Ben säger: Hej Turbotant! Tack detsamma, Gud välsignelse över dig.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2019-02-14 av Anonym.
Vem är sann jude idag?

Finns det genetiska judar, med samma DNA som Jesu Apostlar, efter 2000 år?

Tänk efter, vad hände med de övriga elva stammarna? Jo de försvann för alltid i samband med att Nordriket, Israel, gick under för alltid. De var borta redan på Jesu tid, i stort sett, Paulus sa att han var av Benjamins stam, Juda och Benjamin bildade Juda rike. Men alla de övriga tio stammarna, av dem återstod endast det av judarna föraktade blandfolket samarierna. Även Juda rike gick under år 70 i samband med Jerusalems förstörelse. De återstående judarna spreds som agnar för vinden. På 500-talet sammanställdes Talmud, en vidareutveckling av ”de äldstes stadgar” som Jesus starkt kritiserade. Runt 800-talet spreds Talmuds lära till konvertiter i stort antal som kallades khazarer. Dessa utgör idag uppskattningsvis 90 procent av ”judarna”. Men enligt Bibelns sista bok, Uppenbarelseboken, finns endast andliga judar, de som tror på Kristus och är de sanna judarna. De som kallar sig judar utan att tro på Kristus betecknar samma bibelbok som satans synagoga.

Jag tror att många kristna idag har en romantisk och svärmisk syn på ”judar”. Man vill så gärna att den stat som grundades 1948 skall vara en profetisk uppfyllelse av GT:s profetior. Dessa handlar främst om återkomsten från fångenskapen i Babylon och det bibliska Israel, Nordriket, gick som sagt under före Jesu tid. Som bibelläsaren också vet gick merparten eller alla(?) GT:s profetior i uppfyllelse senast när Jesus kom.

Staten Israel blir då snarare ett varsel om att Antikrists folk är på plats på världsscenen och att satan mobiliserar sitt folk och sin man, Antikrist, som väntar på att träda fram öppet som den Laglöse; 2 Thess 2:1-11. Om satan står skrivet att han förkläder sig till en "ljusets ängel". Den nutida judiska staten är ett verk helt i mänsklig kraft av ett folk vars andliga ledare öppet dyrkar djävulen. Men av kristna ses denna stat som något gudomligt, trots att Jesus säger; "Mitt rike är inte av denna världen". Kan det bli klarare?

Intressanta länkar:

Svar på inlägg

Anonym
#2. Publicerat 2019-02-14 av Anonym

Staten Israel blir då snarare ett varsel om att Antikrists folk är på plats på världsscenen och att satan mobiliserar sitt folk och sin man, Antikrist, som väntar på att träda fram öppet som den Laglöse; 2 Thess 2:1-11. Om satan står skrivet att han förkläder sig till en "ljusets ängel". Den nutida judiska staten är ett verk helt i mänsklig kraft av ett folk vars andliga ledare öppet dyrkar djävulen. Men av kristna ses denna stat som något gudomligt, trots att Jesus säger; "Mitt rike är inte av denna världen". Kan det bli klarare?

Bra och intressant sammanstälning. Vad som förvånar mig är att ingen tar till sig det uppenbara att de som i dag kallar sig Judar öppet erkänner att de inte tillber Yahshua (eller Jesus, som en del envisas med att kalla frälsaren) detta samtidigt som Frälsaren själv säger att "den som inte tror på sonen, har inte Fadern". Och ändå tror merparten av kristna att Judarna är Guds folk och proklamerar stolt "Stand with Israel!".

Och ännu värre: Den Frälsare som Judarna väntar på och som de säger att de kan acceptera är en direkt avbild av beskrivningen av Antikrist i Uppenbarelseboken. Man tar sig för pannan och undrar hur sk kristna kan villigt bortse från detta.
Anonym
#3. Publicerat 2019-02-14 av Anonym
Bra och intressant sammanstälning. Vad som förvånar mig är att ingen tar till sig det uppenbara att de som i dag kallar sig Judar öppet erkänner att de inte tillber Yahshua (eller Jesus, som en del envisas med att kalla frälsaren) detta samtidigt som Frälsaren själv säger att "den som inte tror på sonen, har inte Fadern". Och ändå tror merparten av kristna att Judarna är Guds folk och proklamerar stolt "Stand with Israel!".

Och ännu värre: Den Frälsare som Judarna väntar på och som de säger att de kan acceptera är en direkt avbild av beskrivningen av Antikrist i Uppenbarelseboken. Man tar sig för pannan och undrar hur sk kristna kan villigt bortse från detta.
" Och ändå tror merparten av kristna att Judarna är Guds folk och proklamerar stolt "Stand with Israel!".

Der beror på vad man lägger in i begreppet Guds fok.
Jag tycker det håller på vara uttjatat på dett forum, det går att läsa i Romarbrevet, ROM 11:
1 Jag frågar nu: Har då Gud förkastat sitt folk? Verkligen inte! Jag är själv israelit, av Abrahams ätt och av Benjamins stam. 2 Gud har inte förkastat sitt folk som han en gång har erkänt som sitt.
Anonym
#4. Publicerat 2019-02-14 av Anonym
" Och ändå tror merparten av kristna att Judarna är Guds folk och proklamerar stolt "Stand with Israel!".

Der beror på vad man lägger in i begreppet Guds fok.
Jag tycker det håller på vara uttjatat på dett forum, det går att läsa i Romarbrevet, ROM 11:
1 Jag frågar nu: Har då Gud förkastat sitt folk? Verkligen inte! Jag är själv israelit, av Abrahams ätt och av Benjamins stam. 2 Gud har inte förkastat sitt folk som han en gång har erkänt som sitt.
I GT står det att Gud förkastade sitt folk, pga deras avgudadyrkan och brutna löften. Paulus bedyrar att Gud har INTE förkastat sitt folk.

"För Gud har inneslutit alla under otro för att han ska förbarma sig över alla."

Gud har hållit sina löften till fäderna, och ALLA Guds löften har fått sitt ja i Kristus och sitt amen i Kristus.
Anonym
#5. Publicerat 2019-02-14 av Anonym
I GT står det att Gud förkastade sitt folk, pga deras avgudadyrkan och brutna löften. Paulus bedyrar att Gud har INTE förkastat sitt folk.
Jag kommer inte på något bibelställe från GT på direkten, någon?
Vad förkastelsen i GT kan betyda, att han förkastade dem till straff/fångenskap?!
Anonym
#6. Publicerat 2019-02-14 av Anonym
Jag kommer inte på något bibelställe från GT på direkten, någon?
Vad förkastelsen i GT kan betyda, att han förkastade dem till straff/fångenskap?!
Gud gör upp ett långt avtal mellan honom själv och sitt folk. Han ger dem lagen och det räknas upp alla välsignelser som de ska få om de håller den och alla förbannelser de ska få om de bryter den. De bryter löftena, avtalet, förbundet..och är otrogna och tillber andra gudar än Herren.
Gud förkastar då sitt folk. De hamnar i fångenskap, skingras och Gud låter dem drabbas av denna slöjan, förblindelsen som straff. Han tar ut skilsmässa från dem, står det. Pga deras otrohet.

Paulus skriver till församlingen i Rom och berättar för de hednakristna att Gud inte har förkastat sitt folk, utan att han har förbarmat sig över dem, pga sina löften till fäderna. De var bortbrutna från trädet, och hednakristna har inympas, men Gud kan ympa in judarna igen, om de vänder bort ifrån sin otro. Deras upptagande kommer att leda till liv från de döda, för dem själva förstås, när de blir frälsta och går från liv till död.

Israel fick lagen och det gamla förbundet. Israel fick Kristus och det nya förbundet. Vi inympas in i Israels sanna olivträd: Kristus. Nu handlar det inte om ett geografiskt land längre utan om "Guds Israel", där alla andligt omskurna är judar och där det nya Jerusalem är vår tillhörighet.
Anonym
#7. Publicerat 2019-02-14 av Anonym
Gud gör upp ett långt avtal mellan honom själv och sitt folk. Han ger dem lagen och det räknas upp alla välsignelser som de ska få om de håller den och alla förbannelser de ska få om de bryter den. De bryter löftena, avtalet, förbundet..och är otrogna och tillber andra gudar än Herren.
Gud förkastar då sitt folk. De hamnar i fångenskap, skingras och Gud låter dem drabbas av denna slöjan, förblindelsen som straff. Han tar ut skilsmässa från dem, står det. Pga deras otrohet.

Paulus skriver till församlingen i Rom och berättar för de hednakristna att Gud inte har förkastat sitt folk, utan att han har förbarmat sig över dem, pga sina löften till fäderna. De var bortbrutna från trädet, och hednakristna har inympas, men Gud kan ympa in judarna igen, om de vänder bort ifrån sin otro. Deras upptagande kommer att leda till liv från de döda, för dem själva förstås, när de blir frälsta och går från liv till död.

Israel fick lagen och det gamla förbundet. Israel fick Kristus och det nya förbundet. Vi inympas in i Israels sanna olivträd: Kristus. Nu handlar det inte om ett geografiskt land längre utan om "Guds Israel", där alla andligt omskurna är judar och där det nya Jerusalem är vår tillhörighet.
Du sammanfattar så jag kan se att "summan av Guds ord är sanningen".
Anonym
#8. Publicerat 2019-02-15 av Anonym
Du sammanfattar så jag kan se att "summan av Guds ord är sanningen".
Ja, den är sanningen. Vi behöver se hela sanningssumman, och inte ta bara en liten bit och försöka se helheten i den lille biten. Alla bitarna måste på plats för att det fantastiska Guds-pusslets skönhet och vishet ska synas klart. Det kan finnas en vacker bild på en eller några bitar också, men helheten förklarar och förstärker de enstaka. :-) Från en filosof till en annan. ;-)
Anonym
#9. Publicerat 2019-02-15 av Anonym

Staten Israel blir då snarare ett varsel om att Antikrists folk är på plats på världsscenen och att satan mobiliserar sitt folk och sin man, Antikrist, som väntar på att träda fram öppet som den Laglöse; 2 Thess 2:1-11. Om satan står skrivet att han förkläder sig till en "ljusets ängel". Den nutida judiska staten är ett verk helt i mänsklig kraft av ett folk vars andliga ledare öppet dyrkar djävulen. Men av kristna ses denna stat som något gudomligt, trots att Jesus säger; "Mitt rike är inte av denna världen". Kan det bli klarare?

Intressanta länkar:

Var får du allt ifrån?
Anonym
#10. Publicerat 2019-02-17 av Anonym
Var får du allt ifrån?

Från Bibeln har jag fått de tankarnaJ

Ben säger: Hej Turbotant! Tack detsamma, Gud välsignelse över dig.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen