BoazNovax säger: Moand Välkommen! Så damerna här har väntat på dig. Och nu är du äntligen här.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Fritid > Diskussion

Anonym
Skapat 2018-12-01 av Anonym.
Ju
Har vi någon grammatiker här?

Jag funderar över begreppet "ju". Det förekommer i min två kontexter. Dels i frasen "ju mer desto bättre", och "Han sade så, ju".
Fråga:
Är uttrycket besläcktat med begreppen "ja" och "jo"? Kan det i så fall uttrycka något man gör villigt? Skulle det i så fall innebär att något inte bara är bättre för att det är mer, utan att det är bättre för att man gör det viligt? Uttrycket undersrtyker och betonar det man säger. Kommentarer?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2018-12-01 av Anonym
Ordet är ett retoriskt "fulgrepp". Varför? Jo, därför att det ju är påvisande en självklarhet, ju. ;)

Väntar på en grammatiker...
Anonym
#2. Publicerat 2018-12-02 av Anonym
Nu är det 14 år sedan jag var vass på sånt här, och jag har glömt en del specifika detaljer kring grammatik och etymologi (ords ursprung). Vad jag vet på rak arm är ju inte besläktat med jo eller ja. Men spontant kan jag säga att ordet ju bl.a. har en affirmativ/bekräftande funktion; med det kan/vill man visa att det man säger är en självklarhet, eller betonar man med ju att det man säger verkligen är så, och att åhöraren inte ska tvivla på det. Det kan användas för att understryka det man säger;
-Jag gick hem från Kåtebol förra veckan. Det var väldigt jobbigt, för det är ju 3 mil på grusvägar.

Men det kan också användas för att emotsäga eller ifrågasätta det någon säger;
-Hans är 1,90 lång har jag hört.
-Men han är ju bara 10 år!
Det kan användas, inte bara för att bekräfta något man tycker eller understryka ett förhållande, utan för att antydande ifrågasätta och säga emot något - vilket även i det fallet sker med emfas:
-Men det kan inte stämma, han är ju bara 10 år!

Jag träffade en f.d. elev i affären nyligen. Hon hade just fått jobb där. Jag frågade vad hon jobbat med innan, och hon svarade: -Jag jobbade ju på… Detta kan ge en språkligt medveten person ett litet frågetecken eller annan reaktion, då jag ju (!) inte ifrågasatte något hon sagt, utan utifrån noll information fick ett rakt svar på min raka fråga. Hennes ju antydde att jag skulle ha ifrågasatt eller glömt att hon berättat detta tidigare för mig, och att hon med ju visade att hon redan berätta detta (Jag sade ju det förut.), eller att jag påstått något annat/felaktigt om var hon jobbat. Funktionen är ofta bekräftande eller understrykande.

Som ordklass (typ av ord) är ju ett adverb, ett ord som hör till/definierar ett verb; Han cyklar ju. Jämför med adverbet snabbt; Han cyklar snabbt.
Som satsdel (ordets påverkan på innehållet i en sats) är det ett adverbial; Det är ju inte alls självklart. Det regnar ju ute.
Anonym
#3. Publicerat 2018-12-02 av Anonym
Jag tittar i Svenska Akademins Språklära och läser att ju ingår i kategorin satsadverbial. En sats består av ett subjektsled och ett predikatsled:
Barnen(S) äter.(P)
Eller:
De flesta barnen i kvarteret(S) äter lagad mat som är nyttig.(P)

Ett satsadverbial påverkar hela satsens innebörd:
Nekande satsadverbial: Så får en läkare inte agera.
Det agerandet är varken logiskt eller begåvat.

Modala satsadverbial visar talarens hållning (modus) till satsens innehåll:
Fondsparande är kanske inte alltid det bästa sparandet.
Men du är ju inte klok!



Utöver detta finns konjunktionella satsadverbial (t.ex. dessutom, även, också), särskiljande satsadverbial (t.ex. antingen, varken, vare sig), motsättande satsadverbial (t.ex. däremot, emellertid, ändå), förklarande satsadverbial (nämligen) och konklusiva satsadverbial: (alltså, följaktligen, sålunda).

Ju är alltså ett modalt satsadverbial, som visar på talarens attityd till det som sägs och vad talaren vill betona.

Ju definierar även en typ av bisats som kallas ju-bisats:
(Valresultatet blir mer legitimt) ju fler som röstar.
(Folk emigrerar) ju fattigare landet blir.

Ju är också ett sammanbindande adverb, en typ av adverb som antingen ingår i par med sig själva, t.ex. Dels – dels, med en konjunktion; visserligen – men, såväl – som, eller som sammanbinder komparativer/jämförande satselement tillsammans med adverbet desto: Ju tjockare och ju vitare, desto finare bakverk.

Märk väl: Man säger alltså inte ju – ju, desto – ju eller desto – desto. (Ju större bil, ju dyrare. Desto större bil, ju dyrare. Desto större bil, desto dyrare.) Konstruktionen ju – desto kan bara användas med ju som första element(en) och desto som sista element(en). Ju föregår premisserna/villkoren, och desto föregår konklusionen/resultatet:

Ju mer jag studerar Svenska Akademins Språklära, desto tröttare blir jag i huvudet.

Tack för mig. :)
Anonym
#4. Publicerat 2018-12-03 av Anonym
Fy sjutton vad ni är duktiga allihopa, ju...jag håller med om precis exakt allting ni säger. Såna här diskussioner är precis exakt ungefär vad en språkpolis älskar, liksom ba va alltså ju..!!!!!
BoazNovax säger: Moand Välkommen! Så damerna här har väntat på dig. Och nu är du äntligen här.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen