smålänning i norr säger: Andra Moseboken 23:8 Du ska inte ta mutor, för mutor förblindar de visa* och förvränger de rättfärdigas ord.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

tillit
Skapat 2019-02-11 av tillit, man, 59 år, Stockholms län.
Vad betyder det att vara troende?
Låt oss filosofera. Vad betyder det att vara troende?

Jag är troende i bemärkelsen att jag tror på någon eller något som står över eller "utanför" naturen/materien i form av naturlagar och de fyra fysikaliska dimmensioner som vi kallar tid och rum. Så i min verklighetsuppfattning så ingår det jag tror på i det som är sant och reellt lika mycket som denna text, ordens betydelse och materialet som texten är skriven på. I verkligheten ingår således, utifrån min övertygelse, Gud liksom du och jag och världen runtomkring oss. Tron är inte något blint utan den bygger dessutom på iakttagelser (eventuellt även upplevelser och erfarenheter) och egna slutsatser utifrån dessa.
Men vad är då en icke troende? Den rena motsatsen till ovanstående brukar kallas ateist och är lätt att definiera. Ateisten utgår utifrån sin tro att det inte finns något utanför det naturliga. Allt är materia. Verkligheten är naturalistisk och det finns inget mer. Det finns oftast även här iakttagelser, men som resulterar i andra slutsatser än den troende dragit. Allt bygger i botten på tro, även om ateisten oftast inte vill erkänna att icketro också är en tro dvs bygger på något som inte är fakta i vetenskaplig mening. Det vi kan vara överens om är att maximalt en av oss kan ha rätt i vår grundats.

Fast hur är det då med andra icke troende? De som säger att de inte vet, att de inte bryr sig, att det inte går att veta (agnostiker), att det måste ändå finnas "nåt" osv osv? Att tro på att det måste finnas något gör en ju visserligen inte till troende enligt den gängse uppfattningen och definitionen ovan men just "måste" grundar sig också på iakttagelser och egna slutsatser även om de inte är lika definitiva som för den troende och ateisten.

Tro eller icketro enligt ovan går inte att bevisa eller motbevisa med vetenskapliga metoder. Det vi kan mäta, testa och undersöka måste ju vara mätbart och repeterbart i rumstiden.
Som jag sa så är min uppfattning att ateisten tror lika mycket som den troende. Han har en övertygelse om något som han inte ser. Att inte se den osynlige (ett av bibelns namn på Gud) är ju definitivt inget bevis på att Gud inte finns. Det vore dåraktigt att dra en sådan slutsats. Men som bibeln säger i två nästan identiska psalmer (Ps 14 och Ps 53) så är det till och med dåraktigt att dra den slutsatsen överhuvudtaget:

"För körledaren. Av David.
Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud."
Onda och vidriga är deras gärningar, ingen finns som gör det goda.
Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud.
Men alla har avfallit, alla är fördärvade. Ingen finns som gör det goda, inte en enda."
Psaltaren 14:1?-?3

forts.....

Svar på inlägg

tillit
#1. Publicerat 2019-02-11 av tillit
forts...

Den uppfattningen får jag ofta möta från andra hållet när jag tror att Gud är verksam och inte bara ett påhitt eller en tanke. När jag menar att om Gud finns så får det konsekvenser på hur vi ser på verkligheten. Om skaparen finns så kan jag inte bedöma skapelsen utifrån grundförutsättningen att han inte finns. Om jag kan förklara skapelsen utan en skapare så betyder ju inte det att den förklaringen är sann bara för att den eventuellt fungerar om grundförutsättningen är felaktig. Att förklara bibelns och evangeliernas vittnesbörd om Jesus inomvärdsligt utan tron på en Gud som kan verka övernaturligt i världen blir lika galet om den grundförutsättningen är felaktig.

Jag tycker däremot om samtalet utifrån olika grundförutsättningar oavsett vad man tror på i botten. Jag försöker åtminstone att även se konsekvenserna utifrån synsättet att det inte finns en gud eller något övernaturligt. Jag möter inte lika ofta det försöket ifrån ateisten. Har inte så sällan mött uppfattningen att jag står för en "medeltida" uppfattning vilken vetenskapen för länge sedan förpassat till sagoböckerna. Men vem håller sig mest till sagor än den som inte är beredd att pröva sin verklighet utifrån ett annat synsätt än sitt eget? Sagor blir inte mer sanna bara för att de är nya.

Finns Gud så finns han och påverkar och har påverkat verkligheten oavsett vad du eller jag tror. Att då förklara allt utan Gud blir då lika mycket sagor som jag beskylls att tro på när jag tror att Jesus gick på vatten, väckte upp döda och själv uppstod efter att ha dött på ett kors.
När vi kan enas om det så kan vi mötas i ömsesidig respekt.
Men även här har bibeln en betraktelse. Denna gång från nya testamentet. Paulus skriver:

"Jag skäms inte för evangeliet. Det är en Guds kraft till frälsning för var och en som tror, juden först men också greken. I evangeliet uppenbaras rättfärdighet från Gud, av tro till tro, som det står skrivet: Den rättfärdige ska leva av tro.
Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen. Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, eftersom Gud har uppenbarat det för dem. Ända från världens skapelse syns och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur, genom de verk han har skapat. Därför är de utan ursäkt. Trots att de kände till Gud prisade de honom inte som Gud eller tackade honom, utan de förblindades av sina falska föreställningar så att mörkret sänkte sig över deras oförståndiga hjärtan. De påstod att de var visa, men de blev dårar och bytte ut den odödlige Gudens härlighet mot bilder av dödliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur."
Romarbrevet 1:16?-?23

Det skrevs för 2000 år sedan..
bikerrog
#2. Publicerat 2019-02-11 av bikerrog
Jag kände bara att jag ville skriva en kommentar kring ditt inlägg.

Fantastiskt bra skrivet och så genomtänkt. Detta tände en liten liten men ändå lite glöd i mig. Uppväxt i kristen fosterfamilj men inte levt som en aktiv kristen i många många år. Jag har min tro absolut, som jag främst förnimmer bland djur och natur. Men tycker det är jobbigt att passa in bland människor och sammanhang. Var länge sedan jag satte en fot i en kyrka tex.
Förr i tiden så hade jag en dekal på min saab 99 där texten löd Jesus är livet. Men då jag lite senare konfronterades med livets verkligheter, min känslighet och psykiska ohälsa så kände jag att jag inte kunde stå upp för detta gentemot andra ej troende människor. Så dekalerna rök på bilen denna tid.
Nuförtiden kan jag ändå känna ett behov med att försvara den kristna tron i olika sammanhang även om jag inte lever ett aktivt kristet liv numer. Och jag har ändå ibland haft svårt att hantera dessa känslor då folk typ hånar kristenheten. Livet är verkligen inte lätt och att hitta "sin" plats däri. Blev väldigt personliga tankar om mig här i tråden, kanske inte passar in riktigt. Men jag fick en ingivelse att skriva dessa rader.
SweKiwi
#3. Publicerat 2019-02-12 av SweKiwi
Jag kallar mig själv ateist. Jag har ingen tro på »något högre«, men det innebär inte att jag påstår (eller tror) att det inte finns något högre.

Man brukar då prata om stark och svag ateism. Den starka ateismen tror att gudar inte finns, medan den svaga ateismen inte har någon tro på att gudar finns. De låter lika, men är inte det. Jag tillhör den svaga varianten.

Jag har dock inga problem att kalla mig enbart icke-troende, så länge vi är överens om vad vi menar i diskussionen.

/ Kiwi
Tillit
#4. Publicerat 2019-02-12 av Tillit
Tack Bikerog. Vad glad jag blir.

Att vara troende är förstås inte begränsat till de som går i kyrkan och är med i ett sådant "sammanhang" eller är "aktivt kristen" som du uttrycker det. Man kunde ju önska att de troendes gemenskap skulle vara mer inkluderande för våra mänskliga olikheter och även hur stark eller svag vår gudstro är. Hur ofta fastnar vi inte i yttre mönster och bedömer varandra utifrån dem?
Du beskriver så träffande livets verkligheter. Och det är just det. Verkligheten. Vad är det för mening med en Gud och en gudstro om den inte är förankrad i verkligheten? I här och nu? Jag kan se en film eller läsa en bok och fly bort i en fiktiv värld mer eller mindre verklighetsbaserad, men när jag sträcker min tilltro till något utanför mig själv så måste det, åtminstone för mig, vara något reellt som håller att luta på. Om detta bara är ett tankefoster för att styrka min egen kraft och förmåga, så faller det platt när de verkliga stormarna kommer för då räcker min kraft inte till hur uppumpad den än må vara. Trots det finns det många, till och med så kallat troende, som menar att det inte spelar någon roll på VAD man tror, bara man har en tro som ger en inre kraft. Jag kan inte se det så. Jag kan inte bygga mitt liv på ett påhitt även om det tillgängligt skulle kunna ge lite styrka och konstgjord andning.

Därför är de här frågorna och resonemangen viktiga för mig.

Och precis som Kiwi skriver om ateister så finns det förstås både svaga och starka troende... Och vi kanske pendlar däremellan emellanåt. Men även om tron och förnimmelsen ibland är svag så är den vi tror på desto större och starkare....
Tillit
#5. Publicerat 2019-02-12 av Tillit
Jag förstår din skillnad där Kiwi, men det finns en ganska klar distinktion. Jag antar att du ändå utgår från ett helt naturalistiskt synsätt att tolka världen och det vi kallar för verkligheten på. De eventuella gudar eller något högre ryms väl inte i din världsbild som möjlig förklaring till något som du kan iaktta i den här världen? Är inte icke existerande eller existerande utan någon som helt inverkan totalt egalt?
SweKiwi
#6. Publicerat 2019-02-12 av SweKiwi
Jag förstår din skillnad där Kiwi, men det finns en ganska klar distinktion. Jag antar att du ändå utgår från ett helt naturalistiskt synsätt att tolka världen och det vi kallar för verkligheten på. De eventuella gudar eller något högre ryms väl inte i din världsbild som möjlig förklaring till något som du kan iaktta i den här världen? Är inte icke existerande eller existerande utan någon som helt inverkan totalt egalt?
Den sista frågan först: Jo, rent praktiskt är det ju så. Skillnaden mellan en gud som inte syns, hörs eller på andra sätt märks, och en gud som inte existerar, är noll.

Jag kan (som sagt) inte säga att det inte finns någon gud. Men jag kan inte heller utgå ifrån att det finns någon. Så världen får tolkas utifrån hur den verkar se ut, för vi kan inte göra mycket mer än så.

/ Kiwi
Anonym
#7. Publicerat 2019-02-12 av Anonym
Den sista frågan först: Jo, rent praktiskt är det ju så. Skillnaden mellan en gud som inte syns, hörs eller på andra sätt märks, och en gud som inte existerar, är noll.

Jag kan (som sagt) inte säga att det inte finns någon gud. Men jag kan inte heller utgå ifrån att det finns någon. Så världen får tolkas utifrån hur den verkar se ut, för vi kan inte göra mycket mer än så.

/ Kiwi
Jag blir nyfiken på hur du tror att allting har skapats?
Evolutionsteorin...och att vi kommer från amöbor o.dyl.?

Eftersom det är den vanligaste tron, som de som inte tror på Gud har, så anses den ofta som ett exempel på "vetenskap". Men den har enormt många brister. Och det kan krävas en större tro för att tro på den än på en skapande Gud. Men den är väl förmodligen det bästa som går att få fram som ett alternativ.
larsa
#8. Publicerat 2019-02-13 av larsa
Hej, Vi har under hundra år eller mera haft den huvudsakliga konfliktlinjen mellan tro och den s.k. Vetenskapen. Man säger att jag kan inte tro på bibelns budskap därför att det är påhittade sagor och skapelse legender. Men är det så? den judiska och kristna historien börjar för 4000 år sedan med Avraham. Och vi har nu mycket ny forskning som visar oss denna historia. Det finns ett stort motstånd i den akademiska världen i att erkänna att de mesta som står i bibeln är historieskrivning från dessa 4000 år. men när man förstår det och kan relatera bibeln berättelser till den verklighet som fanns, istället för att betrakta bilbeln som lägerelds historier och myter som många gör idag så kommer allt i ett annat ljus. För att illustrera detta påstående följer här ett antal filmer som belyser brottstycken från den bibliska historieskrivningen.
larsa
#9. Publicerat 2019-02-13 av larsa



Vi kan därför se att det finns en alternativ arkelogisk tolkning från den som i allmännhet levererars av akademia. Tim kommer med en ny film i vår om Moses och vem som i verkligheten skrev och författade Mosebökerna.
smålänning i norr säger: Andra Moseboken 23:8 Du ska inte ta mutor, för mutor förblindar de visa* och förvränger de rättfärdigas ord.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen