BoazNovax säger: Moand Välkommen! Så damerna här har väntat på dig. Och nu är du äntligen här.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2018-10-08 av Anonym.
Judarna.
Jag vill så väldigt gärna ta ett beslut inom mig själv, när det gäller sanningen om judarna.

Här på forumet redovisas tolkningar för och emot judarna som Guds utvalda folk, med löften.. för evigt.
Mycket intressanta diskussioner med oerhörd kunskap har förts här inne, vissa delar bekräftar Bibeln men samtidigt finns delar där Bibeln tycks motsäga en hel del..
Efter att ha läst en del texter i Bibeln får jag frågor, dessa frågors svar är en del av den helhet jag söker, därför vänder jag mig till debattörer här som skriver så övertygat kring resp tolkning, och frågar:

1. Det sägs att judarna idag inte är av "köttet" utan uppfyller det Uppenbarelseboken skriver: Satans synagoga är dessa som kallar sig judar men icke är judar,

När jag läser Rom 2 står det att "jude är man inte till det yttre, jude är man till det inre, hjärtats omskärelse sker av anden.. "
dvs finns "köttets" judar kvar idag är dessa "judar som säger att de är judar men inte är det" eftersom en jude är jude genom Jesus Kristus...dvs Guds folk.

För Gud finns inte något speciellt folkslag när det gäller Guds folks löften, men juden som Guds folk lever kvar i omskärelsens tecken, nu är alla med hjärtats omskärelse jude/Guds utvalda..
på så sätt kan man möjligen även säga att "hedningarnas tid är förbi" idag.. när Gud talar idag finns ju varken jude eller grek, dvs jordiska folkslag, eftersom Kristi korsdöd och Andens utgjutelse kom med hjärtans omskärelsedag.
Fråga: Finns juden som ett fysiskt utvalt folk än idag utifrån Bibelns/NT definition av "jude"?

2. Å andra sidan läser jag om de 144000 och Israels tolv stammar, alla söners resp stam som fått Herrens sigill.
Bokstaven säger att Israels barn är det vi idag kallar judar eller israeliter, och det är ett utvalt folk, men samtidigt finns inte utvalda folk av "köttet" idag..säger Bibeln.. Jude är man inte till det yttre var det ju... och då kommer symboliken in tillsammans med det som står i klartext, och bilden tycks klarna..

Fråga: Är det så att alla med av Anden omskuret hjärta ingår i de tolv stammarna, som en oändlig hop av "judar" från alla länder och folkslag med Guds sigill som tecken på hjärtats omskärelse..?

3. Så kommer jag till en enda fråga: Den som förnekar att Jesus är Kristus/Messias/den Smorde är Antikrist. 1 Joh 2
Judendomen förnekar att Jesus är Kristus, och väntar således på en annan Kristus, hur tolkas det?

Ber om ursäkt för den röriga texten men jag är trött och orkar inte "städa" i röran :-)

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2018-10-08 av Anonym
Hela svaret finns i Rom. 9-11, i Paulus långa utläggning. Han börjar med att konstatera att det sanna Israel är andligt – jude är man genom hjärtats omskärelse. Och han skriver att inte alla Abrahams avkomlingar är hans barn. I kap. 10 fortsätter han lägga ut texten om rättfärdighet genom tron, och konstaterar på slutet att Israel är ett olydigt och trotsig folk som vägrar lyssna.

(Här ser jag också grunden till det hat, eller den vrede, mot kristna som Asterix brukar slå mynt av. Det är ju Gud som väckt den vreden! Den är avsiktlig, helt i enlighet med hans plan! Avund och vrede – mot "ett folk utan förstånd". Det måste vara vi det...)

Sedan kommer det. I kap. 11 får vi förklarat att Israel drabbats av förhärdelse, vilket öppnat för oss hedningar att bli frälsta. Och när vi i fullt antal kommit in, då ska Gud förbarma sig över DE RESTERANDE, KÖTTSLIGA JUDARNA och frälsa också dem.

Här far somliga vilse och läser vers 25-26 som om summan av de omvända judarna och hedningarna som kommit in är det som ska utgöra det fulltaliga Israel: "Och det är så hela Israel ska bli frälst". Men fortsättningen gör helt klart att det rör sig om judar i köttet som ska omvända sig efter att vi hedningar blivit fulltaliga. Det finns i Paulus utläggning ett tydligt ni och de. "Ni" är de hednakristna i Rom, "de" är judarna som ännu inte vänt om. Och till slut vers 31: "Så har nu också de varit olydiga, för att sedan få barmhärtighet genom den barmhärtighet som ni har fått."

(Forts. i nästa)
Anonym
#2. Publicerat 2018-10-08 av Anonym
(Forts.)

Hur kan detta förstås på något annat sätt än att Gud, av nåd, tillåter denna grupp av utvalda Abrahams ättlingar i köttet att framhärda i sitt motstånd mot Kristus - bara för att sedan, när tiden är inne, låta täckelsen falla från deras ögon så att de plötsligt kan "se vem de har stungit"?

"Men över Davids hus och över Jerusalems invånare ska jag utgjuta nådens och bönens Ande, så att de ser upp till mig som de har genomborrat. De ska sörja över honom som man sörjer ende sonen, och de ska gråta bittert över honom som man gråter över sin förstfödde." Sakarja 12:10

Denna vers handlar inte om ett andligt Jerusalem!

En avslutande tanke, sen ska jag sova:
Ingen av oss har kommit till tro av egen kraft. Vi har INGENTING att yvas över – det är enbart Guds nåd att han dragit oss till sig och gett oss sin Ande. Om judarna står det att de är "äkta grenar", och att dessa grenar så mycket lättare kan ympas tillbaka in i det äkta olivträdet. Vad detta säger mig är att när Gud har bestämt att det ska ske så kommer alla dessa som han utvalt att komma till Kristus, och det kommer att gå mycket lättare för dem än det var för oss att ta steget i tro. Och när de gör det, när de inser sanningen, då kommer de inte enbart att glädjas, utan de kommer att sörja förtvivlat över att det var de själva som genomborrade den Messias de väntade på. Deras fäder utförde dådet, och de själva har fortsatt i samma fotspår genom att stå Kristus emot och hata hans församling.

Vi ska inte hata dessa, som vissa gör. Vi ska älska dem och be för dem. Välsigna Jerusalem...
Anonym
#3. Publicerat 2018-10-08 av Anonym
Då undrar jag Flight....
Hur får du ihop det med 2 Kor. 3:14?
Där beskrivs omvänd ordning.
Först I KRISTUS försvinner slöjan. Du vill visa att slöjan försvinner först, utan Kristus.
Anonym
#4. Publicerat 2018-10-08 av Anonym
När det gäller de 144.000, 12.000 från varje stam, så är de friköpta från jorden och sjunger inför tronen. De är obefläckade, jungfrur.
De har inte vetat av avgudadyrkan, och de är friköpta av Kristus. Och ja, det är symboliskt alla judar i nytestamentlig mening.
Ett symboliskt tal som återkommer, inga utvalda individer. Ett individuellt urval av exakt antal judar av köttet, kan inte motiveras i en frälsningsplan någon annanstans i Bibeln. En alldeles för märklig exakt summa i så fall. Det blir predestinationslära av det. Dessutom finns inte alla stammarna, hur mycket man än vill det. Då får Gud återskapa stammar och människor.
Talet återkommer symboliskt i staden, som är 12.000 stadier x 3, och i muren som är 144 alnar, 12 x 12.
Anonym
#5. Publicerat 2018-10-08 av Anonym
Då undrar jag Flight....
Hur får du ihop det med 2 Kor. 3:14?
Där beskrivs omvänd ordning.
Först I KRISTUS försvinner slöjan. Du vill visa att slöjan försvinner först, utan Kristus.
Jag beskrev ingen särskild ordning. Allt hör ihop: omvändelse, få sina ögon öppnade, se Kristus...
Gud är inte så petig med ordningsföljd som vi kan vara. Jämför t.ex. Apg 10.
Anonym
#6. Publicerat 2018-10-08 av Anonym
När det gäller de 144.000, 12.000 från varje stam, så är de friköpta från jorden och sjunger inför tronen. De är obefläckade, jungfrur.
De har inte vetat av avgudadyrkan, och de är friköpta av Kristus. Och ja, det är symboliskt alla judar i nytestamentlig mening.
Ett symboliskt tal som återkommer, inga utvalda individer. Ett individuellt urval av exakt antal judar av köttet, kan inte motiveras i en frälsningsplan någon annanstans i Bibeln. En alldeles för märklig exakt summa i så fall. Det blir predestinationslära av det. Dessutom finns inte alla stammarna, hur mycket man än vill det. Då får Gud återskapa stammar och människor.
Talet återkommer symboliskt i staden, som är 12.000 stadier x 3, och i muren som är 144 alnar, 12 x 12.
Vem sa något om ett exakt antal? Inte jag. Men när det gäller oss hedningar så finns det ett antal nämnt i detta sammanhang: "fullt antal". Vad är det? Jag vet inte. Och när jag använde begreppet "en grupp" om de judar som kommer att se den de genomborrat, då vet jag inte heller något exakt antal individer.

Jag vet bara detta, tror jag: När hedningarnas tid är ute, kommer Gud att sända nådens och bönens Ande över de judar i köttet som är kvar - en delmängd av dem eller samtliga - och de kommer då att se vem deras Messias är. Är inte det vad Sakarja skriver?
Anonym
#7. Publicerat 2018-10-08 av Anonym
Jag beskrev ingen särskild ordning. Allt hör ihop: omvändelse, få sina ögon öppnade, se Kristus...
Gud är inte så petig med ordningsföljd som vi kan vara. Jämför t.ex. Apg 10.
När är vi i Kristus?
Kan i Kristus betyda annat?
Är det att vara petig..?
Anonym
#8. Publicerat 2018-10-08 av Anonym
Vem sa något om ett exakt antal? Inte jag. Men när det gäller oss hedningar så finns det ett antal nämnt i detta sammanhang: "fullt antal". Vad är det? Jag vet inte. Och när jag använde begreppet "en grupp" om de judar som kommer att se den de genomborrat, då vet jag inte heller något exakt antal individer.

Jag vet bara detta, tror jag: När hedningarnas tid är ute, kommer Gud att sända nådens och bönens Ande över de judar i köttet som är kvar - en delmängd av dem eller samtliga - och de kommer då att se vem deras Messias är. Är inte det vad Sakarja skriver?
Nej....jag menade inte dig....
Jag bekräftade Vingens inlägg.
Anonym
#9. Publicerat 2018-10-08 av Anonym
När är vi i Kristus?
Kan i Kristus betyda annat?
Är det att vara petig..?
Vad du säger är att en människa FÖRST måste bli frälst/komma till tro/(valfri term), och först därefter får hon sina ögon öppnade? När hon är i Kristus?

Vem kan då bli frälst?!

2 Kor 3:14 säger om slöjan att "först i Kristus försvinner den". Ur detta går det inte att dra någon slutsats angående en bestämd ordning. Ska vi vara riktigt petiga med ord så står det inget om att VI måste vara i Kristus, det står bara att det är i honom slöjan tas bort.
ferguson
#10. Publicerat 2018-10-08 av ferguson
Vingen;

Jag tror att oklarheten om judarna har sin upprinnelse i vår oförmåga att skilja mellan församlingen Kristi kropp och judarna. Vi måste förstå att Jesus menar vad han säger att han inte kom för andra folk än för judarna. Judarna fick erbjudandet att de skulle ta emot Herren vid hans första ankomst. Istället dräpte de sin Messias via romarna. Det var naturligtvis ingen överaskning för Herren, hemigheten om församlingen, hade varit fördold i Gud men uppenbarades genom Paulus och de andra apostlarna.

Israel gick under år 70 men judarna är fortfarande Guds eget folk för löftet till Abraham kan och vill han inte ångra. I denna tid är det ingen skillnad mellan jude och grek men när församlingen är ihopsamlad till det fulla antalet sker uppryckandet och judarna kommer efter det åter in på "banan". Därför har de "huvudrollen" i det som kommer att ske under vedermödan genom de två vittnena och de 144000 av Israels tolv stammar.

När Herrens 2a tillkomst sker upprättas Israel och judarna till fullo helt enligt Guds löfte till Abraham.
De judar som inte böjer knä för antkrist under vedermödan kommer att tillsammans med de hedningar som inte heller böjde knä för honom är de som med jordiska kroppar kommer att gå in i tusenårsriket. Församlingen kommer att vara där Herren är för alltid.

Det blir problem med bibelförståelsen när vi läser in församlingen där det är judarna texten handlar om.
BoazNovax säger: Moand Välkommen! Så damerna här har väntat på dig. Och nu är du äntligen här.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen