Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Popah
Skapat 2020-10-06 av Popah, man, 39 år, Dalarnas län.
Ep. 19: Attraktion
Hur kan vi skilja på olika sorters attraktion?

Kan ni känna skillnad på när det är ytligt, kopplat till enskildheter eller av andra skäl inte rimligt att utforska vidare samt hur kan vi optimera vår egen attraktionskraft i mötet med andra människor?

Cilla85 diskuterar attraktion med KD-användaren MsNojd

Har ni några frågor och tankar?

Svar på inlägg

Anonym
#2. Publicerat 2020-10-06 av Anonym
Hur kan vi skilja på olika sorters attraktion?

Kan ni känna skillnad på när det är ytligt, kopplat till enskildheter eller av andra skäl inte rimligt att utforska vidare samt hur kan vi optimera vår egen attraktionskraft i mötet med andra människor?
I vilket syfte..??...sexuellt..??
Popah
#3. Publicerat 2020-10-06 av Popah
Vi kommer diskutera konceptet ur ett brett perspektiv! :-)

Bland annat hur vi skiljer mellan sexuell, andlig och intellektuell attraktion - eller om det ens går?
Anonym
#4. Publicerat 2020-10-07 av Anonym
Jag tror det är viktigt att tala om attraktion i flera steg. Det som får oss att i första ögonblicket haja till inför en person, och det som sedan får oss att vilja stanna kvar och lära känna den människan. Att då erkänna - för sig själv inte minst - att även vi som kristna, och hur mogna vi än är, i första skedet attraheras av ett vackert yttre, det kan vara svårt. Men jag tror det är så, för alla. Hur vi än ser på livets begynnelse så kommer vi inte ifrån att även vi människor är biologiska varelser som styrs av biologiska processer - och där ÄR utseende viktigt, både för män och kvinnor.

Men "vacker" är en relativ term, tack och lov! :) Det som är ointressant för en kan vara hur tilldragande som helst för en annan. Och just det kan vara en diskussion i sig. Vad ser vi som vackert? Och varför? Biologerna talar om "symmetri". Vi dras till ett symmetriskt utseende - vad nu det är. Tydligen har man undersökt sånt... Själv vet jag inte vad som attraherar mig. Det är en fråga som gäckat mig i alla år. Men att det handlar om ansiktet först och främst, det är klart.

Så långt det där första ögonblicket. Vad kommer sen? Jag skulle säga att det handlar om hur det går att kommunicera. Det är där det klickar (eller inte) - när man börjar tala med varandra. Det är nog det allra viktigaste, det som håller i längden och går att bygga på. För trivs man inte där hjälper det knappast hur "symmetriska" man än är i det yttre...
Anonym
#5. Publicerat 2020-10-09 av Anonym
Hur kan vi optimera vår attraktion? Vad skulle de vara för fördel med det tex?
Anonym
#6. Publicerat 2020-10-09 av Anonym
Vad jag finner attraktivt har ändrats mycket genom åren, men gemensam nämnare för alla mina partners har varit att de har varit långa och yngre än jag.
För övrigt innebär ett attraktivt yttre i mina ögon utstrålning snarare än specifika drag.
Jag upplever att jag har haft svårt att skilja på fysisk och mental attraktion och ibland blivit förälskad på fel grunder.
Men bra samtal är alltid attraktivt, ett inte särskilt kristet uttryck är "heart boner" alltså att man känner den fysiska attraktionen ända in i hjärtat.
Jag har även upplevt hur det är att bli attraherad av någon som man redan från början upplever är osympatisk, en fruktansvärt jobbig känsla.
Men åren blir vänskapen en allt viktigare del i attraktionsbiten, man är medveten om att det är vänskap som bär en relation över ett helt liv.
Anonym
#7. Publicerat 2020-10-09 av Anonym
Är det inte så att attraktionskraften hör ihop med det som kommer inifrån och ut? Och detta tas upp av mottagaren..som tar det "utifrån och in"..in till hjärtat?
Något måste ge en genklang. Tilltala det inre.
Men när det inte gör det så förändras även vår syn på "det yttre". När inte det inre stämmer överens med det yttre, så känner i alla fall jag att det yttre förändras i mina ögon. Det som skulle ha kunnat vara/bli attraktivt missar att bli det..för det inre är inte attraktivt.

För mig så finns det inget mer attraktivt än en man som älskar och har empati och omsorg om människor, hjärtligt och på djupet. Som har ett hjärta som flödar över av kärlek till Herren och människor och djur.
Popah
#8. Publicerat 2020-10-10 av Popah
Nu finns veckans avsnitt uppe på podbean, där vi pratar om attraktion och hur den uppstår!

Veckans gäst är ingen mindre än en av kristendate.se senaste användare the #Glorious MsNojd som gör mig Poopah och Cilla85 sällskap i ännu ett helt awesome avsnitt #extraallt!!

https://KristenDate.podbean.com/e/ep-19-fjarilar-i-magen/

Anonym
#9. Publicerat 2020-10-10 av Anonym
Jag satte på detta avsnitt med stort intresse. Tyckte det lät bra - fram till ca 10 min in. Då tog ni upp hur "särskilt äldre singelmän" på detta kristna forum sparkat bakut inför sexpratet på podden osv.

Detta är ju sant. Men det blev väldigt vinklat, och på ett mycket fult sätt. Ingenting sades om att det mest var rubriksättningen som provocerat. Inte ett ord om omsorgen om syskon som kan ha problem på det här området osv. Och ingenting om att mycket av kritiken lade sig efter att ni förklarat mer vad tanken med podden och avsnittet är. Ingenting! Detta var inte snyggt!

Men värst av allt tyckte jag det var att Cilla läste upp den hemskaste av alla kommentarer, den som verkligen var en hel hög med slag under bältet på popah som person. Den kommentaren hade personen i fråga bett om ursäkt för!! Även en annan av de mest kritiska kommentarerna lästes upp, och även den hade det betts om ursäkt för innan.

Sedan påpekade Cilla att det verkligen inte är kristet att skriva såna hemska påhopp. Vi kristna förväntas bete oss på ett helt annat sätt mot varandra. Ja, absolut! Jag håller med! Men det bör väl också gälla en sån sak som att inte dra upp något som det betts om förlåtelse för?!

Edit: Även jag hade initialt reagerat negativt på vad jag såg som ett onödigt starkt fokus på sex i podden (i relation till namnet "kristna dejtingpodden", kan jag tillägga nu). Och även jag backade från just detta och höll enbart fast vid det onödiga i att medvetet formulera rubriken provokativt. Och jag fick cred. från popah för att det gick att föra en vettig dialog.

Varför kom inget av detta fram? Varför ville ni lämna lyssnaren i den tron att "äldre singelmän" i kyrkan enbart har ont att säga om att ni pratar sex i podden? Varför?
Anonym
#10. Publicerat 2020-10-10 av Anonym
Vad är syftet med att diskutera attration Popah?