“Man behöver inte pröva om man passar ihop”
Ett av de mest återkommande resonemangen, som ni också snuddar vid i podden, var att ta ställning mot påstående att man behöver testa om man passar ihop sexuellt innan man gifter sig. Det behöver man inte alls, fick vi lära oss.
Jag tror att jag faktiskt delvis uppfattade detta som ett rent fysiskt resonemang. Man behöver inte kontrollera att bulten passar i muttern, för det har tillverkaren redan sett till att de gör, så att säga.
Men det fanns också en uppfattning att i en relation där båda parterna älskar varandra och är överlåtna varandra så får man sex att fungera. Det påstods (och jag vet att det ibland fortfarande påstås) att sex är något paret i fråga behöver öva in och som blir bättre med tiden, och skulle man ha sex med varandra före bröllopet riskerar man bli avskräckt av dåligt sex och avbryta relationen av fel skäl.
Att ett kristet äktenskap där både kärlek och överlåtelse finns skulle kunna innebära något annat än ett tillfredsställande sexliv tror jag inte ens korsade mina tankar. Än mindre var det något som pratade om. Efter 20+ år som gift funderar jag däremot ofta på det omvända - är det ens möjligt att uppleva ett tillfredsställande sexliv?
Det framställdes också som att det var en fråga om att lita på Gud. Man behövde inte prova om man passar ihop sexuellt, utan bara förtrösta på Gud att man gör det. Jag har tom hör det säga att även om man gifter sig med “fel” person, så “gör Gud den personen rätt”. Att ha sex innan man gifter sig skulle alltså vara ett teckan på svag tro eller att man inte litar på Gud.
Jag har själv stått och pratat inför ungdomar och förklarat att sex inom äktenskapet är det bästa Gud har att erbjuda oss, och att låta bli att vänta till äktenskapet är att “nöja sig med mindre”. Som att inte kunna låta bli att riva upp det lilla paketet för att man inte litar på att det kommer en mycket större och mer underbar present sedan.