Ben säger: Hej Turbotant! Tack detsamma, Gud välsignelse över dig.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Popah
Skapat 2020-10-19 av Popah, man, 39 år, Dalarnas län.
KDP. Ep22: Nakna utan att blygas?


I veckan som kommer skall vi på Kristna Dejtingpodden träffa Apologias Direktor - vår polare - Stefan Gustavsson (även känd från Credoakademin och Svenska Evangeliska Alliansen) för att diskutera hans senaste bok "Nakna utan att blygas". Vi kommer även ta en kaffe med Stefan Swärd från Världen Idag, intervjua Sändarens chefredaktör Robban Tjernberg om hans bästa dejtingtips och äta söndagslunch hemma hos religionshistorikern Fredrik Brusi för att höra hur man inom judendom, kristendom och islam förhållit sig till det här med att söka sin livspartner genom de tre religionernas historia.

Jag och Cilla85 kommer även köra en liten spontanlivesändning där vi för ovanlighetens skull ev. blir intervjuade av MsNojd. Adressen till streamen kommer under fredagskvällen.

Så bomba på med era frågor och skriv gärna om ni riktar frågan mot någon specifik eller om den är allmänt ställd. :-)

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-10-19 av Anonym
Jag kan väl börja då..

Tänker ofta på att det verkar som om kristna idag lever med en närhet och vetskap om Jesus Kristus som "abstrakt". En slags andlighet man tar på sig ibland...kliver ur ibland..söker ibland...men däremellan orkar man inte med att "vara andlig". Utan man blir som de i världen. Går t.o.m. in i världens villkor och beteenden och mål.
Varför tror jag det? Jag är inte blind och döv.

Om man på fullaste allvar tror, eller vet, att Jesus vandrar med den enskilda frälsta människan..var hon än går och vad hon än gör.. så får det konsekvenser, borde få konsekvenser.
Om jag t.ex. klär mig utmanande. Visar massor av hud. Visar delar av brösten på ett utmanade sätt, med betydelsen att dra blickarna till just min kropp och med intentionen att verka åtråvärd och sexuellt lockande....vad hade Jesus sagt till mig då, om han fysiskt hade gått bredvid mig?
"Skyl dig"..."Förled inte männen in i frestelse"..."Lev inte som de i världen utan vandra som Guds heliga och helgade dotter"...?

Sådant här är ytterst irriterande att höra, för många. Man blir betraktad som en gammal konservativ stofil.
Men stanna upp lite och fundera på vad Jesus hade stått för, varnat för, och bett er att göra...i varje enskilt val.

Jesus är mer verklig och levande än han verkar vara.. Han är också helig och Gud själv. Han står för 100% renhet och rättfärdighet. Ingen uppblandning.
Vi kan aldrig bli fullkomliga i oss själva, men vi kan vara ledda av Anden och fråga Herren vad HAN skulle ha gjort och sagt.
Jag drar det till sin spets:
Om Jesus gick med oss på stan eller på stranden idag, fullt synlig, hade Jesus klätt sig i kläder som lockat kvinnor till frestelse när de sett på Honom? Hade hans lärjungar gjort det? Kvinnliga lärjungarna? Maria från Magdala?
Var är skillnaden på Jesus och på oss, som Kristi kropp..? Delar av Jesus Kristus på jorden.
Det går inte att koppla bort att man är detta.

Ska vi klä oss och bete oss så att vi sänder ut sex-signaler i ett samhälle som är totalt sexfixerat och porrnormaliserat och kroppsvärderat och värderar sex som "konsumtionsnöje"...med stolta upproriska huvuden och mena att vi lever i ett modernt samhälle, och att det enda som räknas är vår tro i hjärtat?

Är Kristus levande eller inte? Vill vi leva som heliga eller är det bara "andligt flum"..?

Innan jag får spydiga arroganta sarkastiska svar....så tänk igenom detta några vändor till.
Anonym
#2. Publicerat 2020-10-19 av Anonym
Nakenhet.. ska vi skämmas... blygas,
svaret på den frågan är självklart för många kristna ungdomar.. inbyggd i tron genom den Helige Andes närvaro.
Jag läser här om en målgrupp, "ungdomar" (20-40) som vill förstå hur långt en kristen kan gå utan att möta "andligt motstånd", vad gäller sex och nakenhet.
Jag möter dock även ungdomar i 20 årsåldern som vittnar i församlingen om Andens enhet och vad det innebär i den kristna tron, samt hör jag vittnas om från andra 20-åringar att "Gud är större än vår oro".
Två grupper kristna där ena gruppen talar det Gud lovar och säger i sitt ord, den andra gruppen söker finna vägar som förenar världens liv med det kristna livet, möjligen genom en balansgång där båda verkligheterna får ta plats i en behagfull tillvaro... som ni brukar säga; extra allt.

Nu vill jag personligen visa en väg där allt blir glasklart vad gäller nakenhet.
Vi läser Psalm 139:1-4
Herre, du rannsakar mig
och känner mig.
2 Om jag sitter eller står vet du det,
du förstår mina tankar fjärran ifrån.
3 Om jag går eller ligger ser du det,
med alla mina vägar
är du förtrogen.
4 Innan ordet är på min tunga
vet du, Herre, allt om det."

Din intention med att vara lättklädd, är svaret på frågan, "Nakna utan att blygas". Dina tankar, när du klär dig "utmanande", är svaret på frågan. Gud ser vad din intention består av innan du ens tänkt tanken färdigt.
Nu när vi vet att detta är sant blir väl svaret glasklart.. "Jag vill inte handla mot Guds vilja", och så handlar vi därefter. Upp till var och en att rannsaka konsekvenserna av nakenheten. Upp till var och en att följa Guds vilja. Den är inte förhandlingsbar utan full av kärlek och sanning.

Gud vill att du ska visa din "nakenhet" för honom, men Gud ser inte till köttet utan han ser din andliga nakenhet och då ser han dig såhär: Högavisan: 2:14
Du min duva i bergsklyftan,
i klippväggens gömsle!
Låt mig se ditt ansikte,
låt mig höra din röst,
Anonym
#3. Publicerat 2020-10-19 av Anonym
Helt ok text som de flesta seriösa Kristna borde kunna stämma in i om man tror på någon slags andlighet.
Anonym
#4. Publicerat 2020-10-19 av Anonym
Jag kan väl börja då..

Tänker ofta på att det verkar som om kristna idag lever med en närhet och vetskap om Jesus Kristus som "abstrakt". En slags andlighet man tar på sig ibland...kliver ur ibland..söker ibland...men däremellan orkar man inte med att "vara andlig". Utan man blir som de i världen. Går t.o.m. in i världens villkor och beteenden och mål.
Varför tror jag det? Jag är inte blind och döv.

..................................................
Helt ok text (inkl fortsättningen) Normal helgad Kristentänk tycker jag.
Popah
#5. Publicerat 2020-10-19 av Popah
Jag kan väl börja då..

Tänker ofta på att det verkar som om kristna idag lever med en närhet och vetskap om Jesus Kristus som "abstrakt". En slags andlighet man tar på sig ibland...kliver ur ibland..söker ibland...men däremellan orkar man inte med att "vara andlig". Utan man blir som de i världen. Går t.o.m. in i världens villkor och beteenden och mål.
Varför tror jag det? Jag är inte blind och döv.

Om man på fullaste allvar tror, eller vet, att Jesus vandrar med den enskilda frälsta människan..var hon än går och vad hon än gör.. så får det konsekvenser, borde få konsekvenser.
Om jag t.ex. klär mig utmanande. Visar massor av hud. Visar delar av brösten på ett utmanade sätt, med betydelsen att dra blickarna till just min kropp och med intentionen att verka åtråvärd och sexuellt lockande....vad hade Jesus sagt till mig då, om han fysiskt hade gått bredvid mig?
"Skyl dig"..."Förled inte männen in i frestelse"..."Lev inte som de i världen utan vandra som Guds heliga och helgade dotter"...?

Sådant här är ytterst irriterande att höra, för många. Man blir betraktad som en gammal konservativ stofil.
Men stanna upp lite och fundera på vad Jesus hade stått för, varnat för, och bett er att göra...i varje enskilt val.

Jesus är mer verklig och levande än han verkar vara.. Han är också helig och Gud själv. Han står för 100% renhet och rättfärdighet. Ingen uppblandning.
Vi kan aldrig bli fullkomliga i oss själva, men vi kan vara ledda av Anden och fråga Herren vad HAN skulle ha gjort och sagt.
Jag drar det till sin spets:
Om Jesus gick med oss på stan eller på stranden idag, fullt synlig, hade Jesus klätt sig i kläder som lockat kvinnor till frestelse när de sett på Honom? Hade hans lärjungar gjort det? Kvinnliga lärjungarna? Maria från Magdala?
Var är skillnaden på Jesus och på oss, som Kristi kropp..? Delar av Jesus Kristus på jorden.
Det går inte att koppla bort att man är detta.

Ska vi klä oss och bete oss så att vi sänder ut sex-signaler i ett samhälle som är totalt sexfixerat och porrnormaliserat och kroppsvärderat och värderar sex som "konsumtionsnöje"...med stolta upproriska huvuden och mena att vi lever i ett modernt samhälle, och att det enda som räknas är vår tro i hjärtat?

Är Kristus levande eller inte? Vill vi leva som heliga eller är det bara "andligt flum"..?

Innan jag får spydiga arroganta sarkastiska svar....så tänk igenom detta några vändor till.
Vet inte varför du skulle få spydiga och arroganta svar på ett välformulerat och genomtänkt inlägg?
Men förstår jag dig rätt om du tänker att hud i alla kulturer är sexualiserat och därför bör kristna av hänsyn till varandra inte skapa attraktion hos det motsatta könet?

Om vi tar singlar som exempel då, bör dessa undvika att sminka sig och klä sig i allmänt "pyllsiga kläder" och hu
Popah
#6. Publicerat 2020-10-19 av Popah
Suck. Sjukt trött på att inläggen klipps och att saker försvinner...

Jag hade skrivit ett långt svar, med lite följdfrågor. Orkar inte göra det igen just nu. Provar igen imorgon.
Anonym
#7. Publicerat 2020-10-19 av Anonym
Suck. Sjukt trött på att inläggen klipps och att saker försvinner...

Jag hade skrivit ett långt svar, med lite följdfrågor. Orkar inte göra det igen just nu. Provar igen imorgon.
Ett tips: Kolla gärna hur mycket specialtecken det finns med i det som citeras. Nere i vänstra hörnet på inmatningsfönstret finns tre ikoner: En penna, en hakparentes och ett förstoringsglas. Klicka på hakparantesen så syns alla tecken - då ser du om det är någon idé att skriva ett långt svar.

Själv brukar jag editera bort specialtecknen - eller helt enkelt radera i citatet och enbart ha med den eller de meningar som jag vill svara på.

Klicka slutligen på pennan för att komma tillbaka till skrivläge.

Varför kommer det då med så många (dolda) specialtecken i vissa citat? För att de skrivits i ett ordbehandlingsprogram och sedan kopierats in här! Ska man göra så måste texten först mellanlagras som en ren textfil. Det gör man i "Spara som..." i ordbehandlaren. Sen kopierar man texten från den filen istället.

Fråga mig gärna om det där var oklart.

PS
Ett alternativ är att från början skriva i ett väldigt enkelt skrivprogram, t.ex. Write i Windows eller Textredigerare i MacOS. Själv använder jag appen Writer i MacOS. Den kostar dock några kronor och passar inte alla.
Anonym
#8. Publicerat 2020-10-19 av Anonym
Vet inte varför du skulle få spydiga och arroganta svar på ett välformulerat och genomtänkt inlägg?
Men förstår jag dig rätt om du tänker att hud i alla kulturer är sexualiserat och därför bör kristna av hänsyn till varandra inte skapa attraktion hos det motsatta könet?

Om vi tar singlar som exempel då, bör dessa undvika att sminka sig och klä sig i allmänt "pyllsiga kläder" och hu
Man vet aldrig hur något man skriver blir bemött...och jag känner att attityden i en del av podd-trådarna är lika illa från båda hållen.

Jag anade att den avklippta frågan skulle dyka upp..så starkt att jag tänkte svara på den redan i inlägget innan. Den blir ett naturligt försvar och motreaktion på det jag skrev, såklart.
Var drar man gränsen..?
Ska vi ha flera lager tygstycken på oss, som täcker allt, inklusive slöja för håret? Får man bada utomhus? Ska vi se ut som shejker allihop? Hur fångar man då någons intresse..?

Din fråga blir synnerligen intressant, för formuleringen utgår ifrån att det är singlarna som eventuellt ska hindras från att locka till sig det motsatta könet med smink och kläder som framhäver kroppen på ett sätt som inbjuder till tankar på sex.
Är verkligheten så krass..?
Är vi i en tävling, i världen, där vi lockar och snärjer motsatta könet genom sex-anspelningar..och ska bräcka varandra genom att vara "den attraktivaste" fysiskt?
Blir i så fall de kvinnor som inte visar sina "attribut", halvavklädda, och inte sminkar sig ointressanta som partners..?

Vad varnar Bibeln för?
Att inte klä sig och bete sig anständigt. Att inte fresta, locka, förföra och förleda. I världen pågår det "ett spel", mellan könen. Att "få någon på fall". Varför inte börja i andra änden?
Det finns alltså något i Bibeln som inte hör oss till, och något som hör oss till och passar oss.
Det är ofta prat om att "vi är fria", i Kristus. Och att "allting är tillåtet".
Vi har en frihet under ansvar, och kärlek till vår nästa. Och är fullständigt obundna i och genom Kristus, när vi verkar och lever i Honom, i hans kraft och Ande. Friheten finns ju inte utanför Kristus. Där finns bara fallet "kött". Allt är tillåtet i friheten vi har fått, men allt är inte tillåtet i köttet vi släpar runt på.
Skillnaden blir milsvid:
Tanken och intentionen -
"Om jag tar på mig min lilla topp som visar och framhäver brösten, och tar på mig mina slimmade och nästan genomskinliga byxor som visar min bak, med sexiga stringtrosor, och sedan målar mig förföriskt..då får jag killar efter mig. De kommer att tänka på att vilja ha sex."
Anonym
#9. Publicerat 2020-10-19 av Anonym
.......
"Om jag tar på mig min lilla topp som visar och framhäver brösten, och tar på mig mina slimmade och nästan genomskinliga byxor som visar min bak, med sexiga stringtrosor, och sedan målar mig förföriskt..då får jag killar efter mig. De kommer att tänka på att vilja ha sex."
Frestad i a f
Popah
#10. Publicerat 2020-10-21 av Popah
Ett tips: Kolla gärna hur mycket specialtecken det finns med i det som citeras. Nere i vänstra hörnet på inmatningsfönstret finns tre ikoner: En penna, en hakparentes och ett förstoringsglas. Klicka på hakparantesen så syns alla tecken - då ser du om det är någon idé att skriva ett långt svar.

Själv brukar jag editera bort specialtecknen - eller helt enkelt radera i citatet och enbart ha med den eller de meningar som jag vill svara på.

Klicka slutligen på pennan för att komma tillbaka till skrivläge.

Varför kommer det då med så många (dolda) specialtecken i vissa citat? För att de skrivits i ett ordbehandlingsprogram och sedan kopierats in här! Ska man göra så måste texten först mellanlagras som en ren textfil. Det gör man i "Spara som..." i ordbehandlaren. Sen kopierar man texten från den filen istället.

Fråga mig gärna om det där var oklart.

PS
Ett alternativ är att från början skriva i ett väldigt enkelt skrivprogram, t.ex. Write i Windows eller Textredigerare i MacOS. Själv använder jag appen Writer i MacOS. Den kostar dock några kronor och passar inte alla.
Stort tack för ditt pedagogiska och innehållsrika svar! :-D
Ben säger: Hej Turbotant! Tack detsamma, Gud välsignelse över dig.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen