smålänning i norr säger: Andra Moseboken 23:8 Du ska inte ta mutor, för mutor förblindar de visa* och förvränger de rättfärdigas ord.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2018-10-22 av Anonym.
Bibelns lära om arvsynden

Bibeln lär att alla människor föds med arvsynden, förutom Jesus, som föddes utan synd.

”Ja, med skuld är jag född och med synd blev jag till i min moders liv”. Ps 51



Svar på inlägg

ferguson
#1. Publicerat 2018-10-22 av ferguson
En son ska inte ärva sin faders synd skriver Hesekiel i 18:20 Paulus skriver i Rom 14:12 2Alltså skall var och en av oss inför Gud göra räkenskap för sig själv"

Eftersom Jesus föddes som en av oss så föddes han i synd i sin modersliv enligt arvssyndsläran!!!

4Så skall då Herren själv giva eder ett tecken: Se, den unga kvinnan skall varda havande och föda en son, och hon skall giva honom namnet Immanuel. 15Gräddmjölk och honung skall bliva hans mat inemot den tid då han förstår att förkasta vad ont är och utvälja vad gott är. 16Ty innan gossen förstår att förkasta vad ont är och utvälja vad gott är, skall det land för vars båda konungar du gruvar dig vara öde" Jes 7:13-15

Men nu föddes Jesus utan skuld och synd utan det dröjde inemot den tid då han förstår att förkasta vad ont är och kunde välja bort vad ont är och välja det goda. Jesus blev människa som vi och denna denna vers gäller även för oss. Att vi alla föds in i en av synd fallen värld innebär inte att vi är syndare vid födseln. Det blir vi inte förrän vi är mogna att kunna skilja rätt från fel.
Anonym
#2. Publicerat 2018-10-23 av Anonym
Man bör inte döpa någon som inte själv har tro eftersom dopets sakrament i sig själv inte rättfärdiggör någon. Det gör endast den personliga trons lydnad till Guds Ord. Således är min trofasta råd och beslut att man bör upphöra med varenda barndop så att vi inte med meningslösa spektakel och dårskap skulle håna och förolämpa Guds högt lovade majestät. (Martin Luthers kyrkpostilla.)
Anonym
#3. Publicerat 2018-10-23 av Anonym
Ingen fara med synden då vi redan är förlåtna.
Klart att vi skall döpas som barn vi är barn till våra föräldrar.
Anonym
#4. Publicerat 2018-10-23 av Anonym

”Ja, med skuld är jag född och med synd blev jag till i min moders liv”. Ps 51

I Ps 51 är det förmodligen kung David som är psalmisten. Han uttrycker en sanning om sig själv, som är ingiven av den helige Ande (det är vad Bibeln vittnar om, att varje del av Skriften är inspirerad av DHA). Om det gäller för David, gäller då inte denna sanning om alla människor?

Om Jesu tillblivelse i Marias livmoder vet vi att det skedde på övernaturlig väg, därför påstår jag att Guds Son föddes utan synd (som sann människa och sann Gud). Eftersom Jesus var Gud kunde han inte bära på synd vid födseln (Vår Gud är en förtärande eld mot allt orent). Jesus var som den förste Adam i det fallet. Synden kom in i bilden först med syndafallet.



Anonym
#5. Publicerat 2018-10-23 av Anonym
Att vi alla föds in i en av synd fallen värld innebär inte att vi är syndare vid födseln. Det blir vi inte förrän vi är mogna att kunna skilja rätt från fel.

Var står det skrivet att det är så som du säger här?

Anonym
#6. Publicerat 2018-10-23 av Anonym
Man bör inte döpa någon som inte själv har tro eftersom dopets sakrament i sig själv inte rättfärdiggör någon. Det gör endast den personliga trons lydnad till Guds Ord. Således är min trofasta råd och beslut att man bör upphöra med varenda barndop så att vi inte med meningslösa spektakel och dårskap skulle håna och förolämpa Guds högt lovade majestät. (Martin Luthers kyrkpostilla.)
Har du läst förtsättningen varför han ändå tror på ett barns dop?
Anonym
#7. Publicerat 2018-10-23 av Anonym
Man bör inte döpa någon som inte själv har tro eftersom dopets sakrament i sig själv inte rättfärdiggör någon. Det gör endast den personliga trons lydnad till Guds Ord. Således är min trofasta råd och beslut att man bör upphöra med varenda barndop så att vi inte med meningslösa spektakel och dårskap skulle håna och förolämpa Guds högt lovade majestät. (Martin Luthers kyrkpostilla.)

För att förstå vad Luther menade här bör man läsa sammanhanget. Utan att ha läst Postillan, antar jag att Luther, som bejakade barndopet, menade att en kristen måste leva i sitt dop för att det ska ha verkan. Med andra ord den döpte skall undervisas och konfirmeras för att kunna leva i sitt barndop. Och om det är en vuxen som döps skulle tron föregå dopet för att han ska ha nytta av det. På motsvarande sätt tror redan ett barn av naturen och behöver endast döpas.

Anonym
#8. Publicerat 2018-10-23 av Anonym
Ingen fara med synden då vi redan är förlåtna.
Klart att vi skall döpas som barn vi är barn till våra föräldrar.

Var ägde förlåtelsen(försoningen) rum? Jo, på korset, utanför människan! Därför behöver människan på något sätt göras delaktig av ”syndernas förlåtelse i Jesu namn och blod”. Det sker genom dopet och tron.

Anonym
#9. Publicerat 2018-10-23 av Anonym
Vem räknas som frälst, enligt Bibeln, och vem av dessa två kommer till himlen...

Den som tror på Jesus Kristus som sin Herre och frälsare, men ännu inte hunnit döpa sig?

Den som döpts som bebis, men inte tror på Jesus Kristus som sin Herre och frälsare?
Anonym
#10. Publicerat 2018-10-23 av Anonym
Oroa er inte för det som står i bibel för jesus finns och det är det viktiga
smålänning i norr säger: Andra Moseboken 23:8 Du ska inte ta mutor, för mutor förblindar de visa* och förvränger de rättfärdigas ord.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen