Kvällsfilosofi...
Jag har hört en fantastisk predikan idag om hur Rut och Boas träffas (berättelsen från Ruts bok i gamla testamentet). predikanten kommentera att Boas lade märke till Ruts karaktär och hade hört om det goda hon gjort för sin svärmor Noomi.
Rut blev änka men var fäst vid sin svärmor så när Noomi bestämde sig för att återvända till sitt folk ville Rut följa med. "Ditt folk ska bli mitt folk och din Gud ska bli min Gud".
Rut valde att lämna allt som var bekant för henne och gå med Noomi för att kunna fortsätta visa henne kärlek och respekt. Vilken kvinna, vilken karaktär...
karaktären hos en person är det som håller över tid. Utseende förgås, rikedomar kan tas ifrån oss i ett ögonblick men karaktären...
Predikanten dela tanken kring att när du letar efter någon att gifta dig med så titta inte bara på det yttre utan mer på karaktären. Vilka spår lämnar en person efter sig, hur bemöter den andra? Det kommer ge långt mer info om hur denne kommer behandla dig.
Var välsignade i ert letande
Ja men detta är ju väldigt sant. Yttre skönhet, är förvisso vackert... men det förgår ju.. Det gör inte karaktären, som du skriver. Det är flyktigt att jaga ytlighet; som att "jaga efter vind" som Predikaren skriver om.