Höstlöv säger: Våra liv kan se olika ut vad gäller förutsättningar & livsvillkor. Ofrivillig ensamhet av partner/vänner finns överallt. Bjud över nån, det är helg!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Synpunkter > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-08-14 av Anonym.
Möjligt att spesificera församlingstillhörighet?
Det finns ett så brett spectrum av kristna försammlingar och kyrkor. Jag undrar om det skulle vara möjligt att spesificera i profilen vad man tilhör för trosinrktning iställetför att bara ha troende, icke troende, vill inte säga eller religiösa kärnvärden.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-08-14 av Anonym
Det finns ett så brett spectrum av kristna försammlingar och kyrkor. Jag undrar om det skulle vara möjligt att spesificera i profilen vad man tilhör för trosinrktning iställetför att bara ha troende, icke troende, vill inte säga eller religiösa kärnvärden.
Detta har önskats tidigare här av andra som funktion, men det har inte blivit någon. Jag tycker att det vore en bra funktion! Vi är ju många som går till olika kyrkor, men man borde åtminstone kunna välja om man är kristen eller annat, finns flera som har fyllt i "troende" men är troende muslimer, Jehovas Vittnen och annat.
Anonym
#2. Publicerat 2020-08-14 av Anonym
finns flera som har fyllt i "troende" men är troende muslimer, Jehovas Vittnen och annat.
Som om jehovas och kristna är någon skillnad! Absolut inte. Samma irrlära!

Enkelt.
Glorfy
#3. Publicerat 2020-08-14 av Glorfy
Det hade varit en bra funktion. Samma sak vilket fotbollslag man gillar. Tänk tanken att man intresserat sig för en trevlig person av det motsatta könet och allt verkar vara underbart. Plötsligt så visar det sig att vederbörande är GAIS:are, eller ännu värre, en AIK:are...

Skämt åsido, så hade funktionen varit bra, men med tanke på att sist gång det dök upp någon ny fuktionalitet på sidan var många år sedan, så skall vi nog inte hoppas på för mycket.

Det finns naturligtvis inget hinder att man skriver att man är medlem i X-kyrkan och ser gärna att en eventuell framtida partner har samma eller liknande församlingssysn (om man tycker det är viktigt).
Anonym
#4. Publicerat 2020-08-15 av Anonym
Det hade varit en bra funktion. Samma sak vilket fotbollslag man gillar. Tänk tanken att man intresserat sig för en trevlig person av det motsatta könet och allt verkar vara underbart. Plötsligt så visar det sig att vederbörande är GAIS:are, eller ännu värre, en AIK:are...

Skämt åsido, så hade funktionen varit bra, men med tanke på att sist gång det dök upp någon ny fuktionalitet på sidan var många år sedan, så skall vi nog inte hoppas på för mycket.

Det finns naturligtvis inget hinder att man skriver att man är medlem i X-kyrkan och ser gärna att en eventuell framtida partner har samma eller liknande församlingssysn (om man tycker det är viktigt).
Just de två lag du nämner är faktiskt en omöjlighet hos en blivande partner för mig, så du är inte helt fel ute med den tanken
Tillit
#5. Publicerat 2020-08-15 av Tillit
Ja, för tänk vad fruktansvärt om man fattar tycke för någon, klickar på alla områden både mentalt, fysiskt och andligt. Samma värderingar på livet och allt stämmer, men plötsligt visar det sig att den andre går till en kyrkogemenskap som man avskyr.....

Hmm.. Vad stod det nu?

Vad jag menar är att ni var och en säger: "Jag håller mig till Paulus" eller "Jag håller mig till Apollos " eller "Jag håller mig till Kefas " eller "Jag håller mig till Kristus". Är Kristus delad? Det var väl inte Paulus som blev korsfäst för er? Eller var det i Paulus namn ni blev döpta?
Första Korintierbrevet 1:12-13
Anonym
#6. Publicerat 2020-08-15 av Anonym
Ja, för tänk vad fruktansvärt om man fattar tycke för någon, klickar på alla områden både mentalt, fysiskt och andligt. Samma värderingar på livet och allt stämmer, men plötsligt visar det sig att den andre går till en kyrkogemenskap som man avskyr.....

Hmm.. Vad stod det nu?

Vad jag menar är att ni var och en säger: "Jag håller mig till Paulus" eller "Jag håller mig till Apollos " eller "Jag håller mig till Kefas " eller "Jag håller mig till Kristus". Är Kristus delad? Det var väl inte Paulus som blev korsfäst för er? Eller var det i Paulus namn ni blev döpta?
Första Korintierbrevet 1:12-13
Anonym
#7. Publicerat 2020-08-15 av Anonym
Ja, för tänk vad fruktansvärt om man fattar tycke för någon, klickar på alla områden både mentalt, fysiskt och andligt. Samma värderingar på livet och allt stämmer, men plötsligt visar det sig att den andre går till en kyrkogemenskap som man avskyr.....

Hmm.. Vad stod det nu?

Vad jag menar är att ni var och en säger: "Jag håller mig till Paulus" eller "Jag håller mig till Apollos " eller "Jag håller mig till Kefas " eller "Jag håller mig till Kristus". Är Kristus delad? Det var väl inte Paulus som blev korsfäst för er? Eller var det i Paulus namn ni blev döpta?
Första Korintierbrevet 1:12-13
Hahaha touché!! Nej jag tänkte som sagt främst på att "troende" har visat sig i flera fall här att man tillhör en helt annan religion. På andra dejtingsidor kan man välja mellan "kristen" "muslim" "ateist" och en mängd andra alternativ, vilket jag själv iaf tycker kan vara fint att veta innan.
Själv går jag ju till olika kyrkor- ortodoxa, EFK, ekumenia mfl så jag hade inte kunnat fylla i exakt tillhörighet ändå
sestir
#8. Publicerat 2020-08-15 av sestir
Man skulle kunna ha en lista på vilka samfund en kan tänka sig att gå med i och sen kan matchningsalgoritmen (om det ens finns nån?) vikta det ganska lätt.

Jag har en bakgrund från Jehovas vittnen men intresserar mig just nu mest för Ortodoxi. Att JV och Mormoner å ena sidan, och Moskvapatriarkatet å andra sidan, bashar varann, är väl ett lite småmysigt minne från kalla kriget, men det kanske inte har så stor betydelse på ett individuellt plan?/.
Anonym
#9. Publicerat 2020-08-15 av Anonym
Menar ni att ni väljer bort en underbar livskamrat.. för att ni vill att denne måste tillhöra en viss församling, ett visst samfund med vissa "former"?

Är inte det väsentliga att människan är frälst och älskar Jesus?
Resten är ju bara just "former"..

Och är inte Kristi kropp hela församlingen, alltså ALLA kristna som älskar och tror på Honom?

Det är ju skillnad på att välja bort de som hatar kristna eller hatar Jesus och de som är villoläror.
Anonym
#10. Publicerat 2020-08-15 av Anonym
Som om jehovas och kristna är någon skillnad! Absolut inte. Samma irrlära!

Enkelt.
Sa experten, har du inget på youtube om det? Helst inte nån film på 2 timmar
Höstlöv säger: Våra liv kan se olika ut vad gäller förutsättningar & livsvillkor. Ofrivillig ensamhet av partner/vänner finns överallt. Bjud över nån, det är helg!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen