Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-05-09 av Anonym.
Hur lång ska en predikan vara?
Nu kan jag inte läsa hela artikeln. Frågan känns lite onödig från en Kristen tidning. För mej får den gärna vara lång om talaren har med Gud att göra. Det blir kanske ingen lång forumstråd!
https://www.dagen.se/familj/hur-lang-ska-en-predikan-vara-1.1706746?paywall=true

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-05-10 av Anonym
Hörde en gång ngn säga att om jag får oändlig lång tid på mig att predika behöver jag inte förbereda mig ngt
men om jag har en viss utmätt tid behöver jag skala ned det jag vill säga till det kärnfulla
Men visst är det bra och inte upprepande mantra så kan det gärna få ta sin tid
Anonym
#2. Publicerat 2020-05-10 av Anonym
Jag har varit medlem i ett par helt olika typer av församlingar.
I den första var gudstjänsterna prick 1 timme, med prick 15 minuter helt maskinskriven predikan om samhället och människan.
I den andra var gudstjänsterna obegränsade av sluttid, med predikan där Anden fritt fick leda pastorns tal.

De 15 förskrivna minuterna sniglade sig fram.

Den fria predikan gav ofta mycket andlig mat och berörde på ett sätt så att tiden försvann även om predikan var 1,5 timme.
Anonym
#3. Publicerat 2020-05-10 av Anonym
Jag har varit medlem i ett par helt olika typer av församlingar.
I den första var gudstjänsterna prick 1 timme, med prick 15 minuter helt maskinskriven predikan om samhället och människan.
I den andra var gudstjänsterna obegränsade av sluttid, med predikan där Anden fritt fick leda pastorns tal.

De 15 förskrivna minuterna sniglade sig fram.

Den fria predikan gav ofta mycket andlig mat och berörde på ett sätt så att tiden försvann även om predikan var 1,5 timme.
Håller med, om det känns långsamt så är det förmodligen mindre bra
Välkomnen tillbaka :)
Anonym
#4. Publicerat 2020-05-10 av Anonym
Håller med, om det känns långsamt så är det förmodligen mindre bra
Välkomnen tillbaka :)
Tack!

Jag menar inte att det är längden, farten, volymen eller annat som gör att det blir mer givande, så att det liksom också blir en form...utan att själva ledningen av Anden och att ge Anden fritt utrymmer är det väsentliga. Att Anden får tala genom vem Anden än väljer.

Om man tänker att all tid är Guds tid, och att man blir välsignad av att komma tillsammans, så kan jag känna att man nästan motarbetar Gud om man ger Gud max 1 timme i ett noggrannt planerat färdigt schema, där kultur och religion står som punkter.
Att då inte göra plats för att Gud själv vill förmedla något genom andra än genom pastorns eller prästens korta predikan..får jag inte ihop med varken friheten eller överlåtenheten till Guds Andes verksamma kraft till uppbyggelse för hela Kristi kropp.
Men om en församling inte tror att Andens gåvor fungerar, utan har slutat iom apostlarna på Jesu tid..ja, då blir det väl en helt annan sak. Det blir ingen som lyssnar på Anden då.. Man behöver ju tro att Anden verkar för att kunna lyssna och ta emot och även förmedla.

Men människorna kan gå hem lika andligt hungriga som de kom dit. Med bara kaffe och kaka till "mat"..
Det hänger inte på de yttre formerna, men Guds Ande formar inte genom det yttre.

Vad är dina egna erfarenheter?
Anonym
#5. Publicerat 2020-05-10 av Anonym
En riktig bra predikan får man om man kommer ner till havet skogen mm. Överlägset mot kyrkan
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen