Sunshine säger: Tack MrKarlsson för dom goda orden, de är verkligen sant! :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Kanelblomman
Skapat 2025-01-10 av Kanelblomman, kvinna, 50 år, Södermanlands län.
Se på karaktären…
Kvällsfilosofi...

Jag har hört en fantastisk predikan idag om hur Rut och Boas träffas (berättelsen från Ruts bok i gamla testamentet). predikanten kommentera att Boas lade märke till Ruts karaktär och hade hört om det goda hon gjort för sin svärmor Noomi.

Rut blev änka men var fäst vid sin svärmor så när Noomi bestämde sig för att återvända till sitt folk ville Rut följa med. "Ditt folk ska bli mitt folk och din Gud ska bli min Gud".

Rut valde att lämna allt som var bekant för henne och gå med Noomi för att kunna fortsätta visa henne kärlek och respekt. Vilken kvinna, vilken karaktär...

karaktären hos en person är det som håller över tid. Utseende förgås, rikedomar kan tas ifrån oss i ett ögonblick men karaktären...

Predikanten dela tanken kring att när du letar efter någon att gifta dig med så titta inte bara på det yttre utan mer på karaktären. Vilka spår lämnar en person efter sig, hur bemöter den andra? Det kommer ge långt mer info om hur denne kommer behandla dig.

Var välsignade i ert letande

Svar på inlägg

smålänning i norr
#1. Publicerat 2025-01-10 av smålänning i norr
Gudsfruktan som ger sig uttryck i Bibelförankring och Karaktär som formas av Bibeln( som är Guds Ord)ger Väldoft
LolaMendez
#2. Publicerat 2025-01-10 av LolaMendez
Kvällsfilosofi...

Jag har hört en fantastisk predikan idag om hur Rut och Boas träffas (berättelsen från Ruts bok i gamla testamentet). predikanten kommentera att Boas lade märke till Ruts karaktär och hade hört om det goda hon gjort för sin svärmor Noomi.

Rut blev änka men var fäst vid sin svärmor så när Noomi bestämde sig för att återvända till sitt folk ville Rut följa med. "Ditt folk ska bli mitt folk och din Gud ska bli min Gud".

Rut valde att lämna allt som var bekant för henne och gå med Noomi för att kunna fortsätta visa henne kärlek och respekt. Vilken kvinna, vilken karaktär...

karaktären hos en person är det som håller över tid. Utseende förgås, rikedomar kan tas ifrån oss i ett ögonblick men karaktären...

Predikanten dela tanken kring att när du letar efter någon att gifta dig med så titta inte bara på det yttre utan mer på karaktären. Vilka spår lämnar en person efter sig, hur bemöter den andra? Det kommer ge långt mer info om hur denne kommer behandla dig.

Var välsignade i ert letande
Ja men detta är ju väldigt sant. Yttre skönhet, är förvisso vackert... men det förgår ju.. Det gör inte karaktären, som du skriver. Det är flyktigt att jaga ytlighet; som att "jaga efter vind" som Predikaren skriver om.
smålänning i norr
#3. Publicerat 2025-01-11 av smålänning i norr
Studera vad Shalombegreppet/GudsRikes sinnelag innebär på olika områden i livet
Det är skillnad på den fallna naturen och Shalom begreppet på olika områden i livet och när Den Helige Ande får förvandla en persons sinnelag Frälsning SinnesförnyelseHelgelse Rom8:6 Rom12:1-2 Hebr12:11
Frågor som kan ställas vad innebär Shalom begreppet i: Äktenskap,familj vänskaps och relationer, Arbetsliv anställd arbetsledare chef företagare när man ur Guds Rikes perspektiv måste säg ifrån EF 5-6:9 Kol3-4:1 1Tim6 Tex frågor Vad är försvarbara arbetsförhållanden?Hur byggs ett företag?
Att pröva trendvärderingar i förhållande till Shalom begreppet
Här är det viktigt med Restriktivietet med lån för de skapar sårbarhet och kan sätta en person/äktenskap/familj i svåra situationer

Bibelställen om GudsRike och dess sinnelag: Matt6:33 2Petr1:1-12 Hebr9,10
Rom12:1-6a 1Mos1:27 Mark12:28-31 Matt22:36-40 Matt23:8-12 Rom13:8-14:1 Rom14:7-9 Rom14:17-20 Ef1 Fil4:8 5Mos5:6-22 Kol3:11-4:1 Gal3:28 Ef5:21-6:9 1Petr2-3:17 1Tim6:3-21Jak2:8-9 Jak2:1-9 Jak4-5 Ords12:10
Sunshine säger: Tack MrKarlsson för dom goda orden, de är verkligen sant! :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsFörsta Dejten
annonsKristna Dejtingpodden