter.

Hon hänvisar ju mycket till Guds Ord Bibeln.

Hon är ju en aning ivrig/ brinnande för det hon vill framföra som för henne är sanningar, och det gillas ju inte av alla. Hon retar på sig en del människor men det gjorde även de profeter som fanns på Bibelns tid.

Vill bara uppmuntra Passion att komma tillbaka, när hon vilat sig från de påhopp som hon har utsatts för.

Några tankar från mig.
Tillit
#4. Publicerat 2021-01-10 av Tillit
Akta dig Roffe, så att du inte hamnar i sekten

Skojar. Bäst att tillägga.
Anonym
#5. Publicerat 2021-01-10 av Anonym
Forts.

Jag har genom åren här haft flera dispyter med Passion och det ändrar inget i hur jag ser på henne, eller tvärt om, kan jag nog säga med övertygad visshet. Det är ju inte alls konstigt att vi här faktiskt inte tolkar lika i allt eller är överens i allt. Vi prövar varandra ömsesidigt. Ingen är (eller borde vara) rädd för någon annan, eller tror att någon annan är bättre kristen och närmare Gud. Det är tyvärr, som jag upplever det, ganska tydligt att vissa här tror att HON tror att hon alltid hör bäst, mest rätt och står närmare Gud och stör sig av olika formuleringar.

Men vi är alla mogna kristna med integritet och har en egen vandring tillsammans med Gud. Ingen "ledare" behövs, som en del tydligen fått det till att jag och en del andra tror oss behöva. Om Passion lämnar forumet, så faller inte vår tro som om vi inte förmår tolka Bibeln själva. Det är helt befängt!
Du skriver något oändligt viktigt: "Ingen "ledare" behövs"...
Frågeställningen tyder på att frågeställaren ser det vara viktigt med en mänsklig ledare.
Därför vill jag lämna över detta budskap; - Vår Ledare är och skall alltid vara den Helige Ande.
Människan leder ofta fel i sin iver att hjälpa, människan tolkar i sin iver att finna det rätta och utan den Helige Andes hjälp blir tolkningen vilseledande.
Och ytterligare ett budskap till frågeställaren: När du upplever gensvar, dvs din ande överbryggar ett djup och når någon annan människa, då blir Andens gemenskap synlig mellan människor. Den helige Ande blir beviset på att budskapet är Sanningen. Och Sanningen vill man bekräfta...överallt.
Anonym
#6. Publicerat 2021-01-10 av Anonym
En av anledningarna till att Passion kan låta hård vissa gånger eller ha svårt med kritik är att hon utsatts för rena helvetet här på forumet genom åren. Särskilt förra året. Hon har hotats, hatats, trakasseras, kallats demonbesatt, häxa och allt möjligt. Så fort någon försvarade henne kallades de för besatta av djävulen. Särskilt en kvinna skapade ju närmare 10 profiler som hon använde, ibland flera parallellt, för att sprida hat och skriva kommentarer och starta inlägg om Passion. Hon har flera gånger fått stänga ner sin profil pga detta.
Jag var helt utomstående men valde att gå in och försvara då mobbningen gick för långt, då blev jag också trakasserad och fick ta bort min profilbild.
Jag har sett diskussionerna det senaste så jag förstår vem som skrivit till dig Tillit. Och jag tycker att du som skrev bör veta bakgrunden till alltihop.
Anonym
#7. Publicerat 2021-01-10 av Anonym
En av anledningarna till att Passion kan låta hård vissa gånger eller ha svårt med kritik är att hon utsatts för rena helvetet här på forumet genom åren. Särskilt förra året. Hon har hotats, hatats, trakasseras, kallats demonbesatt, häxa och allt möjligt. Så fort någon försvarade henne kallades de för besatta av djävulen. Särskilt en kvinna skapade ju närmare 10 profiler som hon använde, ibland flera parallellt, för att sprida hat och skriva kommentarer och starta inlägg om Passion. Hon har flera gånger fått stänga ner sin profil pga detta.
Jag var helt utomstående men valde att gå in och försvara då mobbningen gick för långt, då blev jag också trakasserad och fick ta bort min profilbild.
Jag har sett diskussionerna det senaste så jag förstår vem som skrivit till dig Tillit. Och jag tycker att du som skrev bör veta bakgrunden till alltihop.
Jag hade glömt hur det var, men nu minns jag och kan bekräfta att det var så här. Tack för påminnelsen, Bexy!
MrIroni
#8. Publicerat 2021-01-10 av MrIroni
Jag har inte synts till här något särskilt, men läst desto mer.
Och tänker som så att jag inte behövt gå in i diskussion när Passion finns med. Mest för jag håller med, och inte är så duktig att uttrycka mig så förståeligt som hon gör. Jag har läst sedan februari, men inte varit medlem förrän nyligen.
Så, tycker att det är bra att hon fortsätter, om hon kan. Ja, ni andra också.

För, tänk på att det är ett publikt forum. Och tänk att det är många fler som läser än som hör av sig.
Men förstår också om man inte vågar. Har liksom förstått det att det kan vara farligt sedan vita huset stormades. Att det är enkelt att bli trakasserad och få en mobb att gå emot, bara för oliktänkande.

...men, jag har ingen aning om vilka ni är.
Anonym
#9. Publicerat 2021-01-10 av Anonym
Börjar med några bibelord:

Det finns inget dolt som inte ska uppenbaras, och inget gömt som inte ska bli känt och komma i dagen. Var därför noga med hur ni lyssnar. Lukasevangeliet 8:17-18

Det finns inget dolt som inte ska uppenbaras, och inget gömt som inte ska bli känt. Därför ska allt som ni sagt i mörkret höras i ljuset, och det som ni viskat i örat i enrum ska ropas ut på taken.
Lukasevangeliet 12:1-3

Därför, om du bär fram din gåva till altaret och där kommer ihåg att din broder har något emot dig, så lämna din gåva framför altaret och gå först och försona dig med din broder. Kom sedan och bär fram din gåva. Skynda dig att göra upp med din motpart medan du är med honom på vägen. Matteusevangeliet 5:23-25
Vilka viktiga bibelord. Och allt annat som skrivits här är också så viktigt.
Sanning kommer alltid att vara sanning.
Anonym
#10. Publicerat 2021-01-11 av Anonym
Vilka viktiga bibelord. Och allt annat som skrivits här är också så viktigt.
Sanning kommer alltid att vara sanning.
Kul att se dig tillbaka Passion. Vet inte hur länge du varit borta för jag har varit ganska frånvarande en tid. Jag vet att du har din identitet i Kristus och att det är nog, men med tanke på all skit du tagit kan nog uppmuntran vara på plats. Du har varit en klok, undervisande och vänlig röst på ett forum som tidvis är helt vansinnigt. Dina inlägg har varit en anledning till att stanna kvar som betalande medlem även i tider när man kanske inte så aktivt söker efter någon. Jag ska inte säga att du behövs just på forumet för livet är så mycket större än ett märkligt forum. Men du behövs där Gud vill ha dig och har så mycket att ge!

Och på frågan om det finns en efterföljelse av henne hos medlemmar här tror jag verkligen inte det. Jag håller till exempel inte med om israel och sista tiden. Fast det är ingen särskilt viktig fråga, Gud har det i sin hand och vi kan vila och se. Men Passion har sitt hjärta rätt och stor kunskap. Jag känner mig berikad av mycket hon skrivit här och hoppas hon kommer skriva mer.
Ben säger: Hej Turbotant! Tack detsamma, Gud välsignelse över dig.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen