Höstlöv säger: Låt oss uppmuntra varandra & sprida glädje! Helgen står för dörren & oavsett vad den innebär finns Guds kärlek & omsorg där för oss.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

sestir
Skapat 2022-05-21 av sestir, man, 42 år, Skåne län.
Sverige behöver fler idioter
Jag påstår att både Sverige, Europa och mänskligheten som helhet har ett desperat behov av och en fatal brist på idioter, och jag skulle vilja höra vad du har för uppfattning i frågan.

En idiot är en person som litar till sin egen intelligens, i kombination med fritt tillgängliga källor till information samt de bitar information som andra människor delar med sig av. En idiot tilldelas därmed information på egna meriter, för att vederbörande är rättfärdig och omtänksam. Idioten får också tag i en del information som konspiratören missar för att konspiratören är för lat för att läsa gamla böcker.

Motsatsen till idiot är kanske konspiratör, partigängare, psykofant eller sociopat. Kär kulting har många namn. De får information baserat på medlemsskap i en organisation eller i en konspiration, och baserat på sin ställning och status i organisationen. När alltför många människor är medlemmar i organisationer där de tävlar med varann om vem som fjäskar mest och har minst samvetsbetänkligheter blir allt arbete som utförs för de organisationernas räkning kontraproduktivt. I det läget kan t ex en kyrka bli fiende till Gud. (Lukas 20:9-16; Apostlagärningarna 5:33-40)

Sen finns det ju vissa som tror att ordet idiot skulle syfta på personer med bristande intelligens. Så kan det vara eftersom ett språk definieras av dess användare. Men vi har större nytta av ordet i dess äldre betydelse. T ex, en person med bristande intelligens kan kallas pucko eller ålahuwe. Än hällre kan vi hitta på ett nytt uttryck för var sådan benämning och helt prata över huvudet på vederbörande.

Vill du nära en idiot vid din barm?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2022-05-22 av Anonym
Förkara i stället för mig varför jag just lurades att slösa bort 20-25sekunder av mitt liv på att läsa en trådstart om absolut rent nonsen och bullshit!?
Dessutom är jag tydligen så dum så jag slösar bort ännu en minut på att svara på dårskapen.
Denna dagen börjar ju bra
sestir
#2. Publicerat 2022-05-22 av sestir
Förkara i stället för mig varför jag just lurades att slösa bort 20-25sekunder av mitt liv på att läsa en trådstart om absolut rent nonsen och bullshit!?

Det är svårt att förklara. Jag är ca 12% troll på fädernet, och vi har förmågan att utmana de tankar och idéer som människor upplever som säkra och självklara, men det är naturbegåvning och inget vi försöker göra, så jag vet inte hur det går till.

Med 'nonsense' syftar du kanske på min myntning av ordet psykofant. Kortfattat en kontamination av psykopat med sykofant. Vi har ju de numera välkända nätverken Hilda & Ruben i domstolarna. Men det finns mycket mer sådant på diverse myndigheter. Med fler idioter skulle vi få tillbaks den rättssäkerhet Sverige varit kända för. Det var väl också det Polen försökte när de försökte tvinga domare som var långt över pensionsåldern att gå i pension, eftersom de dömde med tydlig kommunistisk bias?

Dessutom är jag tydligen så dum så jag slösar bort ännu en minut på att svara på dårskapen.

Dåre/dårskap är också ett intressant begrepp. Enligt Hellquists etymologiska ordbok kommer det troligen från något ord besläktat med dåsa/slumra, men SAOB har för dåra "öfvergå utan skarpa gränser i hvarandra", vilket är kompatibeln med hebreiska dår, som vi bland annar finner i betydelsen "generation" (generationer har ju inte skarpa gränser) i 5 Mosebok 32:5, 20 bl a. En dåre skulle då kunna vara en person som rycks med av tidsandan eller någon som uppvisar extra starka särdrag utmärkande för en viss släkt. Sådan kan man lätt bli om man inte har studerat sitt folks historia, t ex för att man har gått i svensk skola och tror att det ska räcka. Men det ordet kan också ha en positiv betydelse, nämligen om vi representerar våra släkter på ett insiktsfullt och konstruktivt sätt, om vi har läst vår historia och är patrioter av kärlek till Gud och vår nästa.
sestir
#3. Publicerat 2022-05-23 av sestir
À propå dårskap har Mikael Fälthammar (Antiochenskortodox) spelat in ett rätt hyfsat pod-avsnitt om Heliga dårar. (Podtail)
Ferguson
#4. Publicerat 2022-05-24 av Ferguson
"När de såg sådan frimodighet hos Petrus och Johannes och märkte att de var olärda och "outbildade" (idiotes) förundrade de sig" Apg 4:13a

Vi behöver många fler idioter i våra led, hoppas jag uppfyller kraven :)
sanningssökare
#5. Publicerat 2022-05-25 av sanningssökare
En intressant betraktelse sestir! Svaret blir JA från mig, med den definition som du använder på idioten. Alltid intressant att höra vad någon säger som man förstår har lite extra koll på saker som man inte själv är så involverad i. Hoppas du finner denna någon som vill nära dig vid sin barm!!! God Bless!
Anonym
#6. Publicerat 2022-05-25 av Anonym
Jag kan svårligen hålla med. Det är just tillgången på idioter som bäddat för vårt lands nuvarande tillstånd.
sestir
#7. Publicerat 2022-05-25 av sestir
2 Korintierna 11:6 var en bra utgångspunkt för att jämföra de åldriga versionerna av NT.

I Peshitta skrives baura/bura (bayt-waw-resh-alap).
CAL ger översättningarna: uncultivated land (om land), och stupid, simple (om främmande soldater och om monster). Likheten i både konsonanter och betydelse med ordet barbar är slående.

Vetus Latina + Vulgata har imperitus, som sen har utvecklats till bl a engelska 'inexperienced'. I De Bello Gallicum benyttar Julius Cæsar ofta former av imperitus i kombination med barbarus, eller "nostrae consuetudinis imperiti" — Bok 4:22:1.

Gotiska Codex Ambrosianus har unhrains 'oren', vilket väl ska förstås som ej ceremoniellt ren ur ett judiskt perspektiv i Lukas 2:22, men här kanske att St Paulus vägrade följa den religiösa korrektheten. Att han inte var PK och just därför kunde behålla en ren lära?

Ursvenskt är blott barbariet. (Tegnér)

Jag ser det såhär: Mycket av det svenska är försvunnet i spåren av massinvandringen. Vi har lagsamlingar som är så tjocka att den barbar som försöker bära dem skulle bäras bort på bår av andra barbarer efter försöket. Ärkebiskopar och patriarker har konsekvent manat svenska etablissemanget att ta emot fler migranter. De flesta organisationer blir infiltrerade eller kontrollerade av andra organisationer eller nätverk. När de försöker åstadkomma något är det som att röra om i såsgrytan med en paddelåra. Skalan av deras insatser gör att de sannolikt oftast gör mer skada än nytta.

Vad är argumenten och verklighetsuppfattningarna på andra sidan?
Ferguson
#8. Publicerat 2022-05-26 av Ferguson
Jag kan svårligen hålla med. Det är just tillgången på idioter som bäddat för vårt lands nuvarande tillstånd.

Ja det är bara att hålla med det är många idioter som bygger på vårt land. Med idiot tänkte jag att vara som lärjungarna, de var inga idioter utan andefyllda Guds män. Det även fast de som lyssnade på dom mende de var outbildade dvs idioter.
MrAmour
#9. Publicerat 2022-05-26 av MrAmour
Jag kan svårligen hålla med. Det är just tillgången på idioter som bäddat för vårt lands nuvarande tillstånd.
Instämmer delvis, men förstår poängen du vill göra gällande...
Sedan är ju inte allt åt fanders...
Anonym
#10. Publicerat 2022-05-26 av Anonym
Instämmer delvis, men förstår poängen du vill göra gällande...
Sedan är ju inte allt åt fanders...
Jag påstår inte att allt är åt fanders. Men jag vänder mig emot påstående att vi har brist på idioter, och att vi därför behöver fler, när det i själva verket är precis tvärtom. Faktum är att vi behöver göra oss av med hela det nuvarande politiska och demokratiska systemet, vilket föder dessa idioter.
Höstlöv säger: Låt oss uppmuntra varandra & sprida glädje! Helgen står för dörren & oavsett vad den innebär finns Guds kärlek & omsorg där för oss.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen