Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-10-11 av Anonym.
Hur vet man vem som är den rätte/rätta? Finns det bara 1 som är den rätte/rätta?
Hur tänker ni?

Vilken skulle ni välja, och hur värderar ni?

Vad är bibliskt? Hur stor frihet att välja har vi själva, utan att blanda in Guds vilja? Går det att hålla isär..?

1. Litar på att Gud har valt ut en livspartner till mig. Väntar på Guds tajming i att föra oss samman och på ett övernaturligt sätt visa att vi hör ihop. Det finns bara 1 rätt person. Jag väntar hellre 10 år än väljer fel. Jag lever t.o.m. hellre ensam.

2. Jag "tar mig en make/maka" som jag tycker verkar bra på alla sätt. Vem som helst kan bli den rätta, och den man gifter sig med blir det rätta, för Gud och för mig. Det är en chansning men man får anpassa sig, och sträva efter att allt ska fungera så bra som möjligt. Kärleken är praktisk, inte känslomässig som grund.

3. Jag vill absolut veta att vi är kompatibla sexuellt innan vi gifter oss, för är vi inte det så fungerar ingenting. Det kommer att gå ut över allting, även vår kallelse från Gud. Stark kemi, attraktion och sex appeal måste vara tecknet på den rätte/rätta. Men tappar vi sedan detta i äktenskapet så blir det nog skilsmässa, eftersom det sexuella är det som länkar samman ett äkta par och måste fungera. Annars fungerar heller inte det andliga.

4. Vår kallelse och vår gemensamma mission för Gud och Guds rike är det viktigaste. Jag väljer efter detta, för det måste vara Guds vilja. Allt annat får underställa sig detta. Om det sexuella inte skulle vara så bra så gör det inte så mycket. Vi är starka tillsammans andligt i Gud.

5. Det finns så fruktansvärt många människor att välja på, och det går inte att veta vem som är rätt. Jag går efter att det ska passa mitt liv, med intressen, ekonomi, ambitioner och stora mål. Fungerar det inte så får vi skilja oss, och Gud förstår om det inte fungerar. Skilsmässa är tråkigt och sorgligt, men det finns inga garantier för någonting. Och man lovar ju varandra livslång trohet efter det man känner just då. Man kan ändras och utvecklas och växa ifrån varandra på olika sätt.

Varianter på dessa...eller kombinationer av dessa?

När man ser förslag i skrift så är det lättare att reflektera över vad man själv vill och hur man själv värderar.

Det här är viktigt, och något alla bör veta om sig själva, för att kunna klara av att göra det bästa valet när man står inför det. Det är livs-viktigt..

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-10-11 av Anonym
Ska anstränga mej att vara tråkig ;-) man bara vet det tillsammans med Gud
Anonym
#2. Publicerat 2020-10-11 av Anonym
Jag har upplevt att man inte helt kan lita på sina sinnen här. Jag var helt övertygad om att mitt ex var sänd från Gud.

Jag tror nog på en kombination av ett och två- att man behöver vara beredd på att leva ensam hellre än att leva med fel person, men att man också kan ha ett fint liv med någon om båda är överens om att bygga ett liv ihop även om det inte startade med känslomässighet och attraktion- världen över lever folk så. Men att älska och bli älskad är givetvis en gåva.
Anonym
#3. Publicerat 2020-10-11 av Anonym
Om man vänder på det då... Hur vet man att någon inte är rätt?
Vilka är signalerna..varningsklockorna?

Vi som är lite (eller mycket) äldre har mer livserfarenhet. Och kan lära av våra egna misstag.
Vi kanske har hunnit vandra längre med Herren också. Sett hur den andliga krigsföringen fungerar. Sett fällorna..sett frestelserna..känt begärets bedrägliga kraft..missbedömt..underskattat eller överskattat..

Vilka klokheter kan vi dela med oss till varandra, och till den yngre generationen som står inför dilemman och förstaval?
Även många äldre står inför nya val, om en ny livskamrat.
Anonym
#4. Publicerat 2020-10-11 av Anonym
Tja, en väldigt intressant frågeställning! Finns nog många svar på denna. Får försöka med mitt då.

Livet har lärt mig att kärleken är som vinet, det mognar och får en annan karaktär än det vilda visionära.

När vi möter en kärlek i ungdomen så vaknar drömmar och visioner om en framtid tillsammans, vad man vill och önskar. Den tar sig "stora" uttryck. Man har "hela livet kvar".

Om man då möter en kärlek senare i livet så blir det snarare så att man blir förvaltare utav det livet man fortfarande har kvar, man tänker mer på det och tar vara på det mer. Känslor finns där fortfarande, precis som i ungdomen.

Men tanke på att livet ser olika ut så visst tror jag att det finns "fler än en person" som är rätt! Men man kanske inte tror det fullt ut i och med att det inte känns/upplevs som i ungdomen. Passionen kan likväl vara där. Men kanske inte lika vild. Det handlar nog mer om var i livet man befinner sig vem som är "rätt". Annars så skulle ju en änka/änkeman inte finna den rätta igen, tror jag inte på.

Sedan handlar det om att man måste jobba tillsammans, det är ju nu ett företag. "familjeföretaget". Motgångar är en del att växa tillsammans, chefen/Gud ger en ram att hålla sig till. Där vi sedan har fria tyglar att göra vårt bästa för att hålla oss till dessa.

Själv vill jag "styra lite", när det kommer till avstånd. Det måste vara praktiska avstånd. Annars blir det lite svårt. Tror det underlättar för familjen och ens historia som kanske finns någon annanstans än där man befinner sig.

"trean"??
Anonym
#5. Publicerat 2020-10-11 av Anonym
Hur blir det med det som är klassisk "filmromantik"...att den sanna starka kärleken överbryggar allting annat, såsom avstånd t.ex.?
Man "gör allt" för varandra och kärleken? Alltså, någon flyttar och "ger upp" det gamla, för det nya stora.
Är det praktiska hinder som till slut försvårar och tar död på kärleken, med tiden?
Det är roligt och fungerar i början.. men till slut blir det bara jobbigt?
Kan detta vara ett tecken på att det faktiskt är fel?
Att med rätt person så överbryggar man allt, bara man har varandra?

Många frågor.. ;-)
Anonym
#6. Publicerat 2020-10-11 av Anonym
Visst betyder avstånd något, men frågan är då om vi själva i vår begränsande verklighet bygger murar. I vår lättja skall personen i fråga bo i huset intill?

Tror inte det behöver vara fel person om ett avståndsförhållande tar slut. Vi är människor med begränsningar. Tid, energi och pengar. Allt påverkar. Men det sätter nog svåra sår i själen när allt känns/verkar rätt. Men det står ju också: "för den som älskar Gud så samverkar allt till det bästa". Svårt att fatta ibland vad som är bäst :)
Anonym
#7. Publicerat 2020-10-11 av Anonym
Vi har nog alla hört uttrycket om att när man är förälskad så blir man blind, och "vettet försvinner ut"? ;-)

Denna blindhet försvarar alltid förälskelsen i sig själv samt föremålet för förälskelsen. Man vill behålla detta, och inget sunt förnuft får råda. Känslorna råder.
Tänker på det Bexy skrev, om att inte kunna lita på sina sinnen.

Är det inte en varningsklocka, när t.ex. vänner och släktingar råder en förälskad människa att bryta med "föremålet" för förälskelsen...och det till slut endast är man själv som vill att det ska fortsätta?
Alla andra känner motsatsen att det är fel. Men man själv strider för att få behålla det man hittat, det som verkar vara så rätt.
Är en starkt förälskad människa kapabel att fatta rätt beslut andligen..? Nyktert, välvägt, bibliskt bekräftat, andligt sanktionerat.
Är inte endorfinkickar bedrägligt lika saliga lyckokänslor..och behöver kompletteras med tid, förnuft, rationalitet, andlig skärpa och vishet samt kan behövas bekräftelse av andra kristna syskon?
Anonym
#8. Publicerat 2020-10-11 av Anonym
Vi har nog alla hört uttrycket om att när man är förälskad så blir man blind, och "vettet försvinner ut"? ;-)

Denna blindhet försvarar alltid förälskelsen i sig själv samt föremålet för förälskelsen. Man vill behålla detta, och inget sunt förnuft får råda. Känslorna råder.
Tänker på det Bexy skrev, om att inte kunna lita på sina sinnen.

Är det inte en varningsklocka, när t.ex. vänner och släktingar råder en förälskad människa att bryta med "föremålet" för förälskelsen...och det till slut endast är man själv som vill att det ska fortsätta?
Alla andra känner motsatsen att det är fel. Men man själv strider för att få behålla det man hittat, det som verkar vara så rätt.
Är en starkt förälskad människa kapabel att fatta rätt beslut andligen..? Nyktert, välvägt, bibliskt bekräftat, andligt sanktionerat.
Är inte endorfinkickar bedrägligt lika saliga lyckokänslor..och behöver kompletteras med tid, förnuft, rationalitet, andlig skärpa och vishet samt kan behövas bekräftelse av andra kristna syskon?
Tyvärr ligger det nog i sakens natur att inte lyssna till omgivningen. Och ännu svårare om det är en yngre som är förälskad och varningsklockan rings av någon äldre. Inte minst i vår kultur är ju ålder och den vishet som förhoppningsvis förvärvats med tiden föga värt.

Men varningssignalerna kan finnas inom den "drabbade" själv. Så det bästa vi kan göra är nog att hjälpa till med att identifiera dessa signaler. För egen del brukar jag säga att jag hade en sån där orange "saftblandare" i huvudet när jag var på väg att fria till henne jag var kär i. Hade jag fått hjälp att förstå vad den varningen betydde så kanske jag hade gått en annan väg.
Anonym
#9. Publicerat 2020-10-11 av Anonym
Är det inte en fallgrop även för de äldre?

Tänker på när profiler här skriver vad de önskar sig och absolut vill ha, av en framtida livspartner.
Kravlistor beskriver ofta vad man har erfarit.
T.ex...
Står det att man vill ha någon som vill ha "mycket närhet", så kan det vara en markering över att just detta vill man ha kompensation på, i nästa förhållande. Man har förut lidit brist, och det vill man inte uppleva igen. Närhet betyder ofta "sex".
Men om man då har som sikte.. att först och främst finna någon som vill tillfredsställa just det behovet och ge kompensation just där...så blir man "blind" för resten?
Man går lätt i en annan typ av fälla, där resten blir underställt det "viktigaste".
Har man lidigt brist på bekräftelse och ömhet..och skriver att man vill ha detta hädanefter..så blir man lätt frestad av någon som bekräftar, smickrar, uppvaktar och säger ord man vill höra?
Där blir äldres erfarenheter lätt faror, för man vill ha något helt annat än det tidigare, och ett starkt blinkande rött ljus bleknar när det gröna är det man vill uppnå, måste få uppnå.
Anonym
#10. Publicerat 2020-10-11 av Anonym
Är det inte en fallgrop även för de äldre?

...
Jag skrev att det kan vara ännu svårare i ungdomen, och om någon äldre kommer med varningar. Det betyder inte att det nödvändigtvis är lätt längre upp i åren heller, att ta till sig andras varningar.