Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Sommarsol
Skapat 2023-12-09 av Sommarsol, kvinna, 50 år, Örebro län.
Attraktiva män/kvinnor
Vad är det som gör oss attraherade av "det motsatta könet"?
Kan ju vara massor med egenskaper, både inre och yttre förstås.

Något jag upplever attraktivt, bland annat, är män som är fasta och starka i sin tro som visar sig i att ord och handling stämmer överens. Män som tar ansvar, visar ödmjukhet, kärlek och respekt, har självbehärskning och en förmåga att mötas i samförstånd, uthållig och villig till försoning utan att alltid för den skull ge upp sin ståndpunkt.
Kort och gott, en man som visar att han har sin styrka i Herren och är trofast Guds ord och på det sättet visar att han älskar Gud, sin familj och människor.

En man som man kan se upp till.

Vad blir du attraherad av?

(Är reviderad)

Svar på inlägg

smålänning i norr
#1. Publicerat 2023-12-09 av smålänning i norr
Det är vist skrivet Sommarsol!Shalom!
Kapten
#2. Publicerat 2023-12-09 av Kapten

Attraktion är en sammansatt sak men jag för egen del anser att en tjej som är kristen är mer attraktiv än en som inte är det. En tjej som inte är kristen är ju inget att ha.

Sen kan jag inte undvika att kommentera att jag noterat hur vanligt det är att tjejer i sina presentationeer söker "söt-sura" män, dvs. såna som är starka men kan visa svaghet, tycker att det är märkligt att efterfråga det så ofta, har jag missat något, skriver män lika ofta samma sak?


Kan också tisa om att det redan finns flera trådar om detta, som ”Kvinna! Vad söker du för man?”, respektive ”MÄN - Vad är attraktivt hos en dejt?” på Forum >> Kärlek och relationer >> Debatt, (https://www.kristendate.se/templates/sections/community/forum/thread.aspx?topic=18963)

(https://www.kristendate.se/templates/sections/community/forum/thread.aspx?topic=19145)

Bra att hålla ihop såna frågor så blir det kanske bättre liv i dem. Såna frågor öppnar upp för en lavin av kommentarer och åsikter och föreställningar och van-d:o.


Sommarsol
#3. Publicerat 2023-12-09 av Sommarsol

Attraktion är en sammansatt sak men jag för egen del anser att en tjej som är kristen är mer attraktiv än en som inte är det. En tjej som inte är kristen är ju inget att ha.

Sen kan jag inte undvika att kommentera att jag noterat hur vanligt det är att tjejer i sina presentationeer söker "söt-sura" män, dvs. såna som är starka men kan visa svaghet, tycker att det är märkligt att efterfråga det så ofta, har jag missat något, skriver män lika ofta samma sak?


Kan också tisa om att det redan finns flera trådar om detta, som ”Kvinna! Vad söker du för man?”, respektive ”MÄN - Vad är attraktivt hos en dejt?” på Forum >> Kärlek och relationer >> Debatt, (https://www.kristendate.se/templates/sections/community/forum/thread.aspx?topic=18963)

(https://www.kristendate.se/templates/sections/community/forum/thread.aspx?topic=19145)

Bra att hålla ihop såna frågor så blir det kanske bättre liv i dem. Såna frågor öppnar upp för en lavin av kommentarer och åsikter och föreställningar och van-d:o.
Tack Kapten för länkarna du tillför i ämnet! Det var intressanta tankar. Jag tänker att min tråd har en annan infallsvinkel, vilket förhoppningsvis kan ge ytterligare en syn på ämnet attraktion.
Growitz
#4. Publicerat 2023-12-09 av Growitz
Vad är det som gör oss attraherade av "det motsatta könet"?
Kan ju vara massor med egenskaper, både inre och yttre förstås.

Något jag upplever attraktivt, bland annat, är män som är starka i sin tro. Inte hårda, egensinniga män som bångstyrigt håller fast vid sin åsikt, utan män som visar ödmjukhet, kärlek och respekt, och har en förmåga att mötas i samförstånd, och villig till försoning utan att för den skull ge upp sin ståndpunkt. Kort och gott, en man som visar att han har sin styrka i Herren och är trofast Guds ord och på det sättet visar att han älskar Gud, sin familj och människor.
En man som kan visa svaghet,inser sitt beroende av Gud men också av sin kvinna och även andra människor.

Vad blir du attraherad av?
en sund kristen tro, ett liv egnad åt Gud
Tillit
#5. Publicerat 2023-12-09 av Tillit
en sund kristen tro, ett liv egnad åt Gud
Räcker det? Missförstå mig inte nu, men måste inte de där personliga egenskaper finnas oavsett för att dela ett liv? Inte att man behöver vara lika, men att man finner just det där hos varandra som man uppskattar, kompletterar och som gör vardag och fest fantastiskt tillsammans. Någon att kunna hantera både med och motgångar tillsammans med och känna fullständig trygghet tillsammans med i livets alla faser.

Att sätta gemensam tro och det man själv definierar som sund känns för mig inte tillräckligt som enda kriteriet. Om det andra finns också så kanske det leder till att man lär av varandra även på den fronten så att var och ens tro till och med blir sundare. Eller?
BoazNovax
#6. Publicerat 2023-12-09 av BoazNovax
En kvinna som har ett hjärta av att vilja känna Honom och hans uppståndelsekraft. Och vilja bli förvandlad i Hans närhet. Någon man kan säga om ” hon har varit med Jesus ”.
Och inte någon som det står om i Matt 7:21-23

21 Inte alla som säger ’Herre, Herre’ till mig ska komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Fars vilja. 22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med ditt namn och drivit ut onda andar med ditt namn och gjort många kraftgärningar med ditt namn?? 23 Men då ska jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort från mig, ni förbrytare.

Kapten
#7. Publicerat 2023-12-09 av Kapten
Tack Kapten för länkarna du tillför i ämnet! Det var intressanta tankar. Jag tänker att min tråd har en annan infallsvinkel, vilket förhoppningsvis kan ge ytterligare en syn på ämnet attraktion.

Kan det vara så att i de presentationerna du nämner finns en "nyckel" för en man att förstå vad kvinnor längtar efter?
Istället för att tolka det som märkligt, kanske det kan ses just som att du missat något om kvinnors behov?
Ämnet är för stort för några hastiga rader i ett kommentarsfält så det är lätt att bli missförstådd, och jag kan säkert ha missat något, men många tjejer förstår inte heller sin egen biologi, och det är därför det är så svårt i relationer.
Gulan
#8. Publicerat 2023-12-10 av Gulan
Mjukhet, ödmjukhet, intelligens, vackert ansikte och snygg kropp. Och helst blond.
MrAmour
#9. Publicerat 2023-12-11 av MrAmour
Vad är det som gör oss attraherade av "det motsatta könet"?
Kan ju vara massor med egenskaper, både inre och yttre förstås.
Något jag upplever attraktivt, bland annat, är män som är starka i sin tro. Inte hårda, egensinniga män som bångstyrigt håller fast vid sin åsikt, utan män som visar ödmjukhet, kärlek och respekt, och har en förmåga att mötas i samförstånd, och villig till försoning utan att för den skull ge upp sin ståndpunkt. Kort och gott, en man som visar att han har sin styrka i Herren och är trofast Guds ord och på det sättet visar att han älskar Gud, sin familj och människor.
En man som kan visa svaghet,inser sitt beroende av Gud men också av sin kvinna och även andra människor.
Vad blir du attraherad av?
Jag tänder på inteligenta kvinnor, självständiga kvinnor som kan kompromissa, som värdesätter relationen mellan man och kvinna lika mycket som till barn; en kvinna som längtar efter närhet och som ser det fina i att kunna skratta tillsammans och göra upplevelser tillsammans.
Huldah
#10. Publicerat 2023-12-11 av Huldah
Mjukhet, ödmjukhet, intelligens, vackert ansikte och snygg kropp. Och helst blond.
Haha! Menar du dum blond blondin?
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen