Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2018-09-16 av Anonym.
Pedofiler i kyrkan
"Hur många pedofiler rymmer katolska kyrkan?"
Ja, det är titeln på en artikel i SvD. Det har varit decennier av mörkläggning och hemligheter inom den katolska kyrkan.
Min fråga blir: Hur sjukt och Kristusfrånvänt kan det bli?

https://www.svd.se/hur-manga-pedofiler-rymmer-katolska-kyrkan
"I Tyskland släpps i dagarna en utredning som redovisar 3677 övergrepp inom katolska församlingar fram till så sent som 2014. Och då är det ändå den katolska kyrkan som undersökt sig själva där, så siffrorna får med den bästa välvilja ändå förmodas vara i underkant. Det vänder sig i magen för varje ny undersökning, och varje nytt avslöjande, i varje nytt land – men är någon egentligen förvånad längre?"

"Att slopa traditionen att präster ska leva i celibat har föreslagits som ett sätt att ändra kulturen, men man kan inte låta bli att undra om det verkligen är celibat som gör dem till pedofiler, eller om katolska kyrkan helt enkelt är dit pedofiler söker sig – för att få tillgång till offer."

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2018-09-16 av Anonym
Påven kände till övergreppen.

"En granskning av New York Times visar att flera högt uppsatta personer inom kyrkan kände till och mörkade anklagelserna mot Theodore McCarrick. Mellan 2005 och 2007 ska tiotusentals dollar ha betalats ut för att tysta män som berättade om övergreppen."
Anonym
#2. Publicerat 2018-09-16 av Anonym
"Hur många pedofiler rymmer katolska kyrkan?"
Ja, det är titeln på en artikel i SvD. Det har varit decennier av mörkläggning och hemligheter inom den katolska kyrkan.
Min fråga blir: Hur sjukt och Kristusfrånvänt kan det bli?

https://www.svd.se/hur-manga-pedofiler-rymmer-katolska-kyrkan
"I Tyskland släpps i dagarna en utredning som redovisar 3677 övergrepp inom katolska församlingar fram till så sent som 2014. Och då är det ändå den katolska kyrkan som undersökt sig själva där, så siffrorna får med den bästa välvilja ändå förmodas vara i underkant. Det vänder sig i magen för varje ny undersökning, och varje nytt avslöjande, i varje nytt land – men är någon egentligen förvånad längre?"

"Att slopa traditionen att präster ska leva i celibat har föreslagits som ett sätt att ändra kulturen, men man kan inte låta bli att undra om det verkligen är celibat som gör dem till pedofiler, eller om katolska kyrkan helt enkelt är dit pedofiler söker sig – för att få tillgång till offer."


Celibatet kan man slopa utan orsaker eftersom det inte är någon lag! Paulus kallar företelsen för "onda andars läror" bl a det som förbjuder äkteskap!
Om man bara anställde gifta präster borde det ju lösa en hel del av problemet.
Anonym
#3. Publicerat 2018-09-16 av Anonym
Nej, det är inte bibliskt att leva i celibattvång.
Jag tror inte att problemet ligger i att de är ogifta. Då skulle alla ogifta ligga i farosonen att bli pedofiler.
Just celibatlöftet, i en organisation där man anser sig vara de högsta i hela kristenheten och en kyrka man säger sig tjäna Jesus "ställföreträdare/vikarie" på jorden, blir ett mycket listigt och användbart alias. Man kan lätt utöva maktmissbruk under täckmanteln "celibatlöftet", för vem tror på ett barn mer än en präst eller biskop i megakyrkan? Det göms och tystas också i ett till synes sekteristiskt och slutet mäktigt "brödraskap", där man döljer skandaler för att behålla ansiktet och makten utåt.
Vore det ett par fall av pedofili så vore möjligheten större för ett par enskilda män med perversa läggningar, men det handlar om enorma mängder barn och unga minderåriga, som systematiskt utsatts för våldtäkter, tortyr och sexuella övergrepp i många årtionden. Ren ondska och falskhet..där offer och anhöriga har litat på deras position som s.k. "heliga" män.
Anonym
#4. Publicerat 2018-09-16 av Anonym

Romersk katolska kyrkan är världens största kyrka med 1,2 miljarder medlemmar och 412 000 präster.

Av dessa 412 000 präster har ca 1000 av dem gjort sig skyldiga till nämnda övergrep. En av 412. Det är 0,2 procent om jag räknat rätt. Övergreppen är kända sedan 2014. Finns antagligen någon anledning till att judisk antikristen media väljer att publicera nu och åstadkomma så stor skada som möjligt på ALLA kristna. Vi vet också att den världsvida förföljelsen av kristna är större än kanske någonsin, tack vare sionisternas, läs USraels, alla krig i muslimvärlden i syfte att bilda ett världsdominant Stor-Israel.




Anonym
#5. Publicerat 2018-09-16 av Anonym

Romersk katolska kyrkan är världens största kyrka med 1,2 miljarder medlemmar och 412 000 präster.

Av dessa 412 000 präster har ca 1000 av dem gjort sig skyldiga till nämnda övergrep. En av 412. Det är 0,2 procent om jag räknat rätt. Övergreppen är kända sedan 2014. Finns antagligen någon anledning till att judisk antikristen media väljer att publicera nu och åstadkomma så stor skada som möjligt på ALLA kristna. Vi vet också att den världsvida förföljelsen av kristna är större än kanske någonsin, tack vare sionisternas, läs USraels, alla krig i muslimvärlden i syfte att bilda ett världsdominant Stor-Israel.

1000 st präster...och tusen och åter tusentals barn som offer..
På nyheterna brukar man kalla 10 pedofiler för en pedofil-liga.

Jo, det blir en skam för hela kristenheten, eftersom folk i allmänhet ser oss alla som en enda religion.

SweKiwi
#6. Publicerat 2018-09-17 av SweKiwi
Romersk katolska kyrkan är världens största kyrka med 1,2 miljarder medlemmar och 412 000 präster.

Av dessa 412 000 präster har ca 1000 av dem gjort sig skyldiga till nämnda övergrep.

En av 412. Det är 0,2 procent om jag räknat rätt. Övergreppen är kända sedan 2014. Finns antagligen någon anledning till att judisk antikristen media väljer att publicera nu och åstadkomma så stor skada som möjligt på ALLA kristna. Vi vet också att den världsvida förföljelsen av kristna är större än kanske någonsin, tack vare sionisternas, läs USraels, alla krig i muslimvärlden i syfte att bilda ett världsdominant Stor-Israel.
Dessa konspirationsteorier... Och snyggt försök att tona ner skandalen genom att antyda att det är ett så litet antal som begår övergrepp på barn. Det är ju »bara« 0,2 procent som gör det. Blä.

Sedan vet jag inte varifrån du får siffran »1.000 präster«. I en amerikansk rapport från 2004 – utförd på uppdrag av katolska kyrkan – nämndes siffran 4.392 präster. Det utgjorde fyra procent av prästerskapet. Och detta är alltså enbart präster i USA, vilket gör att jag verkligen undrar varifrån du fått dina uppgifter.

/ Kiwi
Anonym
#7. Publicerat 2018-09-17 av Anonym
Dessa konspirationsteorier... Och snyggt försök att tona ner skandalen genom att antyda att det är ett så litet antal som begår övergrepp på barn. Det är ju »bara« 0,2 procent som gör det. Blä.

Sedan vet jag inte varifrån du får siffran »1.000 präster«. I en amerikansk rapport från 2004 – utförd på uppdrag av katolska kyrkan – nämndes siffran 4.392 präster. Det utgjorde fyra procent av prästerskapet. Och detta är alltså enbart präster i USA, vilket gör att jag verkligen undrar varifrån du fått dina uppgifter.

/ Kiwi
Tack, Kiwi. Det var en omfattande rapport, som jag missat. Antalet är chockerande.. Då måste även antalet övergrepp vara betydligt större än 3677..
Nej, ingen ska förminska eller bortförklara detta ofattbara sjuka. Men jag tror att även Asterix menade att det var ett stort antal och en lika stor skandal.
SweKiwi
#8. Publicerat 2018-09-17 av SweKiwi
Men jag tror att även Asterix menade att det var ett stort antal och en lika stor skandal.
Det tror jag inte. Då skriver man inte så.

I stället kom en konspirationsteori om att media väljer att blåsa upp saken »nu« av någon anledning, när det i själva verket har kommit skandal efter skandal om sexövergrepp i katolska kyrkan i decennier.

Här är en känd bok från 1990-talet om utsatta barn på Irland.

Tyvärr har mönstret varit ungefär detsamma: Präster som misstänks för övergrepp, eller där det till och med finns bevis, omplaceras i andra stift eller får andra uppgifter. Väldigt sällan polisanmäls övergreppen. Kyrkan försöker hålla rent, men gör i stället så att övergreppen kan fortsätta. Allt ska ju förlåtas och folk ska få en andra chans bla-bla-bla.

/ Kiwi
Anonym
#9. Publicerat 2018-09-17 av Anonym

Romersk katolska kyrkan är världens största kyrka med 1,2 miljarder medlemmar och 412 000 präster.

Av dessa 412 000 präster har ca 1000 av dem gjort sig skyldiga till nämnda övergrep. En av 412. Det är 0,2 procent om jag räknat rätt. Övergreppen är kända sedan 2014. Finns antagligen någon anledning till att judisk antikristen media väljer att publicera nu och åstadkomma så stor skada som möjligt på ALLA kristna. Vi vet också att den världsvida förföljelsen av kristna är större än kanske någonsin, tack vare sionisternas, läs USraels, alla krig i muslimvärlden i syfte att bilda ett världsdominant Stor-Israel.

Jag läser siffrorna du skriver och förfäras av antalet. Sedan läser jag Kiwis siffror och förfäras av antalet. 1000 eller 4.400 är båda ett sjukt antal pedofiler i kyrkan.
Menar du att siffran är så låg procentuellt så att det finns en agenda att publicera den ju?

Du skriver "finns antagligen någon anledning"... Väljer du att utgå ifrån att judisk antikristen media alltid och i allt måste ligga bakom, fast du egentligen inte vet?

Anonym
#10. Publicerat 2018-09-17 av Anonym
...


Du skriver "finns antagligen någon anledning"... Väljer du att utgå ifrån att judisk antikristen media alltid och i allt måste ligga bakom, fast du egentligen inte vet?

Det är alltid judarnas fel. Att upplysa oss i denna sak har varit Asterix/Magnificats/Garmins etc... mission sedan begynnelsen.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen