Forum > Religion och tro > Diskussion

LarsA
Skapat 2019-06-05 av LarsA, man, 64 år, Stockholms län.
Upptäckten som hemlighållits i 40 år.
Det skrivs inte om detta i populärvetenskapliga tidningar. Det undervisas inte om detta i skolan. Ingen gör TV-program och ändå......

År 1980 håller en grupp med arkeologer på att kartlägga vilka historiska lämmningar som finns i Judeen och Samarien. Då upptäcker den icke troende Arkeologen Adam Zertal en enorm hög med sten på Berget Eval straxs öster om Nablus ( det forna Sikem/Seechem ). de startar en utgrävning av platsen och kan se att det är en sten formation som skapats av människo händer, men vad är det? är det ett Vakttorn, är det ett Fort? Då jämför en av gruppens troeende medlemmar strukturen med Altaret i Jerusalems andra tempel. som finns avbildat i en judisk lagbok, Mishna. Adam Zertal och hans grupp förstår då sambandet eftersom de befinner sig på berget EVAL........
Josuas Bok 8:30 Nu byggde Josua ett altare åt Herren, Israels Gud, på Evalberget, 31så som Herrens tjänare Mose hade befallt israeliterna och så som det står skrivet i Moses lagbok, ett altare av ohuggna stenar som inte bearbetats med järn. Där offrade de brännoffer och gemenskapsoffer åt Herren. 32På dessa stenar gjorde Josua i israeliternas åsyn en avskrift av den lag som Mose skrivit


I 3400 år har detta altare funnits på berget Eval öster om Nablus. Men nästan ingen vet att Josuas Altare har upptäckts. Ingen vill raportera om detta därför att det tvingar dem att erkänna att den bibliska traditionen är sann historia, och få nutids människor vill erkänna detta.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2019-06-06 av Anonym
Intressant!!
Huldah
#2. Publicerat 2019-06-06 av Huldah
Otroligt! Så mycket i vår värld man "hemlighåller"! Jag är övertygad om att sanningen alltid kommer fram, förr eller senare. Sanningsälskare välkomnar, dom "som inte är av sanningen" gör det inte. Det blir en obehaglig chock för många den dag alla kommer att veta att Bibelns Gud finns och att hans ord är sanning!
Ferguson
#3. Publicerat 2019-06-06 av Ferguson
Amen!
Anonym
#4. Publicerat 2019-06-08 av Anonym
Självklart finns alla platser i verkligheten. De är bara mycket gamla. På många platser har man för att skydda platsen byggt en kyrka ovanpå..... intressant!
Huldah
#5. Publicerat 2019-06-08 av Huldah
Självklart finns alla platser i verkligheten. De är bara mycket gamla. På många platser har man för att skydda platsen byggt en kyrka ovanpå..... intressant!
Har jag aldrig hört om. Kan du utveckla?
AllanE
#6. Publicerat 2019-06-09 av AllanE
Det är knappast fråga om att det har hemlighållits. Jag är tämligen säker på att det har rapporterat i vetenskapliga sammanhang, t.ex. universitetsrapporter, vetenskapliga konferenser, tidskrifter etc.

Men för att det skall dyka upp i nyhetsmedia, måste dels någon journalist vara intresserad och dels redaktionen tro att artkeln kan ge ökad försäljning. Eftersom få känner till Bibeln, anses det knappast ha tillräckligt nyhetsvärde. Möjlign kandet ha gett en noris p ett par rader på någon sida mitt inne i tidningen.