Rosie säger: Hej! Den vise kapitulerar inför Herren, den förståndige vet att endast Herren ger sann godhet, kraft och vishet. Häls Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2012-08-07 av Anonym.
Vänförfrågan
Funderar på hur andra gör när de får vänförfrågan här. roligt att någon vill bli ens vän.
Men när jag har ej växlat ord med personer och känner inget till dom då är de främmande för mig. Vänner är de som man har växlat ord med och känner som vänner. Det finns möjlighet att brevväxla och lära känna folk här på sidan via brevväxling eller chatt, eller när människor träffas.
När jag har lärt känna personen i fråga, kan jag kalla de för vänner.

Intresant att få veta hur andra tycker tänker?
Hur gör du?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2012-08-07 av Anonym
Jag skriver mails eller chattar för att upptäcka nya vänner och sen skickar en vänförfrågan.
Ibland kan även bloggandet leda till att man hittar nya vänner.

Sen har jag vänner här som inte ens finns på Vänlistan och de som inte finns på vänlistan de vet om att man är vänner ändå för man håller ju kontakten ändå.
Anonym
#2. Publicerat 2012-08-07 av Anonym
Hej!
Jag tänker att man har vänner på facebook eller i vissa fall på LinkedIn.... förstår inte poängen med att adda vänner här?! Man kommer ju ändå att lämna denna sidan så snart den har fyllt/inte fyllt sitt syfte.

Så ser jag på det hela, men då är jag ju som sagt med på andra forum som fyller mitt behov av att nätverka.... om man endast är ute på KristenDate och inte har andra forum där man umgås eller dela information så ser man säkert annorlunda på saken....
Anonym
#3. Publicerat 2012-08-10 av Anonym
Tackar för svaren EasyMe och annonym.
Jag vet att det finns många här som har vänner här inne och en del av sitt netvärk, och lärt känna goda vänner över kyrk- läns- och landsgränser via de kristna sidorna. Vissa kan man ha tätare kontakt med och andra har man kontakt med mer sporadiskt och då är det bra med vänlistorna, då man inte tappar bort de, eller de kan ha ändrat namn osv.

Önskar er en god fortsätning och att ni hittar det ni söker!Må Herren möta er på djupet av era hjärtan med sin kärlek.
Anonym
#4. Publicerat 2012-08-11 av Anonym
Hej!
Jag tänker att man har vänner på facebook eller i vissa fall på LinkedIn.... förstår inte poängen med att adda vänner här?! Man kommer ju ändå att lämna denna sidan så snart den har fyllt/inte fyllt sitt syfte.

Så ser jag på det hela, men då är jag ju som sagt med på andra forum som fyller mitt behov av att nätverka.... om man endast är ute på KristenDate och inte har andra forum där man umgås eller dela information så ser man säkert annorlunda på saken....
Håller med med poänglösheten - men det gör det svårare att "lämna sidan" för du har dina sk. "vänner". Jag är närmast övertygad att de som ligger bakom sidan. Tänker på att man just inte bara ska dumpa sidan - för de är medlemmar cash, å då vill de inte att du ska lämna.
Anonym
#5. Publicerat 2012-08-12 av Anonym
Vi skall veta att internet är "fobikernas paradis"! Här kan de som är skygga, får ångest vid direkta möten, är socialt ovana och helt saknar vänner....få en vän genom att bara trycka på en knapp! Vilket UNDER!

Men det är kontakt dessa söker men vet inte hur man skapar kontakt och då ber de om ens vänskap. Skapa vänskap gör man ju genom att utveckla tillit, samhörighet, emotionell närhet.

Jag avvisar genom att förklara, skriver ungefär som jag här gjort och önskar personen lycka till! Min erfarenhet är att kristna ofta har sargade själar och därför ofta svårt att relatera till människor de inte känner trygghet hos pga att de inte har erfarenhet av en emotionell relation till kan uppträda lite "udda". Men med vänlighet kan man förklara och även skapa tillit hos den man avvisar...
Anonym
#6. Publicerat 2012-08-12 av Anonym
Håller med Brunkullan här..

Våga lite mer och finn en vän!

Bryt loss från er rädsla och osäkerhet, som fänglar er och håller er kvar i en ofrivillig ensamhet.
AllanE
#7. Publicerat 2012-12-05 av AllanE
Om någon skickar mig en vänförfrågan, så accepterar jag alltid. Både här och på Facebook och liknande. Men speciellt här. Nu är de ju inte så många ännu.
Men så här ser jag på saken:
Jesus säger att vi till och med skall älska våra fiender.
Om nu någon vill bli min vän, så är det ju någon sorts önskan om kontakt. Skulle jag då stöta bort henne/honom?
Det är ju inte att älska.
Nej, jag vill vara den personens nästa, vilket ju är detsamma som vän.
Anonym
#8. Publicerat 2012-12-06 av Anonym
Men vad menar du med att vara vän då Allan - Vad är en vän för dig? Jag brukar säga jag är människovän med alla människor. Det är för mig att finna en människa som inte upplever optimal lycka utan har nöd av något slag. Jag försöker där sträcka ut min hand och beröra personen, ge hopp och förtröstan. Kan ibland ge professioenell rådgivning om så passar... En vän sviker inte!
AllanE
#9. Publicerat 2012-12-06 av AllanE
Hmm, Birgitta,
Jag tror inte det finns ett enda svar på den frågan.
Vän på en website är något helt annat än en vän i andra sammanhang.
Syftet med "vän" är att få en länk att klicka på om man enkelt vill kontakta personen.

Vad jag vill poängtera framför allt är att jag inte vill göra någon ledsen eller besviken genom att säga:
Nej, jag vill inte vara din vän!

Alla vi som är kristna är lemmar i Kristi kropp, och därmed automatiskt vänner.
Så varför inte på webben?

I vissa (objektorienterade) programspråk skiljer man vad som är offentligt och olika grader av privat.
Ett program kan ha program som är avkomlingar (barnprogram :)
och vänner.
Vänner och barn, har tillgång till programmets privata delar i större eller mindre utsträckning.

Där har vi en sorts vänner.
Så jag slutar med några frågor:
Är vän motsatsen till ovän?
Om jag blir bjuden på middag, är värdfolket då mina vänner?
Kaffe?
Om jag stannar och hjälper någon som t.ex. fått stopp på bilen, är det då min vän?
Om jag ger ekonomiskt stöd till en ensamstående mor i Ryssland, är hon då min vän?

Jag kunde räkna upp mer, men jag tror att de här frågorna illustrerar min poäng,
alltså att jag inte kan tala om vad jag menar med att vara vän.
Anonym
#10. Publicerat 2012-12-06 av Anonym
Alla vi som är kristna är lemmar i Kristi kropp, och därmed automatiskt vänner.
Så varför inte på webben?


Jag nöjer mig med att citera rubricerad strof och säger att - jag vill som kristen "Club Jesus" vara allas vän och något förtydligande behövs inte. Att uppge sig vara en Jesu anhängar räcker..

Att inte vara vän är att vara bekant och "blivande vän". Som bekant kan du umgås i andras hem utan att vara deras vän...men du lär bli det innan deserten serveras. Kaffet däremot är ytligare...om samtalen hålls ytliga.

Här är nu många som inte har en enda vän noterad. Är det då synd om dem??? Och det finns samtidigt de som har 20 vänner...är de superkompisar då som verkligen tar hand om sina vänner och blir populär..

Jag har en helt annan analys på fenomenet vän på dejtingsida.
Rosie säger: Hej! Den vise kapitulerar inför Herren, den förståndige vet att endast Herren ger sann godhet, kraft och vishet. Häls Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen