Ben säger: Hej Turbotant! Tack detsamma, Gud välsignelse över dig.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2018-04-17 av Anonym.
Den ende sanne Guden.
"Och detta är det eviga livet: att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus. 4 Jag har förhärligat dig på jorden genom att fullborda det verk som du gav mig att utföra. 5 Far, förhärliga nu mig med den härlighet som jag hade hos dig innan världen var till." Joh. 17

Denna text ur Jesu bön för lärjungarna (och de kristna i tiden) talar om den ende sanne Guden OCH den han sänt, Jesus Kristus.
Hur kan det tolkas utifrån treenighetsläran?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2018-04-17 av Anonym
Jesus är medlaren mellan "Gud" och människan och är "Gud", Jesus omnämns på mer än ett ställe på sådana sätt just p.g.a hans unika position.
Fadern är "den ende sanne Guden", så som Jesus och Den Helige Anden är.
Detta är vad som är "Tre-Enigheten".

Gud välsigne dig. : )
Anonym
#2. Publicerat 2018-04-17 av Anonym
Jesus är medlaren mellan "Gud" och människan och är "Gud", Jesus omnämns på mer än ett ställe på sådana sätt just p.g.a hans unika position.
Fadern är "den ende sanne Guden", så som Jesus och Den Helige Anden är.
Detta är vad som är "Tre-Enigheten".

Gud välsigne dig. : )
Varför sätter du Gud inom citationstecken?

En medlare innebär alltid minst tre parter.

"Ty en enda är Gud, och en enda är medlare emellan Gud och människor: en människa, Kristus Jesus," (1917)

1. Gud är en enda (part 1).
2. En enda är medlaren (part 3), på samma sätt som Gud är en enda.
3. Medlaren är en person (part 3).
4. Därför är Gud en person - Fadern (part 1).
5. Medlaren är en människa, på samma sätt som människorna (part 2) han medlar mellan är människor.
6. Medlaren kan inte vara någon av de parter han medlar mellan. Han är varken Gud eller de övriga människorna. Han är den tredje partern: medlaren.
Marbell
#3. Publicerat 2018-04-17 av Marbell
Som judarna tror från början det är så!
Anonym
#4. Publicerat 2018-04-17 av Anonym
Funderar över Ordet som var hos Gud och som var Gud.. och Ordet blev kött.. dvs människa.

Utifrån den texten finns En Gud, en sann Gud, och den sanne Guden blev kött, människa. Och den människan, utan synd, blev medlare mellan Gud den sanne och människan den som föll i synd.

Kan då Gud bli människa, dvs medlare mellan sig själv och syndig människa? Ja jag skulle vilja påstå att människan vore totalt förlorad om inte Gud blev människa, levde som människa, i syndig värld, och blir på så sätt länken mellan sig själv och det skapade.

Tänker på det offrade Lammet som finns i Gud redan från begynnelsen, och som verkställs genom Gud, i praktiken som människa född.

Gud måste vara allt detta, annars har vi fler än en Gud.
huldah
#5. Publicerat 2018-04-18 av huldah
"Och detta är det eviga livet: att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus. 4 Jag har förhärligat dig på jorden genom att fullborda det verk som du gav mig att utföra. 5 Far, förhärliga nu mig med den härlighet som jag hade hos dig innan världen var till." Joh. 17

Denna text ur Jesu bön för lärjungarna (och de kristna i tiden) talar om den ende sanne Guden OCH den han sänt, Jesus Kristus.
Hur kan det tolkas utifrån treenighetsläran?
"Den ende sanne Guden" är singularis och syftar på Skaparen av allt, Jehova. Den ende visar att inte flera kan vara sanna gudar!

Jag har förhärligat dig på jorden genom att fullborda det verk som du gav mig att utföra

Jehova är "chef" som gav Jesus, "den anställde" ett uppdrag! Tycker du att de kan vara samma person och hur får du in en "ande" i sammanhanget?
Anonym
#6. Publicerat 2018-04-18 av Anonym
Funderar över Ordet som var hos Gud och som var Gud.. och Ordet blev kött.. dvs människa.

Utifrån den texten finns En Gud, en sann Gud, och den sanne Guden blev kött, människa. Och den människan, utan synd, blev medlare mellan Gud den sanne och människan den som föll i synd.

Kan då Gud bli människa, dvs medlare mellan sig själv och syndig människa? Ja jag skulle vilja påstå att människan vore totalt förlorad om inte Gud blev människa, levde som människa, i syndig värld, och blir på så sätt länken mellan sig själv och det skapade.

Tänker på det offrade Lammet som finns i Gud redan från begynnelsen, och som verkställs genom Gud, i praktiken som människa född.

Gud måste vara allt detta, annars har vi fler än en Gud.
Nej, Gud är inte en människa så att Han kan ångra sig. Ja, Guds yttre (Ordet) blev människa, eller mänskligt, men vi är inte syndiga i anden när Herren fött oss pånytt. Vi kan nu se det här kriget, eller kampen, i oss själva. Där är anden stark och köttet svagt. Det var kött Ordet blev.

Det var i detta Herren bringade fred, och det är i "detta" (snarare Honom) vi därför har fred.

http://sv.bibelsite.com/swe/2_corinthians/5.htm
Anonym
#7. Publicerat 2018-04-18 av Anonym
Det är stort:
Vi vet ju själva hur det är med köttet. Herren bar alltså detta "upp på korsets trä".
Anonym
#8. Publicerat 2018-04-18 av Anonym
Bibeln är klar som solsken angående att Jesus är Gud och att Gud är tre som är EN enhet.

De som inte vill ha sanningen kommer aldrig ta emot den.
Och alla hävdar vad de tror som "sanning".
Anonym
#9. Publicerat 2018-04-18 av Anonym
Bibeln är klar som solsken angående att Jesus är Gud och att Gud är tre som är EN enhet.

De som inte vill ha sanningen kommer aldrig ta emot den.
Och alla hävdar vad de tror som "sanning".
Enheten är en person, som är att Gud är en.

Det är därför Ordet blev kött, och Gud samtidigt är en. Det är därför Herren aldrig kallar sig Gud i evangeliet.

När man ser vad "köttet" är, då blir detta helt solklart. Kampen Herren hade, och hur Gud i en människa (Kristus) försonade världen med sig själv. Han kom i världen, men Han var aldrig av världen. Vi, däremot, var en gång "världens egna", dvs levde efter köttet.
Anonym
#10. Publicerat 2018-04-18 av Anonym
Sanningen behöver aldrig förklaras. Antingen levs den, eller så ser vi den inte. Vi brottas bara med sanningen i det vi ännu inte är i den.
När vi en gång är i den, då finns ingen annan väg och vi kan heller inte gå tillbaka.

Vi människor både har en kropp och är samtidigt vår kropp... men vi vet (när vi är födda pånytt) att vi väntar en himmelsk kropp. Hur den här kroppen (köttet) är, det ser vi när vi betraktar det. De här tankarna, känslorna, själva reflektionerna osv... de tillhör kroppen. Samtidigt är vi inte kroppen, men så snart vi talar måste vi tala genom kroppen.
Ben säger: Hej Turbotant! Tack detsamma, Gud välsignelse över dig.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen